15 sep 2016 11:40
Det er ikke voldsomt meget der sker på dette område, men jeg prøver da lidt forskelligt, når ånden kommer over mig, så her lige nogle stikord, i håb om at nogle flere vil bidrage til den gode stemning, med spørgsmål og egne erfaringer.
Dette drejer sig især om combat, (el er meget udbredt i klasse F2B kunstflyvning, så der findes masser af setup, som er afprøvet).
- der er masser af forældede FAI-combat modeller, de er fine som "donor".
- brug 60c batterier eller mere, de holder langt bedre til at blive tømt på de ca. 2 minutter, vi typisk bruger. 25c (50c peak) har det med at blive varme og puste sig lidt op.
- jeg har batteriet i "tankrummet" og ESC + modtager gravet ind i forkantens skum.
- brug sikkerhedwiren, til at holde fast i batteriet, det VIL gå løs, før eller siden.
- Jeg har viklet kevlartråd rundt om batteriet, så der sidder en ring, den hugges på sikkerheds wiren med en linehægte.
- Kevlaren kan arbejde med batteriet og er rigeligt stærkt til at holde batteriet til modellen ... er testet :p.
(foto må vente til jeg finder ud af at få det ud af telefonen og ind på forum)
- om du bør køre på 3s, 4s eller 6s batterier, ( uanset, der er "råd" til 180-200gram til det), det afhænger af kv-tallet på motoren, den ønskede propel og hvor stærkt :cool: du vil flyve:
Udfordringen er at finde en motor med rette KV (800-2200) og rette effekt (738w er ca. 1 HK, så 500-800w er passende).
- Mit mål er at finde et setup, der ligner dieselcombat i fart, men med så få omdrejninger som muligt, da det er der, støjen kommer fra.
En del af udfordringen er at det langt fra er givet, at den motor og/eller propel, du regner dig frem til, så kan købes (nej, jeg vikler ikke selv en elmotor :), respekt til dem der kan).
- brug bredbladede E-propeller, propeller til forbrændingsmotorer er bare ikke effektive nok, det hænger sammen med at de to motorer laver deres effekt på vidt forskellig måde.
- Til at styre motoren, der bruger jeg den billigste 2,4ghz 2-kanals sender til biler, det er nemt nok at styre gassen med venstre hånd og ... går det helt galt, kan den bruges til at gokke modstanderen med :cool:, spøg til side, den fungerer som fly-away device og som "stop at will", men vigtigst af alt, jeg kan afbryde flyvningen, hvis det begynder at lyde underligt deroppe, f.eks. at batteriet ikke kan levere, eller motoren ikke rigtigt kan trække den valgte propel.
/Jesper
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga
Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.