Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

HS 5245MG på LiFe

05 mar 2019 08:17

Hej folkens

Jeg er ved at sætte min 50 cc IMAC flyver op. Den er købt brugt og er bestykket med servoer. Alle er HS 7955 bortset fra gas hvor der sidder en HS5245. Jeg tænker at bruge ureguleret LiFe pakker til modtager (AR12 powersafe). Fra tidligere erfaring ved jeg at 7955`erne klarer de 6,6V uden problemer. Er lidt mere i tvivl om 5245`eren.

Nogen tanker fra eksperterne? Tror I den brænder af?
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: HS 5245MG på LiFe

05 mar 2019 08:46

Hvis du vil være helt sikker, så sæt den til at arbejde med et fuld opladet LiFe batteri med en servotester i 30min.

Det var sådan jeg gjorde med mine Savox SC-0251. Jeg testede så dem alle sammen. Hvis de kan stå og arbejde (løfte noget vægt op fra gulvet og ned igen, vægten hvilede på gulvet) i 20-30min med det pågældende LiFe batteri, så vil den heller ikke brænde af i flyet under flyvning.
Senest rettet af Futterama 14 mar 2019 09:37, rettet i alt 2 gange.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
JS
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: HS 5245MG på LiFe

05 mar 2019 14:07

Hej

Ret grundig test også ved man også det holder, selvom de fleste måske springer en sådan test over :)

Mht. HS 5245MG så ville jeg ikke kører den på LiFe, se datablad for servo, maks 6 Volt, ja ja 0.6volt fra eller til gør ikke en forskel, men der er en grund til man rater elektronik mht. spænding osv.
https://hitecrcd.com/products/servos/mi ... vo/product

6.6V er hvile spændingen eller hvad man skal kalde det, en fuldt opladet LiFe celle er 3,6V, så 2x3.6 = 7.4 Volt fuld opladet, dog falder cellerne ret hurtigt til et lavere niveau. Men i en tidsperiode kører servoen på 0,6 - 1,4volts overspænding med tilhørende højere strømforbrug.
Strøm skaber varme,og en højere strøm kan i værste fald føre til øget varme udvikling og skade elektronikken i servoen, særligt under hård last som i en stor IMAC flyver.

Kort historie lang fra mit synspunkt:
Regulator på HS5245 servo eller anden type batteri eller skift servo til en der kan klare 6.6 Volt på datablad.
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: HS 5245MG på LiFe

11 mar 2019 20:36

Tusind tak for svarene.
 
Brugeravatar
affas
Indlæg: 389
Tilmeldt: 03 jan 2004 12:29
Kontakt:

Re: HS 5245MG på LiFe

16 mar 2019 17:43

Har flere av den servoen og kjøre uregulert A123 i mange år. Helt uproblematisk
___________________________________________
Med vennlig hilsen
Alf W. Hansen
http://www.modellflynytt.no"
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: HS 5245MG på LiFe

16 mar 2019 20:10

Takk Alf. Jeg tenker også å kjøre den på 2s LiFe. Ser ut som det funker greit for de fleste.
 
Brugeravatar
affas
Indlæg: 389
Tilmeldt: 03 jan 2004 12:29
Kontakt:

Re: HS 5245MG på LiFe

17 mar 2019 20:07

Spenningen detter raskt til 6,5V og jeg har ihvertfall aldri hatt problemer. Har kjørt alt av utstyr jeg har på uregulert A123 i mange år nå uten problemer
___________________________________________
Med vennlig hilsen
Alf W. Hansen
http://www.modellflynytt.no"