Alle danske modelpiloters forum

 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Restaurering Thermik XL svæver (4m)

28 mar 2018 17:36

En tråd hvori jeg viser lidt vedr. en restaurering og "af-el-ificering"  af en Valenta Thermik XL elsvæver. Hun blev købt for en plovmand af en skrænt-kammerat, der lykkedes at dukke hende i (salt-) vand (!) og efterfølgende ikke syntes, at han havde tiden/lysten til at få hende på vingerne igen.

Svæveren blev (bliver?) både solgt som en (stærk) F3J- og en (svagere) elinæsen-version. Det er sidstnævnte, som jeg har her (korte joinere, kun glas, ingen kul-D-box). Lidt specs: http://www.valentamodel.cz/en/index.php ... -xl-4m-a43 . Hun går virkelig super på skrænten (er ret tung/solid - har på skrænten fløjet med en planbelastning på 67g/dm2!) og tænkes også indsat til højstart (dog kun med milde zooms!) på dage med typisk dansk 'bagsidevejr' (5+m/s middelvind og kraftig termik).

Restaureringen skal være helt igennem sund - god styrke, sundt el-arbejde og lav modstand er fokus - kun en anelse "bling-bling". Noget malerarbejde bliver der dog: Den gule farve er i øvrigt 'signalgul', ifølge Valenta, og minder lidt om Cub-gul (farven på billedet er noget skæv) . Jeg har i noget tid ønsket mig en gul svæver - det blev så nu...

De vigtigste punkter er sammenfattet i vedh. billede. Anslået tidsforbrug: 50 timer. Anslået omkostning: 2.5 kilo kr.  Da jeg har andre projekter som presser på, forventer jeg kun at lave lidt hist-og-pist og først gen-jomfru'e hende til efteråret ('18). Der kommer også en mindre video med still-billeder af arbejdsprocessen samt en film af prøveflyvningen til offentliggørelse på fx YT (derfor er evt. tekst indlejret i billederne på engelsk).

Kommentarer er (naturligvis) velkomne (på dette, i mine øjne, forZZZumpede forum).

valenta-thermik-xl-restoration-overview.jpg