Alle danske modelpiloters forum

 
Rasmussen
Emnestarter
Indlæg: 362
Tilmeldt: 21 feb 2014 18:58
Kontakt:

"Tyvstart"

20 jun 2018 21:26

Hej.
Jeg har tyvstartet mit vinter bygge projekt pgr. af "dårligt flyve vejr".dvs. 28 grader i skyggen og næsten ingen vind, pyh-ha.
I hobbyrummet blev varmepumpen stillet til AC.

Tegningerne til svæveren købte jeg for en 2-3år siden fra Traplet Shop i håb om at jeg en dag!

Så nu efter et par Finske og Tyske modeller af træ skulle det være noget fra England.
Slingsby har bygget en del træ svævefly, nogle mere vellykkede end andre, men også nogle som gjorde det godt internationalt.
Nu bliver det en DART 17 konstrueret af Fred Slingsby og som model konstrueret og tegnet af Chris Williams.
Han har tegnet den i 1:3,5 og bliver således 4,82cm og vægten ca.7,5kg.
Tror nok at den nu kan fås som short kit fra Sarik Hobby`s.
I vinter foto kopierede jeg spanter og profiler fra tegningen så de kunne klippes ud og lidt senere limes på x-finer`. Derefter de blev skåret ud og pudset til.
Første halvdel, eller yderskald af kroppen blev limet direkte oven på tegningen på det flade byggebord (plast oven på tegningen :).
Derefter blev nogle udriggere monteret på bygge bordet således at første halvdel kunne hænges op fastgjort med klemmer.
Halve spanter blev limet på top og bund kehl (køl). Derefter fyrretræs listerne og lidt af x-finer`på forkroppen så der bliver stivelse nok til at kunne bygge frit på bygge brættet.
Jeg vil prøve om jeg denne gang kan forsætte byggetråden :)
mvh.Jørn