06 mar 2017 00:08
Hej Michael
Tillykke med din nye flyver, den bliver du glad for. Jeg har selv fløjet den for nogle år siden for en gut, der ikke havde modet til at smide den i luften selv, og den flyver rigtig godt.
Med en benziner, om det er DLE 20 eller en anden, vil du have brug for en udstødning, hvor der er plads i cowlet eller kroppen. Tvivler på at du kan få en pitts eller wrap-around, der vill kunne klare lydkravene i de fleste klubber. En cannister potte vil dæmpe godt, men der er ikke plads til den!
jeg ville vælge en 120 4-takter og montere den med cylinderen nedad. Måske du skal skære lidt ud i bunden af cowlet til cylinderen, men det vil ikke være meget og det vil kun være gavnligt for kølingen af motoren. der skal altså en del luft ind OG ud, for at køle ordentligt.
Du undgår ikke at skulle lave hul i cowlet til hvor udstødningen skal stikke ud, med det vil ikke skæmme din flyver i nævneværdig grad og det vil være en god måde at lede "køleluften" ud på. Fordelen ved sådan en 4-takter er at udstødningen ikke er hverken særlig lang eller stor.
Og så lyder en 4-takter altså væsentligt bedre i sådan en skalaflyver end en 2-takter om det så er benzin eller nitro.
Jeg har selv en Hangar 9 Piper Cub J3 med en ASP 180 firtakter, og den lyder godt og trækker flyveren rigtig skalaagtigt.
Go' flyvning
mvh
Steen S