Alle danske modelpiloters forum

 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Hvorfor dreje servo 90 grader i forhold til rorfladen?

19 feb 2016 23:20

Der er lige startet en byggetråd på en lækker ny IMAC model, herligt, vi savner byggetråde herinde!

Når jeg ser billeder af haleplanet kan jeg dog ikke undgå at tænke, hvorfor er det konstruktører insisterer på at dreje server 90 grader i forhold til rorfladen?

Ja, det giver en nem montering af servoen, 'plop' så er den i, 4 skruer direkte fra oversiden, done.
Prisen er en rorforbindelse med flere 'knækled' for at realisere den.

Drej servoen 90 grader, koster typisk en plade som servoen monteres på og derefter monteres plant i vinge/haleplan, så er vi allerede oppe i 8 skruer.. phew.. ;)
Til gengæld behøves ingen 'knækled' eller andet, servo kraften overføres direkte.

Hvad overser jeg?







 
Brugeravatar
joenella
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 16 okt 2005 18:03
Kontakt:

Du er selv inde på

20 feb 2016 07:41

Du er selv inde på det, det er nemt og lave, billigt.
​Ikke alle fabrikanter gør sig ulejlighed med og lave servo montage inde i vinger/haleplan.
mvh
Joen
FLYV FEDT - FLYV KRILL!!
KRILL FORHANDLER I DK og NORGE!
Medlem af 10 kW klubben - KRILL fan .
NEU-motors rocks!!
- Nye ARF modeller på lager:
U need Bling? I got it
 
Brugeravatar
Chrizzly
Indlæg: 27
Tilmeldt: 16 sep 2013 18:52
Kontakt:

Hej! Måske disse to servo-monteringer kunne

20 feb 2016 13:07

Hej!

Måske disse to servo-monteringer kunne have interesse:
- Rotary Drive System (RDS): her
- og "you name it": her


Happy landings :-)
http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=288916"
 
Poul Munch
Indlæg: 787
Tilmeldt: 22 feb 2006 18:27
Kontakt:

Hej Claus Der kan være et

20 feb 2016 21:36

Hej Claus

Der kan være et lille problem med armen til rorfladen.
Hvis servoen er placeret på en plade, hvor armen så stikker ud. Så kommer træk/stødstangen til rorfladen, let i karambolage med servoakslen, når servoen har fuldt udslag væk fra rorflade.
Med mindre man bruger disse: her

Mvh Poul Munch Andersen KFK
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Det havde jeg godt nok

21 feb 2016 09:29

Det havde jeg godt nok ikke tænkt over før, men kan godt se det nu. Godt set Claus. Og problemet havde også været løst, ved at monter servoen i siden af kroppen. At det er meget nemmer at konstruere kan ikke have den store betydning. Vil man have servoen liggen i halen, er det jo bare at lave nr 2 spant fra kroppen, så servoen kan monteres i det, og så en slids til rorhornet. Sådan har det været lavet i de fleste fly jag har haft. Det er self ikke så nemt vis der skal flere servoer til samme ror.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.