Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Bent Larsen
Emnestarter
Indlæg: 996
Tilmeldt: 15 feb 2005 18:13
Kontakt:

Problem med urolig gas servo.

31 maj 2020 08:06

Hej ,

Er løbet ind i et problem som jeg ikke helt kan gennemskue. Er næsten færdig med et nyt fly der er monteret med en Saito 4-takter benzin motor med original tænding. Problemet er, at gas servoen begynder at køre frem og tilbage når motoren får gas, sitrer nærmest groft. Alle andre servoer er helt rolige. Servoen kører normalt når motoren stopper. Rodioen er en Jeti 8 kanaler, 2,4 GHz og den er placeret langt fra tændingen der ligger yderst under motoren. Alle ledninger til servoer/radio, modtager accu og antenner er adskilt fra tænding og accu til tænding. Forbindelsen mellem gas servo og motor er ikke metal. Har prøvet at skifte gas servoen.
Hjælp, hvad pokker sker der, vil være taknemmelig for løsningsforslag.

vh
Bent
Senest rettet af Bent Larsen 03 jun 2020 21:32, rettet i alt 2 gange.
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Re: Problem med urolig gas servo

31 maj 2020 08:26

Hej Bent.
Hvis ledningerne til gasservo og tænding ligger tæt, så kan det være tændingens impulser der stråler over i servoledningen.
Det kan til tider afhjælpe problemet, at sno servoledningen ret mange gange om sig selv.
Hvis det ikke løser hjælper, kan der monteres en ferritkerne på servoledningen tæt på servoen.
Bare lige hvad jeg kan komme på, som et forsøg på at afhjælpe problemet.  :)
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
Bent Larsen
Emnestarter
Indlæg: 996
Tilmeldt: 15 feb 2005 18:13
Kontakt:

Re: Problem med urolig gas servo

31 maj 2020 09:40

Tak for løsningsforslag, Ib. Ingen ledninger ligger bare i nærheden tænding eller motor. Alle servo ledninger går samlet bagud til modtageren.
Har lige forsøgt med en ferrit kerne og i øvrigt også at holde accu til tænding helt uden for flyet, men desværre uden effekt. Det er virkelig mystisk!
Bent
 
Brugeravatar
Bent Larsen
Emnestarter
Indlæg: 996
Tilmeldt: 15 feb 2005 18:13
Kontakt:

Re: Problem med urolig gas servo LØST!

31 maj 2020 10:21

Så fik jeg løst problemet. Årsag: tændingsledningen og kablet til tændrøret krydsede hinanden under cowlet. Det må have transformeret støj til gas servoen, der ligger længst fremme. Da de blev adskilt forsvandt også problemet.

Bent
 
Brugeravatar
Bent Larsen
Emnestarter
Indlæg: 996
Tilmeldt: 15 feb 2005 18:13
Kontakt:

Re: Problem med urolig gas servo LØST!

03 jun 2020 21:32

Ak,ak, det viste sig, at det alligevel ikke var de krydsende ledninger der var problemet. Gas servoen sitrede igen af og til, ind imellem voldsomt. Forsøgte så med andet tændingsanlæg og anden radio, men ingen bedring. Nu var der så ikke rigtig andet der kunne udskiftes og jeg må indrømme. at jeg var tæt på at smide el i den.
Så kom jeg i tanker om, at den eneste servo der ikke var digital netop var gas servoen. Da den også blev udskiftet med en digital kom der fuldstændigt ro på.
Umiddelbart ser det ud til, at et tændingsanlæg (Saito) forstyrrer analoge servoer hvorimod digitale servoer ikke forstyrres.
Håber det kan spare andre for lignende problem.

Bent