Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Lydkanon/maskingevær simulator

05 nov 2017 21:32

Testopstilling til field testing (et sted hvor ingen bliver generet af støjen) og termiske billeder til lokalisering af de varmeste punkter.
Vedhæftede filer
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
04.jpg (50.73 KiB) Vist 2128 gange
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Lydkanon/maskingevær simulator

05 nov 2017 21:33

Udvikling af controller board.
Vedhæftede filer
20170826_141243.jpg
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Lydkanon/maskingevær simulator

08 nov 2017 18:50

Video af demo til stormodelmøde. Tak til Michael Sundgaard-Liu for videoen  :)

Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Poul Munch
Indlæg: 787
Tilmeldt: 22 feb 2006 18:27
Kontakt:

Re: Lydkanon/maskingevær simulator

08 nov 2017 21:54

Hej Martin
Jeg har tænkt meget på din imponerende konstruktion, siden vores lange snak på stormodelmødet. Og for at sænke vægten fik jeg følgende idé til en letvægts tænding:
På selve antændelses tidspunktet er trykket meget lav og behovet for en meget høj spænding er begrænset. Jeg ville tro at 1kv er mere end nok. Dvs gnistgap på 0,7mm. En trafo med et viklingsforhold på 100-200, afhængi af din forsynings spænding.Og en hurtig scr som lægger primær viklingen til stel (primær strøm 1A). Om en feritkærne rækker eller om der skal være jern i trafoen, ved du mere om end jeg.

Mvh Poul Munch Andersen, Høje-Taastrup Modelflyveklub
 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Lydkanon/maskingevær simulator

08 nov 2017 23:30

Hej Poul,

Tak for din kommentar.

Jeg bruger et modul fra ebay til at lave gnisten. De er hamrende billige (15-20kr), de vejer ikke meget (25-50g) og laver en rigtig fin gnist. Jeg har flere forskellige moduler liggende, det første modul jeg fik hjem var faktisk det bedste, den vejede mindst og lavede en fin gnist, men gik desværre til under en tidlig test pga. lidt ustyrlige flammer og jeg kan ikke længere finde netop denne model på ebay. Jeg valgte så det modul jeg brugte i søndags, det er større og tungere, men giver en kraftigere gnist og holder fin til spændingen fra 2S LiPo. Jeg har indkøbt så jeg har 6stk liggende af disse.

Prøv at søge på ebay efter "high voltage module", de koster fra 14kr med fragt.

Jeg har fået fat på en højspændingsmodstand på 5kΩ fra en NGK tændrørshætte. Med denne i kredsløbet er gnisten meget mindre intens og udstråler ikke nær så meget støj, men forhåbentlig stadig kraftig nok til at kunne affyre kanonen på pålidelig vis, det skal jeg have testet.
Det sjove er så at det mindre og lettere modul jeg har som laver den svageste gnist, dens gnist uden modstand, minder meget om den gnist de kraftigere moduler laver MED modstanden, så måske har det mindre modul indbygget en modstand. Hvis dette er tilfældet, så skal modulet da testes for pålideligheden, for de tændrørshætte-modstande tilføjer da noget til omkostningerne.
Jeg kiggede lige selv på ebay og udvalgte af moduler ændrer sig. Hvis de svagere moduler er gode nok til at antænde gassen og ellers kan holde til det i længden, og måske ikke behøver en modstand, så kunne man jo nok godt finde et der er lettere end dem jeg har valgt, f.eks. denne:

https://www.ebay.com/itm/DC-3-6V-to-20KV-Low-liter-Boost-Step-up-Power-Module-High-Voltage-Generator/263028223848?hash=item3d3db42f68:g:jx4AAOSwyltZOkah


De angiver godt nok ikke vægten men størrelsen på 19 x 20 x 18 mm kunne godt tyde på en lav vægt, mine moduler på 52g er 3 gange denne størrelse.

Det ville dog være rart hvis man kunne finde et modul med nogle længere ledninger så der er noget mere at vikle om ferritkernerne. Specielt på højspændingssiden, der bruger de noget lidt specielt ledning som sikkert er godt til den slags.

Min pointe her er vel egentlig at man næppe kan lave noget mindre, lettere eller billigere selv. Ulemperne ved modulerne fra ebay er at de er længe om at nå frem, de har det med ikke at angive vægten og så kan man ikke være sikker på at kunne skaffe det samme modul igen senere, forsendelsestiden alene er lang nok til at markedet kan have ændret sig og man ikke længere kan finde det samme modul.

Der kan selvfølgelig være noget vægt at spare hvis man kan gå fra 6x52g til 6x25g på en 6-kanoners P-51, men hvor meget betyder 162g på en flyver der i forvejen vejer 15kg?
Vedhæftede filer
20160209_171824.jpg
20160209_171816.jpg
20160209_171734.jpg
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Poul Munch
Indlæg: 787
Tilmeldt: 22 feb 2006 18:27
Kontakt:

Re: Lydkanon/maskingevær simulator

09 nov 2017 12:33

Hej Martin
Det er nok forskelligt fra den ene modelbygger til den næste, hvad der er tungt. Men jeg tror at vi har velflyvende scala modeller i dag, modsat tidligere, fordi vi er blevet opmærksomme på vægten og optimere over en bred kam. Personligt skifter jeg fx gerne servoer i en 10kg model, for at spare 50g.
Mvh Poul
 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Lydkanon/maskingevær simulator

09 nov 2017 13:37

Poul Munch skrev:
Personligt skifter jeg fx gerne servoer i en 10kg model, for at spare 50g.

Hej Poul,
Ja det er meget individuelt. I min verden er dit eksempel meget ekstremt, jeg kunne aldrig finde på at ofre 2000kr for at spare 50g - i en warbird. Faktisk gjorde jeg det modsatte da jeg skulle have nye servoer i Harvarden som er den der har lagt vinge til lydkanonen. Der udskiftede jeg 8 analoge Futaba servoer på 37g med digitale Savox servoer på 61g (det kostede faktisk 2000kr). Og det "eneste" jeg får for de ekstra knap 200g er 4-5 gange trækkraft og servoer der ikke er på randen til at være udslidte.
Men jeg er enig i det med vægten, det har jeg også selv gjort meget ud af, undervejs i mit projekt, at forsøge at holde vægten nede. F.eks. lavede jeg en ny alu luftventil og 3D printet holder for at spare 47g (fra 99g til 52g inkl. servo). Og tryksensoren gik fra mere end 50g i stålhus til 17g i aluhus.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Poul Munch
Indlæg: 787
Tilmeldt: 22 feb 2006 18:27
Kontakt:

Re: Lydkanon/maskingevær simulator

09 nov 2017 19:18

Hej Martin
Du skal ikke tage mine ord som kritik. Jeg er meget imponeret af dit projekt og kunne meget vel finde på at købe det, når den tid kommer.
Vi er bare meget forskellige som modelbyggere. Og det gør jo bare det hele mere spændende.
Mvh Poul Munch Andersen HTM
 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Lydkanon/maskingevær simulator

10 nov 2017 09:06

Hej Poul,

Jeg kunne ikke få øje på noget kritik  :D

Jeg synes det er rart at få bekræftet at nogle folk går rigtig meget op i vægten af deres fly. Det gør jo at jeg ikke føler det er spildt arbejde hvis jeg videreudvikler en komponent på lydkanonen som gør den en smule lettere, så bliver den da den smule mere interessant for den vægtbevidste pilot  ;)  og mit eget fly med monteret kanon flyver så nok også den lille smule bedre - win win  :mrgreen:
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Lydkanon/maskingevær simulator

10 nov 2017 21:33

Der kom ferritkerner hjem fra Würth Electronic i dag.

Umiddelbart ser de ikke ud til at have den store effekt på højspændingssiden. Jeg tænker lidt på om ikke det er fordi de ikke kan dæmpe en leder fra at udsende støj, men de kan dæmpe en leders optagne støj.

Ved nærmere eftertanke og undersøgelse, så er en ferrit kerne som disse til at filtrere højfrekvent støj over 10MHz. Den opsamlede støj i en stump 5cm ledning placeret 15cm fra gnisten, er på mindre end 100kHz. Så ferritkernerne har stort set ingen effekt på højspændingssiden, men Poul, tak for forslaget alligevel.
Dog er der en meget høj frekvens (>100MHz) til stede hvis jeg ikke har en modstand i serie i højspændingskredsløbet, men med en 5kΩ modstand fra en NGK tændrørshætte forsvinder denne højfrekvente komponent.

Jeg har lavet yderligere et par forsøg og har fundet ud af at det der udstråler mest støj er metal forbundet til en af højspændingsledningerne men som ikke hjælper med til at lede strømmen, som f.eks. metalkuglen på kanonen eller et stykke løs ledningen forbundet i kun den ene ende.
Desuden har afstanden mellem gnist og målepunkt også rigtig stor betydning.

For at komme problemet med ikke-ledende metal i kredsløbet til livs, er jeg ved at udvikle et nyt isoleret tændrør.

Jeg har også 2 mindre og forhåbentlig lettere gnist moduler på vej fra Kina, hvis jeg er heldig er de også lidt mindre kraftige således at de kan antænde gassen men ikke udsende unødigt meget elektrisk støj.
Vedhæftede filer
ferrit.jpg
DS1Z_QuickPrint42.png
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub