Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

RCGF 30cc lidt forskellige udfordringer

20 feb 2018 21:11

Hej folkens,

Jeg købte en RCGF 30cc her på forum, den var helt ny og havde ikke kørt.

Nu har jeg så haft den monteret på stand og startet op.

Den har fået mange heat-cycles, dvs. start, lidt prutgas til opvarmning, og så et par sekunder med højere omdr. og ned i tomgang igen, og så lidt op og ned et par minutter og så stop og kølepause. Jeg har nu kørt 0,9 liter Harald-Nyborg miljøbenzin med 4% olie igennem den og den har også fået en del max gas i 3, 5, 8 sekunders interval med efterfølgende et stykke tid i tomgang.

Den kører på standard potte og med en 18x10" propel og vil nødigt over 6850 omdr. Jeg har set (og hørt) den være kortvarigt oppe over 7000, tæt på 7100, men det er ikke noget der rigtig er lykkedes mig igen. Det irriterer mig, da motoren jo tydeligvis kan nå højere end 6850.

Low speed nålen står til 1-5/8 og high speed nålen står lige nu på 2-1/4.
L-nålen fungerer som jeg er vant til, den justerer jeg ind på manualens indstilling som siger 1-1/4, og lader motoren stå og køre tomgang et par sekunder, ca. 2000 omdr, og giver så fuld gas meget hurtigt. Hvis den dør ud eller tøver, så giver jeg den lidt ud på L-nålen. Det gør den selvsagt rigtigt meget på manualens indstilling, deraf ender jeg på de 1-5/8, her tager den gas med det samme.
H-nålen er håbløs. Jeg kan justere den en omgang ind og ud, uden at kunne mærke den mindste forskel. Den skal virkelig meget ind før den falder i omdr. og også meget langt ud før den begynder at gå fed.

Jeg har haft karburatoren adskilt og fandt en del snask i sien, så den blev renset igennem og membranen var en smule stiv i det, så den fik en ny.
Før jeg adskilte karburatoren, ville den godt står og køre lidt op og ned i omdr. ved fuld gas. Det gør den ikke så meget nu synes jeg.

Dagens kørsel med motoren trak lidt ud og det begyndte at blive mørkt, og så lagde jeg mærke til at gnisten nogle gange sprang inde i tændrørshætten specielt under tomgang, det kunne jeg se gennem den lille sprække i metalkappen. Jeg tænker dette kan være en del af problemet ved fuld gas også.
Hvor køber jeg en ny kvalitets tændrørshætte til CM-6 type tændrør? Jeg kører med det medfølgende tændrør, jeg tænker jeg skifter til et NGK når jeg har fået motoren til at gå rigtigt og den ikke længere går fed (tilkøring er lidt hårdere ved tændrøret, så derfor bliver det billige medfølgende kina-tændrør offeret).

Jeg synes så også at jeg har fået det problem at efter fuld gas, og så hurtigt ned på tomgang, så går motoren tit ud. Jeg synes ikke tomgangsskruen (ikke L-skruen, men den mekaniske tomgangsskrue) er skruet for langt ud når motoren ligger på 2000 omdr. i tomgang. Måske dette skyldes ovenstående gnist problemer, for det virker som om at hvis den bare misser en enkelt gnist i tomgang, så går motoren ud.

Her er en video af fænomenet: 

Jeg tænker ikke det er en air-leak, den savler ingen steder, hverken ved cylinderpakningen eller ved reed eller karburatorpakningerne.

Er det mig der er en klovn til at justere motoren eller kan der være noget andet galt med karburatoren end de ting jeg allerede har rettet? Det er jo ikke en Walbro. Eller bør jeg ikke forvente mere af sådan en motor ved de omdr? Den yder jo nok bedre lidt højere oppe i omdr så måske jeg bare skal skrue ned for forventningerne?

Kan det have noget med den lange benzinslange at gøre? Den er alligevel 1m lang og 3mm indv.
Vedhæftede filer
engine_stand.jpg
carb_dirt_arrow.jpg
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: RCGF 30cc lidt forskellige udfordringer

21 feb 2018 21:00

Der er ikke mange motor kyndige herinde da  :lol:

Nå, men min gode klubkammarat har hjulpet mig på messenger, og han foreslog jeg lige prøvede med en mindre propel, så der er kommet en 16x10 classic på den her til aften efter dagens prøvekørsel.

Jeg har også monteret en temperaturføler og den kom ikke over 113°C i dag, stadig med 18x10, så den brænder da ikke helt varm.

Mit fix med tændrørshætten hjalp ikke 100% så den fik lige lidt mere fixen. Jeg havde tændrøret pillet af for lige at kontrollere at tændingstidspunktet lå nogenlunde på 28° før top, og så kunne jeg da lige kontrollere elektrode afstanden, 0,75mm. Hmm, det virkede lidt højt og mine nye NGK målte jeg da også til 0,40-0,45mm. Så det var sku nok derfor gnisten hellere ville springe rundt inde i hætten når tændrøret var helt ved siden af. Det er rettet og tændrøret får lov at æde al det fede tilkøringsbenzin, og så er det ellers bare ud til højre.

Det bliver spændende i morgen efter arbejde til dagens test  :D
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: RCGF 30cc lidt forskellige udfordringer

08 mar 2018 11:32

Hov, jeg har slet ikke fået fortalt hvordan det gik med min motor.

Der kom en 16x10 propel på, og nu var den meget lettere at justere på H-nålen, den skulle skrues en del ind. Men jeg fik ikke skruet særlig meget på den da motoren hurtigt kom op over 9000 RPM.

Så jeg bestilte nye propeller, en 17x10 og en 17x12. Næste trin er så at få 17x10 monteret og få testet motoren igen, men vi har fået så meget sne at det trækker lidt ud med at komme ud og teste.

Men testen med 16x10 propellen viste da at motoren ikke rigtigt kan trække en 18x10. Planen er at fremstille en tunet udstødning til motoren, og hvis den skal køre med en 18x10 propel, skal udstødningens powerkurve nok starte senest ved 6500 RPM, så motoren "går på piben" før den taber pusten.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub