Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

04 jan 2020 21:09

Jeg er egentlig i gang med en P-47, men ind i mellem bliver den sat til side for andre ideer. Først blev jeg inspireret af skumskæreriet i P-47'eren og skar halefladerne til Lanc'en, selv de elliptiske, med varmetråd i isoleringsskum. Så blev det lagt til side i en tid, mens jeg fortsatte på min P-47. Nu er den så lagt til side igen, og jeg har de sidste par uger eksperimenteret med et understel til Lanc'en.

Alt i alt går det faktisk ret godt :-) Jeg har alle delene til halefladerne liggende og et enkelt optrækkeligt understel, som ser godt ud og ... sandsynligvis ... virker. Jeg mangler stadig at sætte servoen på.

Lanc'en bliver på ca. 2 meter i vingespænd, bygges i hvid isoleringsskum (EPS, det med "perler") fra den lokale XL-byg. Jeg regner med at halen kun får glasvæv direkte på skummet (efter noget letvægtsspartel) for at spare vægt i den bagerste del. Vingerne bliver derimod først beklædt med balsa, og så måske bare silkepapir ovenpå.

Der kommer lidt billeder i de næste indlæg.

Diverse oplysninger
Modellen bygges fra scratch efter egne tegninger (de kan findes på Dropbox 

https://www.dropbox.com/sh/ynvtb7bpq98nb2n/AABeQiFxIu2tmCn2dFggUa-ja

)
Vingespænd: ca 2 meter.
Motorer: elektriske.
Senest rettet af JornWildt 05 jan 2020 00:07, rettet i alt 2 gange.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

04 jan 2020 21:25

Først lidt billeder fra halefladerne.

Sideroret, som er elliptisk, blev skåret ved at bukke skumme mens det skæres. Ved at løfte spidsen ca 40% af tykkelse, og trykke midten ned, så opnår man et buet skær med varmetråden, som ellers ikke er muligt. Det kræver lidt spatial rummelighed i hjernen at forstå det, men som man kan se på tredje billede herunder, så bliver spidsen lille, selvom man bruger samme skabelon som ved roden - bare spidsen som sagt løftes passende.

IMG_1839.JPG


IMG_1841.JPG


IMG_1847.JPG


Højderoret/stabilisatoren har lige kanter og var en del nemmere at skære:

Billede 30-08-2019 22.06.20.jpg


Ved at indlægge en tråd i forkanten af højdroret, så blev der et hængsel til at hægte det på stabilisatoren:

IMG_1859.JPG


Alt i alt kom det til at se sådan her ud:

IMG_1865 (redigeret).JPG


IMG_1868.JPG


Her kan man se hvordan der skal komme en fleksibel pianotråd fra en enkelt center-servo og frem til siderorene:

IMG_1869.JPG


Her er til sidst lidt af den rigtige vare, så kan man se indmaden i højderoret.

Elevator.jpg
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

04 jan 2020 21:34

Understellet fungerer ved at en retract-servo, oppe foran, trækker det op med en snor (samme sted hvor der original hydraulik-stempel trækker det op). Hjulet falder selv ned, og bliver selv på plads ved at det 1) er "knækket lidt over" på midten (for dermed at skubbe udad/nedad når hjulet presses bagud), 2) blokeres af træklodser oppe i toppen, og 3) holdes på plads med nogle fjedre (p.t. elastikker).

Første trin var at skære siderne ud og samle dem. Denne konstruktion skal så senere hen limes direkte ind i vingens skumkerne (når jeg en dag kommer dertil).

Her ses tegninger af originalen:

Indspilning i fuld skærm 29-11-2019 213719.jpg


Og her er trækonstruktionen til rammen:


IMG_1967.JPG


IMG_1965.JPG


IMG_1970.JPG


Her er så elastikkerne der holder hjulene nede, og den trækile, som beskytter mod at hjulene falder helt ned.

IMG_1992.JPG


Efter en hel del fejlede forsøg, kom jeg frem til denne løsning, som er meget tæt på originalen. Det store ukendte her er om limen (5 min epoxy), der holder forskellige beslag på plads, også bliver siddende efter et par år.

IMG_2008.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

04 jan 2020 21:42

Det lille gaffel-beslag i midten af optræks-benene, blev lavet som her: Et stykke 2 mm aluminiumsplade blev boret, klippet ud og foldet rundt om en klods til de rigtige dimensioner. Derefter blev det hele limet sammen med epoxy rundt om en 4 mm kulstang.

Hvis ellers limen bliver siddende, så tror jeg nok det skal holde.

IMG_1998.JPG


IMG_1999.JPG


IMG_2001.JPG


IMG_2002.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

04 jan 2020 21:43

Nu går der lige lidt tid før jeg får sat servoen på og testet ideen. Derefter er det tilbage til min P-47.

Lidt forsinket, men alligevel - godt nytår til jer allesammen!
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
boie
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

04 jan 2020 23:54

Godt nytår. Fedt projekt.

Bygger du den fra scratch eller er det et short kit?

Hvad skal den have af motorer?
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

05 jan 2020 00:03

Jeg bygger fra scratch og efter egne tegninger (se 

https://www.dropbox.com/sh/ynvtb7bpq98nb2n/AABeQiFxIu2tmCn2dFggUa-ja

). Den bliver elektrisk og jeg har endnu ikke afgjort hvilke motorer der skal på.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
ClausT
Indlæg: 5509
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

05 jan 2020 21:01

Godt Nytår!
Wow, flot med endnu et projekt, ser frem til at følge det også :)
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

05 jan 2020 21:37

Takker :-) Det bliver lidt rodet, nu hvor jeg ender med at køre to samtidige projekter. Til gengæld laver jeg hele tiden det jeg selv syntes er sjovt!
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Avro Lancaster byggeprojekt, skala 1:15

25 jan 2020 22:24

Det lykkedes sørme!



Servoen er med vilje placeret helt oppe foran, så vægten kommer foran tyngdepunktet. Meningen er så at motorfundamenten skal sidde udenom. På et af de tidligere fotos kan man se to slidser i firewallen - meningen er at motorfundamentet skal kunne stikkes igennem der og fæstnes på de kraftigere stykker krydsfinér omme bagved.

Her er det set lidt fra oven.

IMG_2021.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.