Hej folkens,
Jeg købte en RCGF 30cc her på forum, den var helt ny og havde ikke kørt.
Nu har jeg så haft den monteret på stand og startet op.
Den har fået mange heat-cycles, dvs. start, lidt prutgas til opvarmning, og så et par sekunder med højere omdr. og ned i tomgang igen, og så lidt op og ned et par minutter og så stop og kølepause. Jeg har nu kørt 0,9 liter Harald-Nyborg miljøbenzin med 4% olie igennem den og den har også fået en del max gas i 3, 5, 8 sekunders interval med efterfølgende et stykke tid i tomgang.
Den kører på standard potte og med en 18x10" propel og vil nødigt over 6850 omdr. Jeg har set (og hørt) den være kortvarigt oppe over 7000, tæt på 7100, men det er ikke noget der rigtig er lykkedes mig igen. Det irriterer mig, da motoren jo tydeligvis kan nå højere end 6850.
Low speed nålen står til 1-5/8 og high speed nålen står lige nu på 2-1/4.
L-nålen fungerer som jeg er vant til, den justerer jeg ind på manualens indstilling som siger 1-1/4, og lader motoren stå og køre tomgang et par sekunder, ca. 2000 omdr, og giver så fuld gas meget hurtigt. Hvis den dør ud eller tøver, så giver jeg den lidt ud på L-nålen. Det gør den selvsagt rigtigt meget på manualens indstilling, deraf ender jeg på de 1-5/8, her tager den gas med det samme.
H-nålen er håbløs. Jeg kan justere den en omgang ind og ud, uden at kunne mærke den mindste forskel. Den skal virkelig meget ind før den falder i omdr. og også meget langt ud før den begynder at gå fed.
Jeg har haft karburatoren adskilt og fandt en del snask i sien, så den blev renset igennem og membranen var en smule stiv i det, så den fik en ny.
Før jeg adskilte karburatoren, ville den godt står og køre lidt op og ned i omdr. ved fuld gas. Det gør den ikke så meget nu synes jeg.
Dagens kørsel med motoren trak lidt ud og det begyndte at blive mørkt, og så lagde jeg mærke til at gnisten nogle gange sprang inde i tændrørshætten specielt under tomgang, det kunne jeg se gennem den lille sprække i metalkappen. Jeg tænker dette kan være en del af problemet ved fuld gas også.
Hvor køber jeg en ny kvalitets tændrørshætte til CM-6 type tændrør? Jeg kører med det medfølgende tændrør, jeg tænker jeg skifter til et NGK når jeg har fået motoren til at gå rigtigt og den ikke længere går fed (tilkøring er lidt hårdere ved tændrøret, så derfor bliver det billige medfølgende kina-tændrør offeret).
Jeg synes så også at jeg har fået det problem at efter fuld gas, og så hurtigt ned på tomgang, så går motoren tit ud. Jeg synes ikke tomgangsskruen (ikke L-skruen, men den mekaniske tomgangsskrue) er skruet for langt ud når motoren ligger på 2000 omdr. i tomgang. Måske dette skyldes ovenstående gnist problemer, for det virker som om at hvis den bare misser en enkelt gnist i tomgang, så går motoren ud.
Her er en video af fænomenet:
Jeg tænker ikke det er en air-leak, den savler ingen steder, hverken ved cylinderpakningen eller ved reed eller karburatorpakningerne.
Er det mig der er en klovn til at justere motoren eller kan der være noget andet galt med karburatoren end de ting jeg allerede har rettet? Det er jo ikke en Walbro. Eller bør jeg ikke forvente mere af sådan en motor ved de omdr? Den yder jo nok bedre lidt højere oppe i omdr så måske jeg bare skal skrue ned for forventningerne?
Kan det have noget med den lange benzinslange at gøre? Den er alligevel 1m lang og 3mm indv.