For at komme videre, var det på tide at lægge balsa på vingen, så jeg kunne begynde at skære flaps og krængror ud.
Den lidt for tykke skum-kerne blev slebet med sandpapir (korn 60) indtil jeg ramte noget der lignede en sandsynlig form, og der blev indsat 2 mm krydsfinér halv-ribber til at montere understellet på senere. Som man kan se, så er det umuligt at slibe bagkanten tynd uden at nogle af skum-perlerne ryger ud - det gør ikke noget, da skum-kanten er trukket 5-10 mm tilbage fra den rigtige kant. De yderste 5-10 mm af bagkanten bliver dannet af sammenlimningen af de to balsa-beklædninger.
Herefter lavede jeg to sammensatte balsaplader til over- og undersiderne, smurte et tyndt lag gorilla lim på, sprinklede lidt vand på og lagde det hele tilbage i pres i skum-sadlerne.
Gorilla lim er en polyuretan-lim som skummer op i forbindelse med fugt, hvilket gør den velegnet til at trænge ind i alle hullerne i skummet, så der kommer en god lim-binding mellem skum-kernen og balsa-beklædningen. Almindelig træ-lim binder også godt til skummet, men har ikke den op-skummende effekt.
Da skum-kernen blev slebet ned, betød det at den ikke længere passede i skum-sadlerne (er der et navn for dem?). Så jeg stoppede en masse balsa-stumper ind i projektet for at presse balsa-beklædningen ned i skum-kernen. Det virkede nogenlunde, men var ikke specielt elegant.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.