Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 - skalaråd?

02 nov 2017 11:08

Hejsa skalafolk,

Jeg kunne godt tænke mig at bygge en skalamodel af en Volksplane VP-1, ca i størrelsesforhold 1:4,5. Det giver en spændvidde på ca 162,5 cm.
Er der nogle der kan give mig råd om hvordan jeg bedst griber det an?
Jeg vil helst bygge den fra bunden og helst fra min egen tegning ud fra hvad jeg har fundet på nettet, så allerede her har jeg en fornemmelsen af, at jeg skal huske at tænke mig om, men hvad skal jeg huske at tænke mig om med, ved et skalafly?
Jeg håber at I har masser af råd og ekspertfif som I vil dele.

På forhånd tak.

Mvh
Erik
52389093
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 - skalaråd?

02 nov 2017 14:42

Hej Erik

Hvad for en type råd leder du efter? Jeg har indtrykket, fra andre indlæg af dig, at du har en erfaring som modelbygger? Er det bygge-råd? Skaladetalje-råd? Tegne-råd? CAD-råd? 2D/3D CAD? "Hvad skal der til for at vinde en skalakonkurrence"-råd? Eller andet? Er det skum, glasfiber eller balsa-klassik?

Jeg byder gerne ind med nogle erfaringer fra mine projekter - men skal lige vide hvad niveauet er?

Mvh Jørn
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 - skalaråd?

02 nov 2017 15:27

Hej Jørn,
Tak for de gode spørgsmål :D Jeg regner med at jeg har erfaring nok, til at kunne konstruere og tegne den selv - det bliver i hånden. Det er mere i retning af "skaladetalje råd" - Der er sikkert nogle som jeg skal huske at tænke på tidligere end jeg selv forestiller mig. Hvilke og hvordan (cockpit opbygning og indretning, cowl, motoratrrap, dimser, trimtabs rortræk, beklædningsovervejelser - maling vejer, men hvad gør man så istedet for?). Jeg kan hurtigt gennemskue, at det spørgsmål jeg har stillet om motor, også får betydning for konstruktionen af næsen: Hvor stor er den motor jeg har brug for/skal vælge (nødvendig trækkraft contra "der skal måske også noget vægt i næsen"??) => hvordan skal næsen så designes mht. spanter, så f.eks. propellen komme udenfor cowlet? :D
Der ligger selvfølgelig også et lille "Hvad skal der til for at vinde en skalakonkurrence"-egern og hvisker i baghovedet :D
Jeg forestiller mig en opbygning der som udgangspunkt er skala-lignende helt i træ, men med glasfiber cowl og "pukkel "bagved cockpit. Specielt med denne model er den skalamæssige opbygning ret nem at ramme?! :D
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 - skalaråd?

02 nov 2017 19:13

Hej Erik
nu har du jo gang i samme emne i 2 forskellige tråde! men jeg skriver i denne her!
Jeg ville nu gå efter mindst 200watt pr. kg.
det er jo ikke nødvendigt at flyve på fuld gas for at flyve scala men det altid rart at have mere power end nødvendigt!

en model i næsten samme størrelse som du ønsker
kan du jo sammenligne med!
http://www.hoelleinshop.com/Flugmodelle ... 90&p=37790
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 - skalaråd?

02 nov 2017 19:16

en model i næsten samme størrelse som du ønsker kan du jo sammenligne med! 

http://www.hoelleinshop.com/Flugmodelle ... 90&p=37790



Flyvevægt => 2500 g iflg. Holleinshop :-)
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 - skalaråd?

02 nov 2017 19:54

Arvid skrev:
Hej Erik
nu har du jo gang i samme emne i 2 forskellige tråde! men jeg skriver i denne her!
Jeg ville nu gå efter mindst 200watt pr. kg.
det er jo ikke nødvendigt at flyve på fuld gas for at flyve scala men det altid rart at have mere power end nødvendigt!

en model i næsten samme størrelse som du ønsker
kan du jo sammenligne med!
http://www.hoelleinshop.com/Flugmodelle ... 90&p=37790


Hejsa Arvid og Jørn,
Denne tråd havde jeg tænkt som en tråd om skalabygning, detaljer etc. så jeg kunne få råd af eksperterne i skala. Jeg lavede en anden tråd om elmotor, for at få råd fra eksperterne i el. Jeg forestillede mig, at det ikke nødvendigvis var de samme mennesker. Derfor lavede jeg 2 tråde der begge tog udgangspunkt i Volksplane VP-1, da det var mit udgangspunkt. Altså 2 forskellige tråde om 2 forskellige delemner :D

Mht. Piclers Volksplane model, så ved jeg godt at Hoellein og andre, skriver 2500g, men når jeg har kigget på film af den og originalen, så synes jeg at det ser ud til at modellen flyver ret hurtigt i forhold til originalen. Derfor tænkte jeg at lavere vægt kunne være en vej hen imod en mere skalarigtig hastighed. En lavere vægt kunne også betyde et andet motorvalg; derfor mit spørgsmål om motor i el-afsnittet.

Dem der nu siger at det nemmeste ville være blot at købe Piclers/HobbyKings og flyve med den, kan jo have ret. Jeg har bare sjældent haft det ret godt med at købe noget færdigt. Jeg vil helst selv have en mening om hvordan det skal være. Det gør det sommetider lidt besværligt for mig :D :D :D
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 - skalaråd?

02 nov 2017 20:51

Hej Erik
Hatten af for selvbyg :)
Er selv i gang med en 2-mot 1:9 - 1.82m
Eksemplet fra Hoellein var kun for at vise  ca. vægt + størrelser på div. motorer i den klasse!
Jeg ville nok vælge at bygge den en tak større altså 1:4  el, sågar 1:3,5 eks. og med stikvinger jo større model jo nemmere er det at få skalating på modellen
samt en større model ser langsommere ud i luften end en lille ! og min erfaring er også at større model vil flyve mere stabilt.
Valg af profil ved du jo nok vil have stor indflydelse på om den er velflyvende!
 
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 - skalaråd?

02 nov 2017 22:48

Herfra er det vel bare at gå i gang? Som du selv siger, så er det nok ikke verdens sværeste fly at bygge skala-rigtigt (det minder mig om en forvokset "Grokker" model). 

Start med at skaffe en korrekt 3-sides tegning, og dobbelt-check at det billede du evt. har downloadet også har det rigtige højde/bredde-forhold. Skalér billedet på computeren og print ud ... eller mål og håndtegn på et stort stykke papir (jeg har selv lavet alle mine designs i 2D CAD).

Min fremgangsmåde har været:
  1. Find 3-sides tegning.
  2. Importer i CAD.
  3. Skalér billedet til det passer.
  4. Gæt på slutvægt (sammenlign med eksisterende modeller).
  5. Køb en motor + propel + ESC + batteri der passer.
  6. Indtegn motor og batteri på tegningen.
  7. Tegn spanter, ribber osv. ovenpå.
  8. Husk at belastningen fra landingsstel skal fordeles ud i noget holdbart (krydsfiner).
  9. Gennemtænk hvordan motoren sættes fast, hvor servoerne skal monteres, om vingen skal kunne tages af osv. osv. Så kommer resten nærmest af sig selv.
  10. Hvad angår skala-detaljer, så er det kun fantasien der sætte grænser. Læs, læs, læs - jo flere eksempler du får set på nettet, jo flere ideer får du.
Eftersom originalen er en flyvende trækiste, så er det vel nærmest bare at lave en firewall i noget krydsfiner, lave nogle spanter på strategiske steder, forbinde dem med nogle lister og derefter beklæde kassen med balsaplader?

Firewallen, lige foran piloten, kan bruges til at skrue motoren på (med det rigtige monterings-kit, hvor der skrues et kryds på i den ende ende af motoren) - check hvordan længden passer, når du har motoren. Cowl kan laves i glasfiber. Vingerne er vist ret traditionelle.

Beklædning har jeg ikke den store erfaring med. Men jeg vil gætte på at folie kunne være godt til denne slags model. Jeg har selv brugt "Airspan" (en slags rivfast silkepapir) og glasvæv (som beskrevet i nyeste nummer af Modelflyvning).

Alle dine detaljer er hele afsnit i sig selv - brug nogle dage/uger på at google dem. Der er oceaner af bygge-logs og vejledninger til det hele. Jeg har selv lært meget ved at gennemlæse en masse gamle bygge-logs på rcgroups.com.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 - skalaråd?

03 nov 2017 14:22

Hejsa,
Arvid:
Du har ret i det med størrelsen, men jeg overvejer at holde mig på 1:4,5 netop for at holde størrelsen lidt nede (transport etc.). Je :D g havde først tænkt på1:5

Jørn:
Tusind tak. Jeg tror at det bliver med blyant, men hvad er det nemmeste 2D programmer (free)??
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Volksplane VP-1 skala ca 1:4,5 - skalaråd?

03 nov 2017 15:10

Jeg bruger selv QCAD - https://www.qcad.org/en/. Det er gratis at arbejde med - men man skal betale for en udgave der kan lave PDF'er og printe ordentligt ud - det er fx super smart at kunne printe store CAD tegninger ud over multiple A4-sider med skære/klistre-sammen mærker. Prisen for "Pro" udgaven er 33 euro, så man bliver ikke flået.

QCAD og CAD i almindelighed kræver en del øvelse før man fanger ideen.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.