Alle danske modelpiloters forum

 
Topaz
Emnestarter
Indlæg: 10
Tilmeldt: 21 jan 2010 23:18
Kontakt:

FrSky Taranis/Horus og OpenTX

11 maj 2017 16:38

Hej

Jeg har brug for jeres input til valg af ny sender.

Efter i en årrække at have brugt først Futaba og i de senere år Spektrum, er det nu tiden til at prøve noget nyt.

Jeg har bemærket, at mange anvender FrSky´s produkter, som også roses. Et skift til dette mærke kunne derfor være en mulighed (jeg tænker eks. Taranis/Horus X12S).

Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med:

Valg af firmware:
Det lyder som om, at Open Source TX er svaret på alt, men kan nogen konkretisere, hvilke muligheder det faktisk giver i forhold til de præinstallerede (FrSky FrTX operation system) menu systemer? Hvis nogen kan give eksempler – både i relation til droner, men også meget gerne i relation til andre typer af modelfly – vil det være fedt.
Hvor bøvlet er det at arbejde med?
Hvor afhængig af at anvende en PC i forbindelse med opsætning/justeringer mv.?
Findes der nogen vejledninger ??

Specielle modtagere:
Til mine svævemodeller med kulfiberkroppe anvender jeg særlige modtagere med lange antenner, der forhindrer tab af signal. Findes der noget tilsvarende for FrSky – eller hvad gør I?

Modtagere – i øvrigt:
Hvis valget nu ender på at anvende Open Source TX. Så er der vel ingen problemer med at anvende andre modtagere end ”EU”-modtagerne og kan begge typer så anvendes, eller?

Forlænget rækkevidde:
Der tales eks. om forlænget rækkevidde i forhold til andre fabrikater. Er det kun gældende i lav højde (og har derfor typisk kun effekt for droner), eller er det generelt.

Håber i kan supportere/guide mig :)
 
Brugeravatar
excalibur
Indlæg: 275
Tilmeldt: 14 apr 2004 10:09
Kontakt:

Re: FrSky Taranis/Horus og OpenTX

05 feb 2018 13:36

Hej Topaz,

Bedre sent end aldrig, hvis du allerede har investeret svarer mine svar måske alligevel på ting du undres over.

Open Source er ikke svaret på alt, men det giver nogle muligheder, man ikke har i closed-source (de store brand fabrikanter).

Mht. mulighederne i OpenTx kontra de fleste normale brands. Multiplex har tidligere været at betragte som de mest fleksible sendere mht. at opsætte mixes, og andet. Det gjorde dem bare meget komplicerede at arbejde med. Selv deres Evo sender fra for 15 år siden, finder jeg for kompleks at programmere.

Så omsider her sidste sæson tog jeg selv springet og købte en lækker FrSky Taranis X7 sender (som faktisk er en 32 kanals Tx). Det er alle OpenTx sendere... Men normalt begrænset til 16 ch. Så snakken om kanaler bliver odiøst i OpenTx verdenen. Det er en gammel begrænsning.
Jeg flyver modelsvævefly, og måtte modde den nye sender med en camber adjuster på venstre side af kabinettet. Men det var ingen problem at lave selv.

Forskellen er primært at du i OpenTx kan mikse alt som input til alt som output. Jeg lader den stå et øjeblik - for dette faktum er revolutionerende! :shock: Dvs. at du naturligvis kan lave normale ting som at mikse lidt sideror ind på dit krængror. Det kan de fleste sendere i vore dage. Men det stopper ikke her.

  • Du kan f.eks. med OpenTx automatisk aktivere en funktion, når modellen kommer under eller over en given højde!!! Ja du kan automatisk slukke motoren når du rammer 99m højde, eller
  • du kan automatisk sænke landings-stellet når du kommer under 20m... Det kræver bare at man har monteret en GPS-sensor (kræver FrSky X-modtagerne at tilslutte GPS sensor).
  • Eller du kan, med en switch koble din sender om til at køre primær kanalerne på din venstre stick. Så kan du styre din DLG model med venstre hånd, hvis du vil gribe den og kaste den hurtigere igen! Bare husk at klikke switchen igen inden du launcher modellen...

Ovenstående eks. er forhåbentligt nok til at vise de enorme muligheder for automatisering og avanceret brug af din sender.

  • Omkring behovet for en PC - er der ingen behov for PC. Du kan sagtens som du altid har gjort opsætte alt i din sender. Det giver bare et dejligt overblik at have modellen og alle miksene på en PC skærm. Det er ren bekvemmelighed. Og har du sat det op på PC derhjemme, er du allerede god til at overskue det på den lille skærm på din Tx i marken. Det er tænkemåden som er helt speciel i OpenTx - men når man fanger det åbnes mulighederne for mixes ifht. mere traditionelle mærker, som er mere låste i deres switch-opsætning og hvad der kan mikses med hvad.
  • Til kul-kroppe, kan tilkøbes et sæt forlængede antenner for 30 kr. De er nemme at udskifte.
  • Omkring EU eller US modtagere, skal du bare være konsekvent. Du kan kun en af tingene ad gangen. Så hvis du i senderen kører US (som faktisk giver dig ca. 30% ekstra sendestyrke, skal alle dine modtagere flashes, så også de kører US. Ellers taler de ikke sammen, da det er forskellige frekvenser på 2.4 GHz båndet man bruger i EU og US.
  • Jeg tror den forlængede rækkevidde du har hørt om netop kommer ved at man kører US std. på både sin OpenTx Tx og Rx.
Vedhæftede filer
OpenTx - FrSky Taranis presentation.pdf
Jeg har til SMSK lavet en vejledning til OpenTx. Chk den her.
(1.42 MiB) Downloadet 212 gange
Morten Enevoldsen, webmaster - Dansk LSF koordinator

smsk-rc.dk


Artikel om design & konstruktion af BullSiGh F3J flyvende vinge (på Engelsk)


Mobil: 4098 0898 (FrSky Taranis X7)

It's never too late to have a happy childhood!
 
Brugeravatar
tempo
Indlæg: 249
Tilmeldt: 24 jun 2015 19:42
Kontakt:

Re: FrSky Taranis/Horus og OpenTX

06 feb 2018 16:22

Hejsa,

En lille "korrektion" til Mortens iøvrigt fine beskrivelse: Det er ikke noget problem at have både EU og non-EU modtagere. Det eneste det kræver er blot at man har begge firmwares (XJT) liggende på senderen, og at man husker at skifte (via en menu i senderen) til den korrekte inden du skifter fly - jeg lavede på et tidspunkt denne lille video, som viser hvor nemt det er: 

https://goo.gl/photos/LBF8T9DRAbQv3hR49



vh
Martin
 
Brugeravatar
pbm77
Indlæg: 891
Tilmeldt: 06 nov 2005 21:12
Kontakt:

Re: FrSky Taranis/Horus og OpenTX

06 feb 2018 17:05

Tror ikke man bare kan skifte mellem EU og international mere Martin. Mener at de nyere sendere EU sender er låst fast til EU.

Jeg har forsøgt at skifte på min EU sender, og det kunne jeg ikke. Eller jo jeg kunne installerer firmware, men den kørte stadig EU.
Peter Madsen
 
Brugeravatar
tempo
Indlæg: 249
Tilmeldt: 24 jun 2015 19:42
Kontakt:

Re: FrSky Taranis/Horus og OpenTX

06 feb 2018 17:21

Hej Peter (og co.)

Det er ikke senderens (OpenTX) firmwaren du skal skifte, men derimod XJT(RF)-modulets firmware du skal skifte - men det kan da også være at det er blevet låst ?

Det må vi teste næste gang vi mødes i V. Alling :-)

vh
Martin
 
 
Brugeravatar
pbm77
Indlæg: 891
Tilmeldt: 06 nov 2005 21:12
Kontakt:

Re: FrSky Taranis/Horus og OpenTX

06 feb 2018 18:58

Det må vi lige se på næste gang Martin. Kunne være fedt (og nemt), hvis man kan gøre det sådan.
Peter Madsen
 
Brugeravatar
jens39
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 18 feb 2007 15:46
Kontakt:

Re: FrSky Taranis/Horus og OpenTX

07 feb 2018 08:12

Peter har næsten ret, de nyere sendere er låst til EU LBT, mener det er fra Feb'17. Ja det er modulet som er låst.

Jens Hoffmann
FAI ID: 17279