Alle danske modelpiloters forum

 
Tom Pedersen
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 27 sep 2005 13:03
Kontakt:

Tror det med hegn står

17 okt 2016 22:37

Tror det med hegn står ved fai men jeg ved det ikke , det jeg ved er at jeg har set en speed model gå gennem jeres hegn engang og det er af stål , havde maskerne været lidt mindre var modellen ikke gået igennem , men det er store kræfter vi snurrer rundt med , så for vores egen skyld er det klogt med et stålhegn tror jeg .der må findes regler for hvad der kræves for at afholde et stævne ikke .eller hmm??
man skal ikke trykke andre ned for selv at komme højere op på stigen.
Respekt kan man ikke kræve , det skal man gøre sig fortjent til .
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

@ Peter Madsen: Man kan godt

17 okt 2016 23:19

@ Peter Madsen:
Man kan godt flyve speed og race på asfaldt uden hegn. Det er bare ikke forsvarligt hvis det er bare een tilskuer. Speedmodeller bliver træktestet til 30g inden hver konkurrencestart, men er uheldet ude, så hopper de af linerne med små 300 km/t. Drt når man simplet hen ikke at opdage.
GoodYear og andre race klasser trækkes med 20g inden hvet heat. Her er hastigheden ikke så høj, men der er op til tre modeller i luften af gangen, så sandsynligheden for uheld er større. Under race er det kun piloter og mekanikere der befinder sig inden for hegnet. Mekanikerne skal bære hjelm.

@Skotte.
Hegnet må godt være mobilt. Det har ofte været brugt ved VM og EM. Min højden er 2,5m jvf FAI's Sportingcode. Maskestørrelsen er straks sværere at definere. Hegnet skal "bare" kunne modstå en kollision med en flyvende model. Sker uheldet og en model går i gennem så var styrken ikke tilstrækkelig. Har dog aldrig set specifikke data for kravene.

Er selv blevet forbifløjet af en løs GY-model i Herning. Det er en grum oplevelse, for det er først længe efter modellen er forbi dig at du bliver klar over hvad der foregår!!!!

Håber at alt løser sig til fælles bedste hos Aviator.

(Flyve fra terrassen???? Det har I vel ikke overvejet seriøst?)

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
pbm77
Indlæg: 891
Tilmeldt: 06 nov 2005 21:12
Kontakt:

Tak for svar :) Så

17 okt 2016 23:50

Tak for svar :) Så er der vel i princippet ingen ko på isen. Det er vel bare at få fat i noget godt hegn så :)

Det med af flyve fra terrasse skal du som alt det andet Claus har skrevet, nok ikke tage for seriøst ;)
Peter Madsen
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Nu er der jo også

17 okt 2016 23:55

Nu er der jo også bibeholdt 1/3 del af stål hegnet, som vender imod klubhuset og P-plads, og hvor evt tilskuger sandsynligvis vil befinde sig. Så det mobile hegn skal vel "bare" stoppe en model for at flyve ud i naturen/marken, Men jeg har aldrig set nogen flyve i cirklen, så det er ikke noget jeg ved så meget om.

Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Hej Robert. Der er nu også

18 okt 2016 08:55

Hej Robert.

Der er nu også lige lidt tidtagere at passe på.

Verdensrekorden i Team Race er lige blevet anerkendt og er nu: 3:03 for en 10km distance inkl. 2 pitstop. Det er en gennemsnitsfart på lidt under 200km/t. Flyve farten er dog en del højere pga de 2 stop.
Ser lige om jeg ikke kan finde lidt video af noget godt ræs.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Skotte
Indlæg: 292
Tilmeldt: 12 jul 2005 19:18
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

@ Peter Madsen: Man kan godt

18 okt 2016 16:57

@ Peter Madsen:
Man kan godt flyve speed og race på asfaldt uden hegn. Det er bare ikke forsvarligt hvis det er bare een tilskuer. Speedmodeller bliver træktestet til 30g inden hver konkurrencestart, men er uheldet ude, så hopper de af linerne med små 300 km/t. Drt når man simplet hen ikke at opdage.
GoodYear og andre race klasser trækkes med 20g inden hvet heat. Her er hastigheden ikke så høj, men der er op til tre modeller i luften af gangen, så sandsynligheden for uheld er større. Under race er det kun piloter og mekanikere der befinder sig inden for hegnet. Mekanikerne skal bære hjelm.

@Skotte.
Hegnet må godt være mobilt. Det har ofte været brugt ved VM og EM. Min højden er 2,5m jvf FAI's Sportingcode. Maskestørrelsen er straks sværere at definere. Hegnet skal "bare" kunne modstå en kollision med en flyvende model. Sker uheldet og en model går i gennem så var styrken ikke tilstrækkelig. Har dog aldrig set specifikke data for kravene.

Er selv blevet forbifløjet af en løs GY-model i Herning. Det er en grum oplevelse, for det er først længe efter modellen er forbi dig at du bliver klar over hvad der foregår!!!!

Ruben



Tak for info Ruben.
Det understreger jo meget godt hvad vi har bakset med i længere tid: En hel masse påstande der ikke reelt bunder i ret meget andet end følelser. Og det er præcis det jeg har ville undgå. Det er rart endeligt at høre noget sagligt der faktisk taler FOR at vores løsning er fuldt brugbar.

En ting der dog undrer mig er argumentet om at hegnet skal være stål fordi så holder det bedre?
Jeg har altid lært at det handler om at trække energien ud af noget når det skal stoppes. Derfor må det alt andet lige i min logik være bedre med kunststof net der kan give efter, frem for noget helt stationært? Og eftersom vi benytter samme net type ved eks. drone race (hvor hastigheden kan komme op på 150 km med 400-500 gr og 4 props med 20000 rpm hver) som fint stopper og fanger modellen, så sætter jeg min lid til at det nok også stopper en LS model.
Indtil nogen rent faktisk tester og modbeviser det ihvertfald ;-)


(Flyve fra terrassen???? Det har I vel ikke overvejet seriøst?)



Det jeg tror der menes er at man kan træde ud direkte fra terrassen og flyve, frem for at skulle vade hele vejen uden om det indhegnede.


Håber at alt løser sig til fælles bedste hos Aviator.


Det håber jeg skam også. Desværre så er tråden her et godt eksempel på hvorfor der opstår gnidninger. Det negative fremprovokeres desværre oftest. Istedet for at se på løsningen som noget der kommer til at gavne alle (og enkelte måske skal arbejde lidt mere op til stævner).

Se det positive frem for at fokusere på det negative.


/peter
Skotte
 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Hos os i Comet var

18 okt 2016 19:06

Hos os i Comet var der en klub Koven som nu er lukket pga at der vidst kun var et medlem tilbage
Derfor har vi nu også droppet liniestyringsbanen. Det nytter ikke noget at man propper penge i en hobby hvor kun meget få dyrker den.

Jeg tror at jeg inden for de sidste 3 år kun har set 2 flyve to gange.

Det er selvfølgelig ærgerligt, men der skal altså noget aktivitet til førend man kan opretholde hobbyen.
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
Lars krogh
Indlæg: 714
Tilmeldt: 28 jan 2002 08:03
Kontakt:

I et demokrati må man

18 okt 2016 23:19

I et demokrati må man jo bøje sig for flertallet, og en klub som Aviator er der en valgt bestyrelse på demokratisk vis,til at varetage klubbens interesser. Hvis man har et problem med de beslutninger, må man opstille gennem de forskrifter der findes, eller finde sig i de beslutninger der bliver truffet. Sidst må man hvis man ikke kan indfinde sig med de beslutninger der er tager, vælge at pakke sine grejer og finde et andet sted.
I en tid hvor det er svært at rekruttere nye Line Piloter og aktiviteten blandt dem der findes ikke er så høj som i fordomstider må man udvikle en klub så den er attraktiv for at få andre nye forhåbningsfulde piloter til, ellers dør klub livet og dermed denne dejlige hobby.
Jeg er sikker på at de gamle CL piloter i klubben er blevet hørt inderne sag.
Mvh.

Lars Krogh Guldbæk.
 
Brugeravatar
Brian T
Indlæg: 424
Tilmeldt: 17 sep 2003 20:45
Kontakt:

Lars Krogh. Hørt, Hørt..... :)

19 okt 2016 09:13

[USER="384"]Lars[/USER:3ea4af11] Krogh. Hørt, Hørt..... :) og sådan er det.


Med Venlig hilsen Brian T. Besøg os på
 
Tom Pedersen
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 27 sep 2005 13:03
Kontakt:

Skotte , det med at

20 okt 2016 09:12

Skotte , det med at trække energien ud med nettet virker kanon på Rc banerne , men en racerdrone kan du ikke sammenligne med ls modeller , jo en GY skal nok stoppe og måske en TR , men en speed efterlader kun vinge og hale i nettet , resten går lige igennem uden at hilse , men små masker så måske . Nå pyt det er sjældent det sker såååå . Det er spændende med det flytbare hegn om det kunne bruges andre steder , så i kunne låne/leje det ud , det kunne gi flere flyvecirkler .
man skal ikke trykke andre ned for selv at komme højere op på stigen.
Respekt kan man ikke kræve , det skal man gøre sig fortjent til .