Alle danske modelpiloters forum

 
LarsBob
Emnestarter
Indlæg: 108
Tilmeldt: 22 maj 2015 00:41
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

3D helikoptere i Phoenix 5.0 Sim

03 jun 2015 00:25

Hej Alle

Lige et lille problem der driller mig med min Spektrum DX6 sender, når jeg forsøger at få den til at virke sammen med en 3D helikopter i Phoenix 5.0 simulatoren (har prøvet lidt forskellige 3D heli).

Jeg har lavet en del Youtube studier at fremgangsmåden og er nået frem til at hvis man skal flyve 3D, så letter man i en normal mode (med f.eks. nano CP x), hvorefter man skifter til 3D mode med throttle er ca i midter position, herefter kører motor fuld hastighed og pitch styrer om heli skal flyve op, eller nedaf (inverted).
Problemet er bare at når jeg forsøger det med simulatoren, så cutter den throttle når jeg kommer under et vist punkt, herefter kan den startes op igen - uden at skifte mode.

Nogen erfaringer, eller er der noget jeg har misforstået.
Jeg har en lille mistanke om at der skal stilles nogen ydergrænser i sender profilen til Phoenix, men der er uenighed om hvorvidt man skal køre med en default profil, eller ej.
Min plan hvis jeg kan få det til at virke er at indstille senderen så tæt som muligt på min model heli. (så har jeg en formodning om at forskel fra sim til real RC bliver mindre).

Har investeret i en Nano CP X idag, den er efter hvad jeg har fundet ud af (mange anmeldelser) så lille at den sjældent går i stykker når man øver sig.

Håber at nogen vil være flinke og hjælpe med ovenstående.

Mange hilsner

Lars (stædig nybegynder)
I februar anede jeg ikke at der fandtes flybarless og 3D helikoptere.

Opdatering 14 Juni 2015.: Har selv fundet en løsning på Youtube, så nu spiller det, stadig masser af muligheder for optimering, men det skal jeg nok finde ud af...
(Overvejer flere profiler hhv. på sender og i Phoenix, fremtidig eksperimentering skal nok afsløre bedste løsning for mig).
 
Brugeravatar
jasu
Indlæg: 30
Tilmeldt: 24 okt 2011 11:44
Kontakt:

Hej jeg har også Phoenix

27 jun 2015 00:07

Hej jeg har også Phoenix v.5 og i går ville jeg se om jeg kunne flyve på hovedet med en Blade SR og ved GUD det gik. Skal blot øves lidt mere. Min Spectrum DX6i er opsat via Phoenix v.5. God fornøjelse
Venligst hilsen Jan

Heli-1 Blade 120SR
Heli-2 Blade mCX
Heli-2 Blade mSR
Spektrum DX6i
Simulator "Phoenix v.5"
Flyver hjemme i vores i Festsal .....;)
 
Brugeravatar
rcflier
Indlæg: 1977
Tilmeldt: 04 apr 2002 08:38
Geografisk sted: Stenseby, Nexø, Bornholm
Kontakt:

Jeg var så doven, at

27 jun 2015 09:31

Jeg var så doven, at jeg brugte to taster på tastaturet
til henholdsvis Idle-Up (fast omdrejningstal, hvor gaspinden
kun styrer kollektiv pitch) og Throttle Hold (for nulgas).

Phoenix tog sig selv af resten. Men selvfølgelig skal Phoenix
kende nulpunkter og max. udslag for alle styrefunktioner.

Mvh.
Erik
Østbornholms ModelFlyveklub
BEAM Avantgarde, Goblin 500, Futaba/Robbe FX-22 pølsebakke sender:D
H kontrollant
 
LarsBob
Emnestarter
Indlæg: 108
Tilmeldt: 22 maj 2015 00:41
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Jeg var så doven, at

29 jun 2015 23:23

Jeg var så doven, at jeg brugte to taster på tastaturet
til henholdsvis Idle-Up (fast omdrejningstal, hvor gaspinden
kun styrer kollektiv pitch) og Throttle Hold (for nulgas).

Phoenix tog sig selv af resten. Men selvfølgelig skal Phoenix
kende nulpunkter og max. udslag for alle styrefunktioner.

Mvh.
Erik


Smart, men jeg forsøger at finde ud af hvordan jeg optimerer indstillingerne i min DX6, så derfor trimmer jeg i transmitteren, frem for i simulatoren (selv om det ikke er 100% ens håber jeg at kunne overføre mine erfaringer til de rigtige hele modeller, nemmere på denne måde).

Når jeg bliver mere erfaren vil jeg muligvis gå bort fra dette, da det er lidt besværligt at huske hvilke modes i transmitteren der kun er til 3D Heli.
(Skal have prøvet om Phoenix kan connecte til 2 forskellige indstillinger i min DX6 ved lejlighed altså en fly og en 3D Heli)

Lige et spørgsmål, på nogen af flyene er gear up/down byttet, således at knap indstilingen skal ændres, kan det ændres i modellerne?
Så man ikke skal ændre indstilling eller gøre det omvendt hver gang man skifter mellem disse fly (min DX6 er nemlig programmeret til at sige Gear Down / Gear up)?

På forhånd tak

Mange RC hilsner

Lars