Alle danske modelpiloters forum

 
2506
Emnestarter
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 nov 2014 17:04
Kontakt:

FLYVNING MED VIKING 2,5

19 okt 2015 17:01

Er der nogle gamle rotter,der har personlig erfaring indenfor linestyret flyvning med VIKING 2,5. ? Det, jeg er interesseret i, er propeldiameter/stigning, linelængde,brændstof,osv.osv......! Lad os nu tage den legendariske SPORTSMAN, tegnet af Jan Hacke i 1951, på tegningen vises den klassiske Viking 2,5, og som sådan er den vel også blevet bygget ind i mellem . Hvad ville den typiske opsætning være med propel og linelængde ? Jeg har desværre ikke fået spurgt Jan selv, skønt jeg har været i klub med ham i mange år, og nu er det så ikke muligt længere. Jeg har aldrig selv været i luften med de efterhånden mange Viking motorer, jeg har samlet sammen gennem årene...! Glæder mig til at høre førstehåndsviden
 
Tom Pedersen
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 27 sep 2005 13:03
Kontakt:

har sidste bygget 2 sportsman

19 okt 2015 20:20

har sidste bygget 2 sportsman , en til en viking og en til en mere moderne motor så jeg kan flyve på 15m line som man gør i dag med 2,5ccm motor . Jeg nhar ikke haft det i luften indnu . Jeg kan huske viking havde en ordentlig skovl , måske 9x4 eller måske 10x4 .. Vil tro den kører fint på det brændstof der kan købes færdigblandet .
man skal ikke trykke andre ned for selv at komme højere op på stigen.
Respekt kan man ikke kræve , det skal man gøre sig fortjent til .
 
2506
Emnestarter
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 nov 2014 17:04
Kontakt:

Spændende med de to ``Sportsmænd``

21 okt 2015 07:47

Spændende med de to ``Sportsmænd`` Det med den `ordentlige skovl` er også spændende, men mindre end 6 tommer STIGNING kan vel næppe bruges hvis man skal holde bare nogenlunde flyvefart, altså 9X6,eller måske 8X8...?? Ydelsen på viking svarede vel til samtidige 1-1,5 ccm motorer
 
Tom Pedersen
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 27 sep 2005 13:03
Kontakt:

ja du har nok ret

21 okt 2015 08:00

ja du har nok ret i at stigning ikke var stor , jeg mener jeg har en prop fra den gang jeg prøver at se efter , men mange snittede selv møllen , jeg mener den blev kaldt en Fesser propel .
man skal ikke trykke andre ned for selv at komme højere op på stigen.
Respekt kan man ikke kræve , det skal man gøre sig fortjent til .
 
2506
Emnestarter
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 nov 2014 17:04
Kontakt:

Uden på nogen måde at

21 okt 2015 18:07

Uden på nogen måde at skulle kritisere folks evner inden for propelsnitteri, så har jeg set nogle eksempler,der mest mindede om et stykke af en gammel dørkarm. Det interessante er, at mange af de propeller, man for år tilbage kunne købe færdige til brug, også afspejlede en moderat viden... !! De bløde nylonpropeller, man kunne købe i 60 erne var jo en aerodynamisk katastrofe. Betragtede man motoren fra siden under kørselen, så man en bane, der i bredde varierede mellem 2 og 3 centimeter;)
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4912
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Men propellen gik aldrig i

21 okt 2015 19:37

Men propellen gik aldrig i stykker:). Den af nylon altså.

Jeg har kørt mini Vikinger på standart diesel. Det være sig 1/3 petroleum, 1/3 æther og 1/3 olie. Propellerne har været 8x6 og 9x4. Det fungerer godt. Motoren går som en Viking nu gør, langsomt og sejt.
Endnu er det ikke lykkedes mig at få noget I luften med en Viking I snuden, men jeg ville nok passe på ikke at få for lange liner. Det er jo ikke lige fordi en Viking trækker som en hest...

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
2506
Emnestarter
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 nov 2014 17:04
Kontakt:

Nej,du har ret Ruben, når

22 okt 2015 07:21

Nej,du har ret Ruben, når stumperne af den stakkels model blev hevet op af mulden, var sådan en bleghvid nylonpropel det eneste,der var helt ....!
 
Tom Pedersen
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 27 sep 2005 13:03
Kontakt:

mon ikke 9 meter line

22 okt 2015 12:51

mon ikke 9 meter line er det der skal til . Har købt et gammelt alu håndtag med gammel snoreliner på , jeg må prøve dem på sportsman en dag , den er da flyveklar .
man skal ikke trykke andre ned for selv at komme højere op på stigen.
Respekt kan man ikke kræve , det skal man gøre sig fortjent til .
 
2506
Emnestarter
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 nov 2014 17:04
Kontakt:

Det var da spændende med

22 okt 2015 19:52

Det var da spændende med det alu-håndtag,er det noget færdig købt eller noget hjemmelavet?
Angående linelængden.så burde en viking vel kunne klare 9 meter. Jeg havde forestillet mig en 10-12 meter.
Hvad vejer sådan en Sportsmand egentlig i flyveklar stand ? Jeg håber, at jeg får et referat, når dyret har været i luften
 
Buth
Indlæg: 544
Tilmeldt: 05 apr 2009 20:47
Kontakt:

Med risiko for at blive

28 okt 2015 19:03

Med risiko for at blive beskyldt for kættersk tale, vil jeg foreslå stål liner, f.eks. SIG, 0,3mm bløde, på 11-12 meter, de giver væsentlig bedre feel og væsentlig mindre modstand = større sandsynlighed for at du forbliver flyvende.
Jeg opfatter oldtime som værende kun fly+motor, og resten må godt være lidt mere moderne.
Brændstoffet bør være som Ruben anbefaler, moderne brændstof med 10% synt. olie, DII3, Ferrocene vil være .... interessant.
mht. propeller, kan en købepropel godt bruges, men den skal være meget bredbladet.
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga

Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.