Side 1 af 1

El motor problem

: 15 aug 2023 20:02
af Poul Munch
Jeg har el-motorer fra flere leverandøre. Men nogen, fx Hacker og Torcman sætter ingen label på motorerne de sælger. Så nu er jeg i tvivl om hvilke typer/varianter jeg er i besiddelse af.
Jeg mener at huske at k/v, måles som spænding som følge af påførte omdrejninger. Men er det peak/peak spænding man måler, eller er det RMS ??
Mvh Poul Munch Andersen

Re: El motor problem

: 16 aug 2023 17:38
af Krolle Erik
Hej Poul, betyder k/v ikke bare omdr. pr. volt?
Mvh. Erik

Re: El motor problem

: 16 aug 2023 21:51
af Poul Munch
Hej Erik
Jo det gør det. Men måles ved at lade motoren rotere og så aflæse den genererede spænding. Lidt bagvendt men sådan er det.
Og da ingen har svaret, vil jeg prøve med et par kendte motorer. Så må resultatet vise hvorledes det hænger sammen.
Vh Poul

Re: El motor problem

: 17 aug 2023 20:52
af JornWildt
Jeg har ikke selv prøvet, men det står beskrevet her - https://www.radiocontrolinfo.com/brushless-motor-efficiency/brushless-motor-kv-measure-a-motors-kv/ ... man skal lige huske at medtage en ekstra konstant: Kv = RPM / ( Voltage x 1.3433 )

Re: El motor problem

: 18 aug 2023 23:00
af Poul Munch
Tak Jørn
Jeg prøver om det "passer" på en eksisterende motor.
Mvh Poul

Re: El motor problem

: 04 sep 2023 15:20
af Buth
Interessant, jeg vidste ikke at kv måles "baglæns", troede bare man gav motoren f.eks. 1volt, ubelastet, og så talte op.
man må kunne sætte en papskive med en sort streg på akslen og så bruge ens omdrejningstæller til at måle.
 
Man skal så, ude i virkeligheden, huske det betragtelige drop i volt der kommer når motoren skal arbejde 
... kunne aldrig få flyvefart, propel stigning og antal celler til at passe med regnestykkerne :-( .