Alle danske modelpiloters forum

 
tfj
Emnestarter
Indlæg: 2922
Tilmeldt: 10 aug 2006 22:16
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Opgradering fra opentx 2.0.13 firmware på taranis

20 nov 2017 11:24

Jeg har en taranis x9d med opentx 2.0.13, samt
en x6r og en d4r-II modtager som den kan snakke med.
Kan jeg uden videre opgradere det hele (også modtagerne) til de nyeste versioner?

Jeg skal også lige forstå om der er opentx firmware til modtagerne eller om man skal bruge frsky’s.
Eller om det er nødvendigt at opgradere dem for at de stadig virker.

mvh. torben
oy3546
 
tfj
Emnestarter
Indlæg: 2922
Tilmeldt: 10 aug 2006 22:16
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Opgradering fra opentx 2.0.13 firmware på taranis

25 nov 2017 10:36

Ingen der ved noget?
Der skal vist bruges et specielt USB->seriel kabel og en Windows PC for at opgradere d4-r-II modtageren.
Ingen af delene har jeg, så jeg tror jeg giver op. (Jeg har en mac).

mvh. torben
oy3546
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Opgradering fra opentx 2.0.13 firmware på taranis

25 nov 2017 11:01

Hej Torben.

Kan du opgradere din sender fra din MAC? Hvis ja, så læs videre.

Jeg ved ikke om det er nødvendigt at flashe dine modtagere, men det er jo ret enkelt at prøve. Opgrader senderen og se om det taler sammen.Gør de det, er der jo ingen ko på isen. Gør de ikke, så skal modtagerne flashes og det er ikke nødvendigt at køre det fra en PC, det kan gøres fra senderen!

Den korrekte software, lægges på senderens SD-kort. Modtagerne tilsluttes stikbenene til sendermoduler bag på X9 og modtageren flashes.

Det bedste råd er Youtube, så får du en step by step vejledning at følge....

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
tfj
Emnestarter
Indlæg: 2922
Tilmeldt: 10 aug 2006 22:16
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Opgradering fra opentx 2.0.13 firmware på taranis

25 nov 2017 15:02

Ja jeg har opentx companion til mac. Så emnet skulle nok have været opgradering af gamle frsky modtagere.
Spørgsmålet er også om jeg kan opgradere direkte til de nyeste versioner.

Det svære er d4-r modtageren. Den kan ikke opgraderes fra senderen.
Derfor vil jeg ordne den før jeg går videre.
Den nuværende firmware er fra før EU krævede LBT, så jeg tror det hele skal opgraderes.

Den nærmeste jeg har set er at bruge serielporten på en windows,
https://the.cyclingengineer.co.uk/2015/ ... rial-port/

Hvis den metode skal virke bliver det, foruden at lave kablingen, med en gratis virtuel windows fra
https://developer.microsoft.com/en-us/m ... tools/vms/
men jeg har normalt ikke held med usb på virtualbox.

Hvis der ikke er nemmere alternativer, går jeg igang når jeg har fundet nogle passende stik i gemmerne.
Tak for input.

mvh. torben
 
Brugeravatar
tempo
Indlæg: 249
Tilmeldt: 24 jun 2015 19:42
Kontakt:

Re: Opgradering fra opentx 2.0.13 firmware på taranis

26 nov 2017 11:20

Hej Torben,

Der findes flere software-komponenter i din sender, og de har hver deres formål:

  1. OpenTx: Behandler inputs (fra styrepinde, switche o.lign) og sender disse videre til XJT modulet
  2. XJT/RF-modulet: Behandler informationer fra OpenTx og omdanner disse til RF-signaler som sendes til din modtager.

OpenTx:
Du bør kunne opdatere din OpenTx version til den nyeste uden at det får indflydelse på kommunikationen til dine modtagere.
Den nyeste version af OpenTx er 2.2.0, som du kan finde her:

2.2.0


Du skal være særlig opmærksom på punkt 1 i : Formatet til at gemme modeller er ændret, og jeg vil anbefale at installere

2.1.9

, og få opgraderet dine modeller til denne version først inden du installerer 2.2.0

XJT/RF moduler:
Her bliver det spændende... og du kan ende med ikke at miste kommunikationen til dine modtagere :(
Pr. d. 1/1-2015 skulle alle EU sendere/modtagere benytte LBT (Listen Before Talk). Det betyder at, hvis din sender er fra før den dato, så kører den (sandsynligvis) med med denne gamle firmware, og vil ikke kunne kommunikere med nye modtagere, da de har en nyere firmware, som understøtter LBT.  Så hvad gør man så ? Man opdaterer sin senders XJT modul og forsøger at opdatere alle sine modtagere til nyeste firmwares, hvilket for nogle modtagere kan gøres med et kabel fra sender->modtager. Og hvis ikke det kan lade sig gøre, så skal du (som du skriver) bruge et kabel. Alternativt kan du gøre som jeg gør: Skifte senderens XJT firmware alt efter hvilken model du flyver med. Det kan gøres direkte fra en menu i senderen og tager ca. 30 sekunder. 


Konlusion: Opdater til OpenTx 2.1.9 og derefter 2.2.0. Husk at lave backup af dine modeller (via Companion inden).

Håber ovenstående gav dig lidt hjælp og information? Ellers skriv igen :)

Venlig hilsen
Martin