Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Brian T
Indlæg: 424
Tilmeldt: 17 sep 2003 20:45
Kontakt:

Det er jo meget kendt

17 apr 2016 10:46

Det er jo meget kendt at DSB mister kobber kabler på sjælland, nu mister de sgu også spor stykker... :p:rolleyes:


Med Venlig hilsen Brian T. Besøg os på
 
Michael Jensen
Indlæg: 2714
Tilmeldt: 12 dec 2009 14:39
Kontakt:

Graupner har haft store problemmer

17 apr 2016 12:04

Graupner har haft store problemmer både for jodel Robin og monsun modellen.
Der er skrevet inde på rc forum.de at der er rigtig mange som har udskiftet deres med en aluminiumklods og ændret alle ben til et andet materiale. Og det gælder for begge modeller.
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5509
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

No Title

17 apr 2016 21:46

Shhh, var ikke meningen at det skulle være kendt, men pågældende skinnestykke blev skåret ud under hård frost, når det bliver varmt vokser det sammen igen :cool:
​Spøg til side, skinnestumpen har tjent som ambolt og almindelig 'hold nede' i mange år i hobbyrummet, svært at undvære.

Graupner har erkendt at deres kunder har haft bøvl, og der er også rettet en del på denne Jodel version 2, men ifølge tysken er der stadig forbedringspunkter på understellet, det er dem jeg er i gang med.

Skulle til at fortsætte med hjulkåbe montering, den skal nemlig også ændres, men fandt det vigtigere at få en flyveklar model, hjul kåber står i anden række her - men er en markant del af Jodel Robin profilen, så de skal på. Montering af næseben virker solid nu, man kan løfte kroppen i benet og ryste den godt uden der kommer mistænkelige knirkelyde, så langt så godt.

Næste byggeopgave var motorophæng, der er fint med stumper med til det, men finerpladen der var tiltænk at hænge motoren i virkede lidt sprød, så den blev erstattet af en kulfiber ditto.
Havde tænkt 4-5mm kulplade, men der lå en stump 6.4mm plade der passede på mål, så den blev brugt.
Muligt at pladen ligner en børnehave skabelon til at tegne sørøverflag, men min CNC kontakt holdt fri ;) ​, så der blev boret og skåret i frihånd, med tilhørende flytning af huller efterfølgende.

Egentlig er jeg meget lidt fan af denne type ophæng med 4 stænger, torsions stivheden er afhængig af at det er spændt hårdt sammen, der kommer et par støtte trekanter på efterfølgende.

Cowlet var for lille (som allerede bemærket), men det gik hurtigt at få taget ud så der er plads til Plettenberg Predator motoren.
Fintilpasning bliver efter cowl er monteret.
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5509
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

No Title

23 apr 2016 22:14

Motor ophæng er skilt ad, renset, og samlet igen med 24 timers 'blå araldit'.
​Støtte trekanter tjener samtidig som ophæng for regulatoren, havde et par strips til at holde det mens der blev limet. Det var sådan set ok, men de var i vejen for regulatoren, så jeg har skiftet til et par viklinger aramid tråd.
Regulator og afbryder er loddet op, skal have grov balanceret modellen for at se akku placeringen, så kan de sidste ledninger loddes.

Har sat gevind bøsninger i til understels skruerne, træ skruer i træ har det med at blive trætte ved hyppig montering og de-montering, og det vil hjælpe en del at kunne afmontere hovedstellet for transport.

Flaps hængsler samlet og skruet på, øvrige rorflader kommer færdighængslet.

Pitot rør viste sig at passe perfekt i et gammelt blåt Sullivan yderrør, så har man stadig noget at bruge dem til :D

 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5509
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

No Title

24 apr 2016 22:00

Skulle til at fortsætte med hjulkåbe montering, den skal nemlig også ændres, men fandt det vigtigere at få en flyveklar model, hjul kåber står i anden række her - men er en markant del af Jodel Robin profilen, så de skal på.

Ved godt jeg skrev det kan vente, men det kunne det ikke, de skal på, men rigtigt, så det gik søndagen med.

'Fejlen' er at vejledningen mener hjulkåberne skal monteres fast på flyet, naturligvis skal de sidde fast, men de skal sidde fast på hjulakslen og bevæge sig med hjulet op og ned.
Montereres de fast på krop og vinge går det fint indtil de fine fjederben kommer i aktion, så trykkes hjulet opad og kåben bliver samtidig smadret mod græsset/asfalten.

Ophæng blev produceret i en stump vinkel carbon plade, punklimet med 5 minutters epoxy og efterfølgende fuldlimet med 24 timers med bomulds fnulder i.
Modsatte side blev klaret med en 6mm islagsmøtrik, keep it simple :)



 
Brugeravatar
Stenild
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 24 apr 2002 10:52
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Det pynter da gevaldigt at

25 apr 2016 08:47

Det pynter da gevaldigt at få de hjulkåber på..
Ser bestemt du til at være en dejlig størrelse flyver. Har du fået alt grejet hjem til den?
Mvh

Brian Stenild

 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5509
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

No Title

02 maj 2016 23:41

Har en sending 645 servoer der ikke er kommet frem, men heldigvis har NEP doneret en håndfuld og så var der lidt lager fra et andet projekt.

RC-Network har et par skrækhistorier om at vinge servoerne er gået løs i limningen, smør epoxy på. Godt så, men det at smøre mere lim på, gør altså ikke den store forskel (bortset fra at øge vægten). Var startet med trekantlisten, da jeg så at det var ganske simpelt at fixe, en stump tynd krydsfiner tværs over limningen, simple as that.

Siderorsservo er placeret midt i ingenting, en tynd plade ganske uden stabilitet, et par stumper liste og plade senere var der markant mere at hænge fast i.

Stik til højderors servoer blev limet på en tværpind, så falder ledningerne ikke ind i kroppen under transport.

Valgte også at fuldlime halefinnen, løsningen til at gøre den aftagelig var ikke overbevisende og krævede forstærkninger, lim på, samle, done.

Alle servoer er skruet i og alle rorhorn limet i. Forbindelse modtager til servo og servo til ror er vist det der mangler.

Rorhorn til flap er sikkert velment men også ganske forkerte, de skal vinkles langt mere bagud for at give fuldt udslag på flap.
 
Poul Munch
Indlæg: 787
Tilmeldt: 22 feb 2006 18:27
Kontakt:

Man følger med spænding byggeriet,

03 maj 2016 20:30

Man følger med spænding byggeriet, er det flyveklart torsdag ???:eek:

Poul Munch Andersen KFK
 
Tinus Nielsen
Indlæg: 623
Tilmeldt: 03 dec 2001 16:17
Kontakt:

Vi andre knokler også for

03 maj 2016 23:20

Vi andre knokler også for at blive klar til torsdag... SlæbeSo v2.0 er meldt færdig, og hvis den nye kinatænding funker burde der kunne trækkes lystigt i weekenden. :-)

@ Poul. Billedeuploaden virker ikke for mig, så du må se den live på torsdag.
Tinus Nielsen
MFK. Nuserne
 
ClausT
Emnestarter
Indlæg: 5509
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Man følger med spænding byggeriet,

04 maj 2016 00:16

Man følger med spænding byggeriet, er det flyveklart torsdag ???:eek:

​Det bliver desværre et NEJ, diverse andre aktiviteter har beslaglagt den tid der skulle til (altså uforudsete aktiviteter som konfirmations fester og arbejde..)
Telemaster må tage slæbet igen, den er klarmeldt her til aften.
Vi ses i mosen.