Så er der kommet gang i byggeriet her igen. Jeg er begyndt på vingen, som bliver skåret i skum fra det lokale byggemarked. For at forstærke det lidt, så bliver der sat balsa på forkant og bagkant, plus nogle T-bjælker foroven og forneden som erstatning for vingebjælker i fuld højde.
Jeg har besluttet at modellen kun skal beklædes med glasvæv og epoxy, for at holde vægten nede. Baseret på målinger fra tidligere projekter, og flyets beregnede overflade, så burde det spare mig for ca 300 g balsa og lim på vingen alene. Til gengæld bliver overfladen selvfølgelig noget mindre modstandsdygtig overfor buler og huller - men vægten er altså prioriteringen denne gang.
De fire naceller, og dermed også understellet, bliver alle sammen "hængt op" på én og samme vingerør, som, på trods af dihedral, lige kan gå igennem toppen af den indre nacelle og bunden af den ydre. På den måde sikre jeg at belastningen fra landingen ikke tages af skummet i vingen alene.
For at kunne skære de yderste vingerstykker på 73 cm måtte jeg først lave en ny skumskærerbue. Det er heldigvis ret simpelt med en fyrretræsliste og to stykker 4 mm pianotråd:
Skæretråden vikles bare rundt om hovedledningerne og sikres med et hak i pianotråden, som forhindrer det hele i at skride:
Skabeloner til vingeprofilerne er klippet i aluminiumsplade:
Det med at skære vinger med trapez-form er ikke helt nemt, så der blev tegnet 1/10-markeringer i begge ende, og så ellers forsøgt at køre den ene ende af buen langsommere end den anden:
Og så var det ellers bare at gå i gang:
Her kan man se udskæringer til T-bjælker og vingerør i toppen, og udskæring til ledninger i forkanten:Den færdige vinge er lige omkring 2 meter i spænd og vejer 2x75 + 111 = 261 gram.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.