Alle danske modelpiloters forum

  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

23 okt 2019 17:21

Det ser skide godt ud.  :)
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

23 okt 2019 20:17

Hej Jørn
ser godt ud, og hvad synes du så om at arbejde
med gulvlak og talkum?
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

23 okt 2019 22:26

Gulvlak og talkum fungerer rigtigt fint. Jeg brugte det også med success på Mosquitoen til at fylde glasvævet med efter det blev lagt på med epoxy.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

23 okt 2019 22:38

Vingen blev malet på det her tidspunkt, for at få malet de steder hvor det ville blive svært at komme til efter flaps blev monteret - og fordi den "torque rod", som driver flapsene, ikke kan sættes i når vingen er limet sammen, tjah, så var rækkefølgen givet.

Efterfølgende blev vingeroden slebet til og der blev gjort plads til den "dihedral brace", som skal holde vingen samlet:

IMG_1892.JPG


Det ser ganske fint ud forfra:

IMG_1891.JPG


Flap-servoen skal sidde her, med servo-armen monteret nede i hulet til sidst (ikke ude for enden af vingeroden):

IMG_1889.JPG


Til sidst blev der indsat et lille rør til at støtte torque rod. For at få den rigtige position, så blev røret limet i mens det sad på torque rod. Efter limen var størknet blev torque rod trukket ud og røret savet igennem, så der er plads til servo-armen:

IMG_1893.JPG


IMG_1894.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

23 okt 2019 22:41

Nu er jeg så i gang med de sidste tilpasninger til krængrorene inden de bliver limet fast. Dernæst skal jeg have lavet servo-forlængerledninger til krængrors-servoerne. Jeg har købt servo-ledning i metermål og en tang til at lave egne servo-stik. Det bliver interessant at se hvordan det går ...
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

28 okt 2019 07:22

Mens jeg venter på nogle servo-skruer/connectors, så er jeg gået i gang med motoromslutningen. Det bliver lavet som en positiv form i skum, et aftryk af denne som negativ form, og så lagt op i glasvæv og epoxy.

3-plans-tegninger overført på skumblok:
IMG_1896.JPG


Groft udsavet:
IMG_1899.JPG


Og så i gang med sandpapir:
IMG_1900.JPG


Efter nogen tid ligner det efterhånden noget der godt kunne sidde foran en P-47:
IMG_1901.JPG


Samlet ser det cirka ud som her. Motoromslutningen skal trækkes lidt ind over kroppen, så det endelige resultat kommer til at se lidt anderledes ud i samlingen:
IMG_1902.JPG


Nu er der lagt glas og epoxy på, og så er det i gang med at slibe og fylde ud, så den bliver klar til et aftryk:
IMG_1903.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

28 okt 2019 07:26

Jeg er forøvrigt blevet positivt overrasket over hvor nemt sådan noget EPS skum med perler er at arbejde i. Man kan selvfølgelig ikke slibe det lige så fint som XPS, men med lidt forsigtighed, så er det ikke store mængder af perler man trækker ud - og det er nemt at spartle op til sidst.

Overfladen bliver dog aldrig helt fin, selv med spartel, da det stort set er umuligt at undgå at slibe igennem rundt omkring - og så bliver overfladen lidt ulden. Så der skal altid beklædes med et eller andet til sidst. Fx glasvæv som her.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
lpi
Indlæg: 137
Tilmeldt: 25 okt 2003 16:04
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

28 okt 2019 11:12

Da jeg i sin tid lavede motorcowl til f.eks. Fløjtemarie og min DC 3, lavede jeg blokken af oasis og beklædte dem med vitavrap husholdningsfilm
lpi
alias
Lars Pilegaard

 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

30 okt 2019 08:11

Jeg har ikke prøvet oasis - kan godt se at det snildt kan virke, men jeg tror, at jeg ville få trykket alt for mange buler i på ingen tid.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

30 okt 2019 08:21

I mellemtiden har jeg fyldt væv og slebet igen og igen og igen ...

Jeg fandt ud af "Heftegrunder" (lim-grunder) til indendørsmaling, har en dejlig tyk konsistens og er virkeligt nemt at slibe bagefter - nærmest som kridt.

Så jeg har smurt et godt lag på:
IMG_1904.JPG


Og derefter slebet i bund:
IMG_1905.JPG


Det sværeste er at finde alle ujævnhederne. Det hjælper at male overfladen ensartet, kigge efter skygger og ellers mærke med fingrene ... men hver gang jeg kigger efter, så finder jeg nye punkter. Nærmest som sten der kommer op ad marken.

Til at starte med ville jeg ikke lave cowl flaps på, men nu tror jeg ikke det vll være så svært: der skal ikke gøres noget nu, men når den færdige cowl er lavet, så kan de skæres fri på siderne, og bukkes/knækkes lidt ud ved hængsels-linjen - og så støttes indefra med noget mere glas/epoxy eller andet.

Ja, det er jo en frygtelig masse besvær bare for en flyver - men jeg har efterhånden accepteret at selve byggeprocessen faktisk er hobbyen, ikke bare en vej til at komme ud at flyve :-)
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15