Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

19 nov 2018 19:47

Jeg har også købt Polyspan hos Freeflight og fået fin betjening. Alternativt er der Litespan og Airspan, som er tyndt rivfast polyester papir, som er nemt at lægge på krumme flader med et strygejern (se fx https://www.sussex-model-centre.co.uk/materials/covering/white-litespan-36x20, der er også god betjening).

Du skal passe ekstremt meget på at Polyspan ikke bliver "pelset". Det er kun den ene side som er glat! Og hvis du rør nogen af siderne med sandpapir, så er det gameover. Polyspan er vist kraftigere end Airspan/Litespan. Jeg har beklædt åbne flader med begge dele, og Polyspan virker stærkere, men lidt tungere.

Min lille 1:10 Chipmunk er beklædt med Airspan, som blev limet i kanterne med Mod Podge fra Panduro hobby, strammet op med et varmt foliejern og lakkeret fast med vandbaseret gulvlak. Det virkede rigtigt fint og nemt. Eneste ulempe er at det bobler op i stærk solskin (og lægger sig igen bagefter).

Jeg ved ikke om tabellen stadig holder, men se fx http://www.homefly.com/reference/Covering%20Weights.htm for vægte på de forskellige beklædninger.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
ClausT
Indlæg: 5507
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

19 nov 2018 20:17

Ser godt ud, og sikkert endnu bedre beklædt og malet  :)

En af de ting jeg godt kan lide ved at bygge selv, er at man kan komme til at montere udstyret før det hele er lukket af og man ikke kan komme til.. Når alt grejet er på plads, afmonteres det i nødvendigt omfang, og så bliver der høvlet/slebet lige før beklædning/finish.
 
Brugeravatar
jensting
Emnestarter
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 maj 2018 11:08
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

20 nov 2018 18:24

Tak for tipsene! Jeg har selv brugt Sussex model center og haft gode erfaringer.

Jeg købte Deluxe Materials vand baserede (alternativer til) dope (eze dope) og sealer (sand'n'seal) - fra witzelhobby.dk - så det bliver nok til at holde ud, selv indendøre. Så må selve malingen komme senere.

M V H

    Jens
Jens "Delicate Adjustment" Tingleff
OY 5175
 
Brugeravatar
altidsulten
Indlæg: 2210
Tilmeldt: 25 nov 2004 17:49
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

21 nov 2018 15:39

Spændende, der er ikke mange der bruger papir. Har selv overvejet nogle Micro-projekter hvor jeg har overvejet det. Tag endelig nogle billeder undervejs!

Sendt fra min F3111 med Tapatalk
 
Brugeravatar
jensting
Emnestarter
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 maj 2018 11:08
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

13 apr 2020 09:43

Og så er jeg igang igen.

Pilot figuren blev malet. Jeg forsøgte med en lærredsdragt og ikke en læderjakke (some jeg tror at figuren har). Og så faldt der en gul cirkel af det ene shoulder patch.
Pilot_2.JPG


Pilot_3.JPG


Motoren skal sidde på en boks ude foran. Der skal bare indsættes lidt afstandsstykke, og så passer det hele. Jeg ledte vidt og bredt efter afstandsstykker, og det viste sig at motor fabrikanten selv lavede dem og RC Netbutik havde den rigtige størrelse. Sejt.

Fitting_01.JPG


Så den skal ud foran

Fitting_07.JPG


M V H

  Jens
Jens "Delicate Adjustment" Tingleff
OY 5175
 
Brugeravatar
jensting
Emnestarter
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 maj 2018 11:08
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

13 apr 2020 10:07

Beklædningen er med et stof materiale, Easy Pattern Pellon 830, som jeg fandt efter at det ikke lykkedes at komme igennem til en Polyspan forhandler. Det er let (27 gr/m^2), har ikke nogen "retning" og krymper med varme (dvs. det krymper lidt, men langt fra så meget som film). Der er en tråd om det i RC Groups forum. Der er ikke rigtig nogen forskel at se på ind og ud, selv ikke med en prøve, men jeg beslutter at een side er udaf...
Finish_01.JPG


Sanding sealer på det hele, slibe, cover grip langs kanterne og i midten af større stykkker, og vi er klar
Finish_02.JPG



Alle de små stykker... Den elektriske saks er af en eller anden grund en personlig favorit.
Finish_04.JPG


Første omgang. Der skal overlappes, og det viser sig at der skal en del mere lim på kanten af beklædningen end på træ-overfladen.
Finish_06.JPG


En lille varmeblæser er helt rigtig. Man skal bare blive ved med at bevæge den, så undgår man mørke pletter (oops!).
Finish_07.JPG


Man skal tænke sig om... manualen undgår ved to lejlighedder at give detaljer om hvordan man installerer højderor. Aksen er begravet i halen, så det kan ikke "bare" smækkes på bagefter. Hvis man sætter vandret bæreflade (hvad hedder en "horisontal stabiliser," altså delen der ikke bevæger sig og er foran højderor, på Dansk?) ind først er der ikke plads til at senere sætte det meget solide U stykke ind. Bærefladen er pil formet og kan ikke skubbes ind sammed med U stykket. Hullet i kroppen må blive gjort større under samling...
Finish_09.JPG


Og så er der beklædning på det hele.
Finish_11.JPG


M V H

   Jens
Jens "Delicate Adjustment" Tingleff
OY 5175
 
Brugeravatar
jensting
Emnestarter
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 maj 2018 11:08
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

13 apr 2020 10:22

Nåhja, og hvorfor så det Japan sol lignende shoulder patch?

Fordi emnet er en lang distance eskorte, Iwo Jima forår/sommer 1945, nummer 616
ColourScheme.JPG


Så bli'r jeg den eneste på pladsen med en P51-D der ikke har invasions striber - så bli'r den nemmere at kende :lol:

Glimrende bog om Iwo Jima baserede mustanger: "Very Long Range P-51 Mustang Units of the Pacific War" af Carl Molesworth, Osprey 2006

M V H

    Jens
Jens "Delicate Adjustment" Tingleff
OY 5175
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

13 apr 2020 15:45

Det ser dælme godt ud.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
jensting
Emnestarter
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 maj 2018 11:08
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

25 apr 2020 10:39

Sidste bygge arbejde er at sætte halefjer på, dvs det haleplan og halefinne jeg ikke kunne huske hvad hedder...

Stof materialet er nemt nok at skære løs, fordi der kun er lim på ude ved kanten
Finish_13.JPG


med en "delicate adjustment" der for en gangs skyld er blid nok laver vi plads til at U bøjle til højderor kan skubbes ind sammed med haleplan.
Finish_14.JPG


Efter at limen er tør bli'r jeg dog grebet af tvivl: Skulle jeg have lavet en fure i haleplanet med plads til U bøjlen? Det er ikke så meget geometrien i bevæglelsen der bekymrer mig, men jo længere tværdelen er fra rotationsaksen jo mere plads bruger den når højderoret bevæger sig, og plads er der ikke så meget af.... Nå, det vigtigste er nok at prøvemontere meget grundigt.
Finish_16.JPG


50/50 blanding eze-dope og vand, og så på med en bred pensel.
Finish_17.JPG


Vinge før dope. Enkelte rynker
Finish_18.JPG


Jeg prøver at få dopen til at lime stoffet lidt ned, men der er stadigvæk en del løsagtighed lige efter at dopen er kommet på.
Finish_19.JPG


Efter at to omgange er tørre er det bekræftet: Jeg er heldig, dopen (og/eller at blive vådt) får stoffet til at krympe en lille smule. Hurra!
Finish_22.JPG


Jeg er i gang med fire lag. Allerede det tredje bli'r suget mindre ind i overfladen, så det går fint.

M V H

   Jens
Jens "Delicate Adjustment" Tingleff
OY 5175
 
Brugeravatar
jensting
Emnestarter
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 maj 2018 11:08
Kontakt:

Re: Byggetråd: North American P51-D Mustang, 1/8 kit fra SFM

30 apr 2020 08:51

Og så blev jeg færdig med at pensle eze-dope på.

Jeg have spekuleret på hvordan med maling med Humbrol, og hvad med maske tape over stof der hænger selv, så jeg malede lidt på mit prøvestykke.
Finish_23.JPG


Det gik helt fint!
Finish_24.JPG


Jeg vil ikke kommer filler på, men jeg løber fint sandpapir over for at komme af med en lidt ujævn følese. Selv om den blanke overlade føles lidt "tacky" er det tørt på sandpapiret.
Finish_25.JPG


Jeg fik jeg lagt fire lag på, på top og bund sider. Et problem jeg ikke var tilstrækkelig obs på: Når man kommer mere på end minimalt, løber det før tørring. Det løber så nedenunder og danner dråber der er lavet af lim. øv!
Finish_26.JPG


Memo til selv: Må ikke prøve at skære dråber af med skalpel over de frithængende dele!

M V H

    Jens
Jens "Delicate Adjustment" Tingleff
OY 5175