@ Peter Madsen:
Man kan godt flyve speed og race på asfaldt uden hegn. Det er bare ikke forsvarligt hvis det er bare een tilskuer. Speedmodeller bliver træktestet til 30g inden hver konkurrencestart, men er uheldet ude, så hopper de af linerne med små 300 km/t. Drt når man simplet hen ikke at opdage.
GoodYear og andre race klasser trækkes med 20g inden hvet heat. Her er hastigheden ikke så høj, men der er op til tre modeller i luften af gangen, så sandsynligheden for uheld er større. Under race er det kun piloter og mekanikere der befinder sig inden for hegnet. Mekanikerne skal bære hjelm.
@Skotte.
Hegnet må godt være mobilt. Det har ofte været brugt ved VM og EM. Min højden er 2,5m jvf FAI's Sportingcode. Maskestørrelsen er straks sværere at definere. Hegnet skal "bare" kunne modstå en kollision med en flyvende model. Sker uheldet og en model går i gennem så var styrken ikke tilstrækkelig. Har dog aldrig set specifikke data for kravene.
Er selv blevet forbifløjet af en løs GY-model i Herning. Det er en grum oplevelse, for det er først længe efter modellen er forbi dig at du bliver klar over hvad der foregår!!!!
Ruben
Tak for info Ruben.
Det understreger jo meget godt hvad vi har bakset med i længere tid: En hel masse påstande der ikke reelt bunder i ret meget andet end følelser. Og det er præcis det jeg har ville undgå. Det er rart endeligt at høre noget sagligt der faktisk taler FOR at vores løsning er fuldt brugbar.
En ting der dog undrer mig er argumentet om at hegnet skal være stål fordi så holder det bedre?
Jeg har altid lært at det handler om at trække energien ud af noget når det skal stoppes. Derfor må det alt andet lige i min logik være bedre med kunststof net der kan give efter, frem for noget helt stationært? Og eftersom vi benytter samme net type ved eks. drone race (hvor hastigheden kan komme op på 150 km med 400-500 gr og 4 props med 20000 rpm hver) som fint stopper og fanger modellen, så sætter jeg min lid til at det nok også stopper en LS model.
Indtil nogen rent faktisk tester og modbeviser det ihvertfald ;-)
(Flyve fra terrassen???? Det har I vel ikke overvejet seriøst?)
Det jeg tror der menes er at man kan træde ud direkte fra terrassen og flyve, frem for at skulle vade hele vejen uden om det indhegnede.
Håber at alt løser sig til fælles bedste hos Aviator.
Det håber jeg skam også. Desværre så er tråden her et godt eksempel på hvorfor der opstår gnidninger. Det negative fremprovokeres desværre oftest. Istedet for at se på løsningen som noget der kommer til at gavne alle (og enkelte måske skal arbejde lidt mere op til stævner).
Se det positive frem for at fokusere på det negative.
/peter