Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
kempf
Emnestarter
Indlæg: 588
Tilmeldt: 26 sep 2010 18:14
Geografisk sted: Ejstrupholm, midtjylland
Kontakt:

Motor f5j

30 nov 2017 01:47

Hej mangler lidt hjælp til affinde den rette størrelse motor til at smide i snude på en f3b

Jeg købte 2 x arsenf3b her på forum
Og nu vil jeg prøve at lægge en motor i den ene krop, for at få en f5j'er til det danske blæse vejr.
( har en model på 3200mm på 1380gram )
Så mangler til den anden ende

Modellen er smal i snuden og derfor er der ca kun plads til en gear på ca 22 mm som denne https://www.hacker-motor-shop.com/Brush ... 039&p=7204

Men dette sæt er jo ikke til en tung f5j på 2200-2500 gram hvis jeg er optimistisk.
+ den kan vist ballasted med 1000g mere

Hvad er der der ude?
Det må gerne være i den billige ende, evt brugt?

Vil det være bedre at få en ny lidt større snude på. Jeg vil ikke kunne lave den helt korrekt men en helt rund snude der passer ind over skulle da være muligt at lave, men det vil tage tid for mig. Og så kan jeg måske presse str til 28mm.!!

Og hvad med møllen til sådan en fætter, gir det mening at man overdimensionerer så den kan flytte sig 40- 50 meter opad på de sidste 5 sek af motortiden hvis man f.eks. Fortryder sin lave dårlige udgangshøjde??

Er en f3b egnet som tung f5j??

Mange spørgsmål??

Mvh Rasmus Kempf
smid din svæver og nyd det
( a er helt tosset med dlg )
 
Brugeravatar
Regnar Petersen
Indlæg: 2440
Tilmeldt: 13 nov 2001 22:20
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Motor f5j

30 nov 2017 08:10

Hej Rasmus

Hvordan har du fået din Arsen ned på 1380 gram? Jeg synes det lyder meget let.
M.v.h. Regnar

"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!"



 
Brugeravatar
Peter Bejerholm
Indlæg: 934
Tilmeldt: 07 aug 2002 13:18
Kontakt:

Re: Motor f5j

30 nov 2017 08:23

Jeg har også et par F3B Arsen'er. Da Sandamodels havde udviklet en elkrop til Arsen'en købte jeg straks den og fulgte Ivan Sanda's råd mht. det motor setup, som kan ses på hans hjemmeside. Jeg valgte det kraftigste setup. Jeg har fløjet de sidste to sæsoner med det og det fungerer super.
Jeg tror du får mere glæde af at penderer lidt kroner på en krop der er bygget til el istedet for at begynde at skære i svævekroppen. Batteriet skal ligge lige foran hovedbjælken, så det er svært at skaffe plads til det i svævekroppen.

Hacker B50 8S with 6,7:1 gear
ACC 15x13 prop
controller 90-150A
3S LIPo - TopFuel LiPo 30C-LIGHT 3400mAh 3S or TopFuel LiPo 20C-ECO-X 3800mAh 3S
Power: 945 W

PS: Jeg har ikke forstand på F5J regler, så det kan være ovenstående ikke er muligt inden for reglerne.
Med venlig hilsen

Peter Bejerholm
 
Brugeravatar
kempf
Emnestarter
Indlæg: 588
Tilmeldt: 26 sep 2010 18:14
Geografisk sted: Ejstrupholm, midtjylland
Kontakt:

Re: Motor f5j

30 nov 2017 09:11

Åh Regnar
Den på de 1380 er ikke en f3b, men en ren f5j maskine :-)

Den ene krop forbliver som f3b.
Det er kun den skadet f3b jeg piller ved.
smid din svæver og nyd det
( a er helt tosset med dlg )
 
Brugeravatar
kempf
Emnestarter
Indlæg: 588
Tilmeldt: 26 sep 2010 18:14
Geografisk sted: Ejstrupholm, midtjylland
Kontakt:

Re: Motor f5j

30 nov 2017 09:46

Peter
ideen var at holde budgettet nede, og bruge den krop jeg har fra den skadet model
Så jeg skal nok derhenad hvor jeg bygger snuden lidt om, evt hen mod den org elektriske krop

Kan se at det motorsetup du du linker til, må jo så være størrelsen at gå efter
Hvor kraftig stiger den med den hacker 50??
Senest rettet af kempf 30 nov 2017 16:14, rettet i alt 1 gang.
smid din svæver og nyd det
( a er helt tosset med dlg )
 
Brugeravatar
Peter Bejerholm
Indlæg: 934
Tilmeldt: 07 aug 2002 13:18
Kontakt:

Re: Motor f5j

30 nov 2017 13:26

Jeg kan ikke huske hvad det er der står på telemetrien at den stiger med, men den går ret op med 60-70 grader og efter 15-20 sekunder motor tid skal jeg ikke højere op. Den trækker ca. 100 Ampere. Jeg har 4000 mAh celler og til en alm. klubaften ladder jeg kun en batteripakke. Der er simpelthen ikke brug for mere.
Sanda's el-krop er lidt brede og med kortere snude. Derfor kræver den også en længere wing-joiner.
Hvis du vil have nogle mål på kroppen at snedkerer efter siger du blot til.
Med venlig hilsen

Peter Bejerholm
 
Brugeravatar
kempf
Emnestarter
Indlæg: 588
Tilmeldt: 26 sep 2010 18:14
Geografisk sted: Ejstrupholm, midtjylland
Kontakt:

Re: Motor f5j

04 dec 2017 22:36

Hej Peter
Lidt mål og evt billede vil jeg da ikke kunne sige nej til.
Ja er der da noget at gå ud fra.

På forhånd mange tak
Rasmus Kempf
smid din svæver og nyd det
( a er helt tosset med dlg )
 
Brugeravatar
Peter Bejerholm
Indlæg: 934
Tilmeldt: 07 aug 2002 13:18
Kontakt:

Re: Motor f5j

05 dec 2017 16:57

Hej Rasmus

Her er lidt info om Sanda Modells el/krop til Arsen.

Forkant wing joiner til bagkant spinner - 41 cm
Afstand mellem vinger (Brede krop) - 50 mm
Spinner - Ø42 mm

Servoer til hale er anbragt side-by-side lige under flaps og dækket af et lille låg som kan ses på det ene billede.
3S 4000 mAh batteripakke er skubbet helt tilbage så den støtter på wing joiner.
CG passer når der placeres 15 g bly under dækslet bagerst til rorforbindelserne til halen.
Vedhæftede filer
DSC_0212.JPG
DSC_0211.JPG
DSC_0210.JPG
Med venlig hilsen

Peter Bejerholm
 
Brugeravatar
kempf
Emnestarter
Indlæg: 588
Tilmeldt: 26 sep 2010 18:14
Geografisk sted: Ejstrupholm, midtjylland
Kontakt:

Re: Motor f5j

05 dec 2017 19:34

Super
Ja der skal laves lidt, men det er til at gå til.

Takker mange gange
smid din svæver og nyd det
( a er helt tosset med dlg )