Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
j.kynde
Emnestarter
Indlæg: 181
Tilmeldt: 28 okt 2006 19:36
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Nedslået antenne

25 feb 2018 19:33

Hejsa
Er der nogen der ved om det skader sende-modulet, i en 35Mhz radio, at antennen ikke er slået op i længere tid når den stå tændt.
Jeg er godt klar over at den skal være oppe ved flyvning, men sådan rent teoretisk?
Mvh Kynde
:)j.kyndesen
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Re: Nedslået antenne

26 feb 2018 17:18

Det har ingen betydning, antennen stråler ud fra toppen uanset om den er trukket ud eller ej. Man foretager også rækkeviddetest med nedslået antenne ude på pladsen. Hvis det var skadeligt skulle jeg mene, at det stod i vejledningen.
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Nedslået antenne

26 feb 2018 20:13

 Ja til rækkeviddetesten er det ok, men i gamle dage blev det sagt at antennen var en del af køling på sendemodul
altså må antennen ikke være skubbet ind i længere tid !
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
j.kynde
Emnestarter
Indlæg: 181
Tilmeldt: 28 okt 2006 19:36
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Nedslået antenne

27 feb 2018 14:50

Jeg synes også at have hørt at den helst skal være trukket ud, men kan ikke finde noget i manualer om det, så det står nok hen i det uvisse indnu.
Mvh Kynde
:)j.kyndesen
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Re: Nedslået antenne

27 feb 2018 20:30

Jeg har haft min 35 Mhz. Hitec Optic 6 tændt i flere timer, i hobbyrummet med nedslået antenne, for at bippe nye modeller ind. Jeg har ikke observeret noget, ej heller et varmt sendemodul, men mit sendemodul er heller ikke fastgjort til antennen, da det er stukket ind fra bagsiden af senderen. Altså kan antennen ikke virke som køler.
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
Bent Hald
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 feb 2017 10:26
Geografisk sted: Lundby, Sjælland
Kontakt:

Re: Nedslået antenne

28 feb 2018 10:15

j.kynde skrev:
Hejsa
Er der nogen der ved om det skader sende-modulet, i en 35Mhz radio, at antennen ikke er slået op i længere tid når den stå tændt.
Jeg er godt klar over at den skal være oppe ved flyvning, men sådan rent teoretisk?
Mvh Kynde

Principielt skal antennen være udtrukket til dens fulde længde. Senderens udgangseffekt/trin belastes kun korrekt med udslået antenne.
Hvis antennen ikke er tilpasset udgangstrinet, vil den tilførte effekt blive omsat til varme i selve udgangtrinet. Stående bølger (SWR) kan ødelægge senderens,
effekttrin, men da effekten her, kun er nogle få hundrede mW, sker der ofte ingen ting ved at forringe antennes udstråling.
.
Teoretisk ja, så skader det senderen.
I praksis sker der ingen mærkbar ændring :D

Så er man til livrem og seler trækkes den ud til sin fulde længde og vil man løbe en meget lille risiko, så gør man den mindre  :roll:
Stoppet 31-12-2021
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Nedslået antenne

28 feb 2018 10:30

Bent Hald skrev:
j.kynde skrev:
Hejsa
Er der nogen der ved om det skader sende-modulet, i en 35Mhz radio, at antennen ikke er slået op i længere tid når den stå tændt.
Jeg er godt klar over at den skal være oppe ved flyvning, men sådan rent teoretisk?
Mvh Kynde

Principielt skal antennen være udtrukket til dens fulde længde. Senderens udgangseffekt/trin belastes kun korrekt med udslået antenne.
Hvis antennen ikke er tilpasset udgangstrinet, vil den tilførte effekt blive omsat til varme i selve udgangtrinet. Stående bølger (SWR) kan ødelægge senderens,
effekttrin, men da effekten her, kun er nogle få hundrede mW, sker der ofte ingen ting ved at forringe antennes udstråling.
.
Teoretisk ja, så skader det senderen.
I praksis sker der ingen mærkbar ændring :D

Så er man til livrem og seler trækkes den ud til sin fulde længde og vil man løbe en meget lille risiko, så gør man den mindre  :roll:


What he said :)
Det som står her over var også min første tanke, da jeg fløj med 35MHz slog jeg altid antennen ud inden jeg tændte for senderen (uanset hvor jeg var) - better safe than sorry.
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Re: Nedslået antenne

28 feb 2018 21:35

Der sker ingenting ved at køre med nedslået antenne, den skal alligevel være flere meter lang for at passe til 35Mhz så man har monteret en spole mellem udgangs forstærkeren og antennen der snyder udgangs forstærkeren så den ser en fuld længde antenne, var den spole der ikke ville udgangs forstærkeren brænde selv med antennen fuldt udtrukket.
En 1/4 bølge 35Mhz antenne er så vit jeg husker noget med +4 meter lang = uhåndterlig på en senderpult, derfor snyder man med spolen så man kan bruge en antenne i håndterlig længde og betaler noget i rækkevide der selv med den lille antenne typisk er over 4 km.
Der er også en spole i en 35Mhz modtager der jo også bruger "for kort" antenne.
De gamle 27Mhz anlæg var også alle lavet med spoler og det samme for udlandets 72Mhz.
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.