Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Ja jeg ville nok allerede

06 nov 2013 19:31

Ja jeg ville nok allerede sende dem en mail i dag hvis det var mig. det kunne være at hvis man allerede følger op på tingende fra ground zero af at de vil give en slags kompensation for dine lejligheder ved at finde fejl på fejl og erstatte din ting enten på den ene eller anden måde. De er jo heller ikke ret interesseret i at få deres navn lagt ud på nette om en dårlig leverandør, det ser man nogen gange hvor de skrive til en og næsten give et nyt byggesæt eller noget andet for at det ikke kommer for mange dårlige ting omkring deres produkter. Men det var bare min ide. Men held og lykke med byggeriet bliver meget interessant at følge til vejen ende.


Tak for dit besyv Michael. Det vil jeg overveje. Jeg skal nok skrive mere efterhånden som projektet skrider frem.
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Da jeg fik bygget cowlet

16 jan 2014 23:30

Da jeg fik bygget cowlet bemærkede jeg at kroppen overside hælder ekstra meget fra cowlets bagkant og frem mod snuden. Det er meget langt fra skala og ville give et ejendomligt udseende på den færdige model. Ifølge tegningen er hældningen konstant fra cockpit til snude. Men ak, endnu et sted hvor tegning og stumper ikke matcher. Jeg modificerede forreste spant så hældningen på oversiden er konstant.

Ligeledes på undersiden lavede jeg en ændring. Originalen havde 6 graders hældning på undersiden af kroppen fra nederste vinges forkant og frem mod snuden. Balsa USA versionen har 15 grader. Det har jeg ændret til ca 9 grader. Jeg synes, at det er disse linier der gør så uendeligt meget for selv en semiskalamodel.
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

27 jan 2014 15:00

Nedenfor er et billede der viser hvordan jeg har valgt at afstivningswirerne skal fastgøres. Ifølge producenten skal man bukke de små metalbeslag og fastgøre et på hver side af fladen med en gennemgående bolt.

Jeg synes selv at min løsning ser lidt mere elegant ud. Og så sparer man vægten af en bolt. Jeg bruger en 3 mm rund kulstang som aksel. 10 gr sparet i halen er ca. 35 gr. sparat ballast i næsen. Modellen er kendt for at kræve meget vægt i næsen. Nogen har måtte smide helt op til 1,5 kg bly i næsen, for at få CG til at passe. Jeg har skiftet meget af træet i halen ud med noget af lettere kvalitet. Så jeg håber at det hjælper i sidste ende.
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (67.19 KiB) Vist 1287 gange
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Den måde at fastgøre wirene

27 jan 2014 15:42

Den måde at fastgøre wirene kan godt gi problemer, det horn du bruger kan dreje om akslen, og du får en vinkel forskel fordi hornet prøver at dreje sig så det retter vinklen op på den vire der er mest træk i og dermed bliver det nemt noget dingelværk det duer kun hvis de wirer der bliver fastgjort der trækker næsten lodret op og ned.

Skal det du rigtigt, så skal wiren og det beslag den er fastgjort i holde en lige linie ned til den bolt/kulstang det er fastgjort i så der ikke er noget der vil prøve at dreje sig og dermed kunne komme til at arbejde og ikke låse dødt.
Det er derfor man tit bruger 2 beslag (halve horn) fordi de så selv vil rette sig op i den rette vinkel.

Håber det er til at forstå. :o
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Hej Lars Tak for dit

27 jan 2014 20:05

Hej Lars

Tak for dit besyv. Jeg er helt med på problematikken. Det jeg nok manglede at skrive var at "hornene" bliver limet fast. Kulfiber akslen er der kun for at give en god forankring i selve konstruktionen.

Men hvad tror du. Er det fint nok at bruge wire og ikke stang til afstivningen?
 
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 499
Tilmeldt: 03 okt 2002 06:28
Kontakt:

Er det runde eller flade

27 jan 2014 22:33

Er det runde eller flade wire der oprindelig blev brugt? Jeg tænker på om de flade wire fra Mick Reeves vil være scala?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Christian. Originalerne havde profilerede valsede piano

27 jan 2014 22:55

Christian.
Originalerne havde profilerede valsede piano tråde med rullede gevind i enderne, det var en engelsk opfindelse og en af grundene til at Englændernes fly kunne følge med tyskernes under VW1 skønt Tyskerne egentligt havde kraftigere mere avancerede motorer, sjovt nok kopierede Tyskerne aldrig ideen under krigen.

Boie.
Hvis Wirene er stive (med stål kalv (kalv er centrums delen af en wire)) så virker de perfekt, det der er fidusen er at wiren skal være hård og ikke fjedrene når man trækker i den, wirer med hampe eller plast kalv bliver fjedrene og eftergivende at trække i og konstruktionen/flyet bliver slasket i rigningen.

Jeg går ud fra at wirene ikke kun er til pynt.

Du introducerer skæve kræfter i listen ved at lime hornene så trækket ikke kommer i midten af listerne men udenfor den. :rolleyes:

Har lavet/splejset wirer til veteranfly der flyver med dem i dag og bygget og fløjet 2 UL trikes med wire bårne vinger og lavet wirer til en del andre + været kranmontør i 30 år så wirer er mit gamle fag og min kæphest. :rolleyes: :p
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
jankn
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 feb 2013 20:04
Kontakt:

Davs! Jeg byggede for rigtigt mange

28 jan 2014 00:00

Davs!
Jeg byggede for rigtigt mange år siden en Nieuport 17 og til afstivning af den, brugte jeg "ind-maden" fra gamle viskerblade til biler....der sidder to flade rustfrie fjedre i hvert blad, som bare lige kan trækkes ud! Og istedet for een 3mm kulstang, kunne du måske lime to 1,5mm eller 1mm stænger sammen, spartle lidt og slibe dem glatte for at få en let og flad wire:confused:
Bare et forslag.... jankn
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Christian. Originalerne havde profilerede valsede piano

28 jan 2014 09:24

Christian.
Originalerne havde profilerede valsede piano tråde med rullede gevind i enderne, det var en engelsk opfindelse og en af grundene til at Englændernes fly kunne følge med tyskernes under VW1 skønt Tyskerne egentligt havde kraftigere mere avancerede motorer, sjovt nok kopierede Tyskerne aldrig ideen under krigen.

Boie.
Hvis Wirene er stive (med stål kalv (kalv er centrums delen af en wire)) så virker de perfekt, det der er fidusen er at wiren skal være hård og ikke fjedrene når man trækker i den, wirer med hampe eller plast kalv bliver fjedrene og eftergivende at trække i og konstruktionen/flyet bliver slasket i rigningen.

Jeg går ud fra at wirene ikke kun er til pynt.

Du introducerer skæve kræfter i listen ved at lime hornene så trækket ikke kommer i midten af listerne men udenfor den. :rolleyes:

Har lavet/splejset wirer til veteranfly der flyver med dem i dag og bygget og fløjet 2 UL trikes med wire bårne vinger og lavet wirer til en del andre + været kranmontør i 30 år så wirer er mit gamle fag og min kæphest. :rolleyes: :p



Herligt med ekspertråd Lars. Jeg vil bukke/ vride hornene så de ligge i samme retning som wiren. Jeg havde tænkt mig at bruge den samme type wire som vi bruger til pull/ pull rorsystem. Mon ikke de er nonfleksible nok? Ved ikke om de har fast kalv.

Det er ikke så vigtigt om det er superskala. Men jeg synes de 2 mm faste stænger ser alt for klodsede ud.

Producenten skriver at wirene er påkrævet af styrkehensyn. Jeg tror sagtens at haleplanet ville klare sig fint uden. Det er 10 mm tykt. Men finnen er meget spinkel og vil helt sikkert kræve afstivning.

Jeg kunne evt også overveje løsningen med viskerblade listerne, eller skalawire fra Mick Reeves.
 
Brugeravatar
boie
Emnestarter
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

28 jan 2014 10:56

Her kommer en lille illustration af tegningernes kvalitet. Efter at have bygget det ene højderor efter tegningen, lagde jeg denne halvdel over på modsatte sides højderor. Den røde streg viser forskellen på de to flader. Helt utroligt, men ikke noget problem hvis man er opmærksom på det.

Jeg har hørt om en fyr der byggede deres Nieuport. Der var en hel tomme i forskel på spændevidden på de to underplaner.

Men men. De skulle flyve helt fantastisk og jeg nyder arbejdet
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (67.19 KiB) Vist 3217 gange