Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1709
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Lollipop 2M - dansk 2 - meter svævefly 2017 - Open source

10 jan 2017 17:34

Formål: At designe, konstruere en moderne 2-metersvæver der opfylder kravene til bl.a. den tyske RES-klasse. Med mulighed for modifikationer, som Open Source, så tegninger og fræsefiler ligger frit.

Design: Jeg har styr på både det grundlægende design, også på detaljer og detaljer i opbygning, og også de første variationsmulighder (svæv <-> el) / (RES <-> REAF) / (2-meter <-> 2,5 meter) / (AG36->AG37->AG38 profiler <-> BC70->BC 50-> BC30).

Tegning: Jeg kan ikke tegne i CAD, så jeg leder efter en jeg kan arbejde sammen med, som både kan, vil og har lyst til at være med til at lave en tegning i CAD, der kan lægges offentligt som PDF-fil(er) til fri download.
Samtidig forestiller jeg mig at CAD-filerne også kan lægges frit frem, så f.eks. en fræser-ejer i en klub kan lave byggesæt til et klubprojekt eller blot sig selv. Hvis der er nogle der har lyst til at sælge byggesæt efter Open Source filerne? Tja ...?? Det føler jeg ingen vrede over.

Fræsning: Se ovenfor  :D

Hvorfor Lollipop 2M? For mange år siden var jeg med til at designe og konstruere en el-svæver til den dengang danske el-populærklasse. Det var et fællesskabsprojekt med variationer. Derfor synes jeg at navne var fint at føre videre til en moderne 2-metersvæver.
Senest rettet af Erik Dahl 11 jan 2017 19:53, rettet i alt 1 gang.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Lollipop 2M - dansk 2 - meter svævefly 2017 - Open source

10 jan 2017 22:58

I vores klub har vi et meget dygtigt medlem til såvel 3D CAD (spec Rhino 3D) samt fræsning. Han har også bygget en del af Drela's svævere - bla en Allegro Lite og en Bubble Dancer -  (selv lavet negativforme til pod'ene samt V-mount...!), er meget omhyggelig, kvik i pæren og er en rar fyr at arbejde med. Navnet er Adam R. (han må selv fortælle sit efternavn) og kendes herinde under brugernavnet '2D-pilot' og han bor i Kbh.

I har iøvrigt en fælles bekendt - ham "gutten" i Lynge med drejemekanikken til Epsilon'en. Jeg ved ikke hvor tit Adam læser dette forum, men du kan da smide ham en PM og, hvis det ikke lykkes, evt mig en ditto, så kan jeg sende dig hans mailadresse (jeg mail'er med ham ofte). Jeg gør ham lige opmærksom på din forespørgsel i en mail.
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Lollipop 2M - dansk 2 - meter svævefly 2017 - Open source

11 jan 2017 18:04

Når modellen har vist sig at blive en bragende succes, kunne du overveje om ikke Traplet ville være interesseret i at lave en 'wood pack' (slags skrabet kit) som folk kunne bestille

link

Den tanke har jeg selv gået med til en "folkesvæver".
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1709
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Lollipop 2M - dansk 2 - meter svævefly 2017 - Open source

18 apr 2017 16:20

Erik Dahl skrev:
Formål: At designe, konstruere en moderne 2-metersvæver der opfylder kravene til bl.a. den tyske RES-klasse. Med mulighed for modifikationer, som Open Source, så tegninger og fræsefiler ligger frit.

Design: Jeg har styr på både det grundlægende design, også på detaljer og detaljer i opbygning, og også de første variationsmulighder (svæv <-> el) / (RES <-> REAF) / (2-meter <-> 2,5 meter) / (AG36->AG37->AG38 profiler <-> BC70->BC 50-> BC30).

Tegning: Jeg kan ikke tegne i CAD, så jeg leder efter en jeg kan arbejde sammen med, som både kan, vil og har lyst til at være med til at lave en tegning i CAD, der kan lægges offentligt som PDF-fil(er) til fri download.
Samtidig forestiller jeg mig at CAD-filerne også kan lægges frit frem, så f.eks. en fræser-ejer i en klub kan lave byggesæt til et klubprojekt eller blot sig selv. Hvis der er nogle der har lyst til at sælge byggesæt efter Open Source filerne? Tja ...?? Det føler jeg ingen vrede over.

Fræsning: Se ovenfor  :D

Hvorfor Lollipop 2M? For mange år siden var jeg med til at designe og konstruere en el-svæver til den dengang danske el-populærklasse. Det var et fællesskabsprojekt med variationer. Derfor synes jeg at navne var fint at føre videre til en moderne 2-metersvæver.


Jeg prøver at sparke lidt liv i mig selv igen, på trods af at der står en husflytning for.
Der er ingen der har meldt sig til at hjælpe med CAD, så efter råd fra Michael Gibson så bliver det nok en håndtegnet tegning m.m. Jeg ville gerne lære selv at tegne på pc, men realistisk set bliver det ikke lige nu, og uden andre der kan, så bliver det papir og blyant :D
Jeg lægger lige et billede op af mine foreløbige tanker og ideer, og venter på et par byggesæt for at se, om det jeg er inspireret af også er godt.
Vedhæftede filer
20170418_162359.jpg
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Lollipop 2M - dansk 2 - meter svævefly 2017 - Open source

18 apr 2017 17:08

Ser godt ud, Erik! Ligner lidt en X-RES (http://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=X-RES , der dog har pendelror - godt du vælger konventionelt haleplan, IMHO).

Har du kørt en simulering i enten XFLR5 eller FLZ-Vortex? Godt til bla at få styr på bla washout. En ting: Oversiden af D-box'en ser ikke helt ud til at være 45% af korden som Drela har på fx Allegro Lite'en (og som Illg og Bühler har på BC-profilerne) - måske en overvejelse værd.
 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Re: Lollipop 2M - dansk 2 - meter svævefly 2017 - Open source

18 apr 2017 17:13

Hej Erik

Jeg kan godt prøve at tegne vingeprofil ind i profili og fuselage ind i devfus

Jeg skal bare have alle mål og profiler

Jeg mener at have ovenstående profiler i profili
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Lollipop 2M - dansk 2 - meter svævefly 2017 - Open source

18 apr 2017 18:07

Forresten, Erik: Du behøver ikke tegne i CAD hvis du istedet for fræsning lægger an til laserskæring. Her bruges ofte programmet Inkscape (https://inkscape.org/en/) som er et meget brugervenligt vektortegneprogram (svarende til Adobe Illustrator). (Jeg så laserskæring demonstreret i Fablab Valby, http://valby.copenhagenfablab.dk/ , for ca. en måned siden.)
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1709
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Lollipop 2M - dansk 2 - meter svævefly 2017 - Open source

20 apr 2017 14:25

Laserskæring giver en brændt overflade - så vidt jeg ved gør det det sværere at lime?

"Nogen" må da gerne teste vingen i XLFR-5?

Beklædningen skal selvfølgelig være 45% på oversiden (BC-70 / BC-50 / BC-30 profilerne er skabt ved at kombinere AG-36 / AG-37 / AG 38 oversider med hhv. AG 16 / AG 17 / AG 18 undersider. Dvs man får AG36/37/38 profilerne med facet overside bag hovedliste og en konkav underside som på AG16/17/18.

Korder: 200mm -> 200mm -> 160mm -> 100mm
panellængder: 400mm, 400mm, 200mm (220mm inkl tip)
linien ved 75% er en ret linie vinkelret på flyveretningen.


Som jeg skrev i første indlæg vil hjælp til CAD tegning være fedt. Måske er det nemmest at tale samme direkte (52389093) istedet for at skrive?Skrivning har jeg oplevet kan give udfordringer :D
Vedhæftede filer
20170420_145218.jpg
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Ryberg
Indlæg: 212
Tilmeldt: 02 jun 2011 20:55
Kontakt:

Re: Lollipop 2M - dansk 2 - meter svævefly 2017 - Open source

23 apr 2017 17:46

Hej Erik
Hvis det er Ok med tegning i Illustator så kan jeg godt hjælpe:-)
Fra illustrator kan den exporteres i SVG format som bruges af CAD/skære programmer.

//Henning
T-Rex mekaniker; HEX-udvikler, Bixler, Rearbeare, Twinstar

]
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1709
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Lollipop 2M - dansk 2 - meter svævefly 2017 - Open source

24 apr 2017 08:39

Ryberg skrev:
Hej Erik
Hvis det er Ok med tegning i Illustator så kan jeg godt hjælpe:-)
Fra illustrator kan den exporteres i SVG format som bruges af CAD/skære programmer.

//Henning


Hej Henning,

Det lyder fint!

Mine prioriteter er sådan:
1) en tegning der kan printes (CAD eller indscannet håndtegnet)
2) en tegning der er CAD tegnet, der kan bruges af CAM
3) Nogle der har lyst til at fræse eller evt. laserskære dele af eller hele flyet?

Som jeg skrev i mit forrige indlæg, tror jeg at det vil være en god ide at vi taler sammen (evt. mødes - jeg bor på Fyn), for at jeg kan forklare mine tanker om opbygning, profiler m.m. (52389093).
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!