SB 10 skala 1:3.18 fra Chocofly

Spørgsmål og svar om svæveflyvning og svævefly
Brugeravatar
Stenild
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Re: SB 10 skala 1:3.18 fra Chocofly

Indlæg af Stenild »

Helt enig;0)
Mvh

Brian Stenild

ClausT
Kontakt:

Indlæg af ClausT »

Tak Anders og Brian!
Jeg følger også jeres byggetråde med stor interesse.. så er vi da tre..

Til alle, spørg løs og kommenter i øst og vest, det er måden vi alle lærer og bliver bedre på.
Som altid, alle spørgsmål er gode, kvaliteten af svar kan variere :D

Næsten klar til at montere grej og ikke mindst trække ledninger i forkroppen, men selvom det kribler med at få det på plads, så må det vente.
Sålænge der skal slibes og skæres kulfiber til diverse tilpasninger, må det i videst mulige omfang vente med at sætte grej i.

Skal have tilpasset og monteret 'gulv', sæder, instrumentkonsoller m.v.
Ikke ligefrem 100% skala, især med så højt gulv, men på god afstand ser det fint ud :)

Montering bliver med et par magneter, jeg kan se at Dani og Michael gør lige så, og på Diana 2 fungerer det upåklageligt.
Så der skal stadig skæres og slibes lidt for at få det sidste på plads.

Efter en noget for lang dag hos hovedsponsoren, så var det dejligt at komme hjem til en stor pakke, transport pose til centersektionen plus lidt ekstra.
Bliver pakket ud i dagslys, dvs. i morgen, gider ikke mere mørkeroderi.
Vedhæftede filer
20260309_191243643_iOS.jpg
20260309_184636583_iOS.jpg
20260309_190613062_iOS.jpg
*
Brugeravatar
Robert Danielsen
Kontakt:

Indlæg af Robert Danielsen »

Følger selvfølgelig også med.
Mvh Robert Danielsen.

Woodstock MFK.
Aviator MFK.
haumovie
Geografisk sted: Mols
Kontakt:

Indlæg af haumovie »

Jeg følger såmend også med, selvom jeg ikke lige selv har med den størrelse svævere at gøre. 
Der er mange små fede løsninger - både som indgår i selve modellen som dele, men også til at løse opgaver i bygget. Det er altid nyttigt og lærerigt at se hvordan andre laver deres løsninger.

Du skal krimpe en del stik. Hvor grundigt tester du dine forbindelser inden du monterer - specielt steder hvor det kan være svært/kompliceret/destruktivt at komme til dem igen?
Jeg spørger fordi det kunne nemt være der hvor mange måske ville overse behovet for at teste...det "burde" jo virke:)
Jeg tester selv en del - næsten uanset hvor et stik eller en samling skal sidde.
Rasmussen
Kontakt:

Indlæg af Rasmussen »

Imponerende som du kan arbejde i alle mulige materialer. :) :) :) :)
ClausT
Kontakt:

Indlæg af ClausT »

Godt at høre i er derude og tak for spørgsmål og kommentarer  :)

Ja, der er mange forskellige materialer og teknikker i gang her, alt for lidt træ og hvid lim, men det er jo prisen for at ville have top ydelse.
Der ligger træ-projekter i kø, men det bliver heller ikke denne bygge'sæson'.

Har ikke tal på, eller rettere har valgt ikke at tælle, hvor mange stik og enkeltledninger der indgår her, men det er en pæn del.
Lodning og krympeflex kan også meget, men på et tidspunkt lukkede jeg øjnene og bestilte en 'pro' tang, ouch sagde pengepungen, men så kan der produceres servokabler i præcis den længde der skal til.

Min største skræk er at bytte plus og minus i et stik, men naturligvis skal der også være en god forbindelse, ikke blot 'det virker' uden belastning.
Kontrol er absolut nødvendigt, et hurtigt kig afslører let om man har ramt præcist med ledningen eller den blot hænger i et par enkelte tråde.
I manualen til den ene tang er der en fin oversigt over hvor meget en OK krympning skal kunne holde til, hiv hårdt i ledningen, kommer den ud er det en ommer.
Min erfaring er at enten holder det, eller også er det så meget ved siden af at ledningen let smutter ud.

Udover et par lysmoduler (top af halefinne, på siden af kroppen) der er limet fast, så er alle øvrige forbindelser med fuldt overlæg lavet i en version hvor de er skruet på plads og kan således let adskilles til service/fejlsøgning.
Vedhæftede filer
20260310_174035915_iOS.jpg
awg2mm2.png
*
haumovie
Geografisk sted: Mols
Kontakt:

Indlæg af haumovie »

Ahh, fedt. 
Jeg har 2 tænger. Den ene er den som var på tilbud i Lidl for noget tid siden. Det er faktisk ok.
Den anden er fra en tidligere arbejdsplads hvor den ikke længere blev brugt og skulle ud under oprydning - haps. Den er noget mere lækker at benytte, men kvaliteten af resultatet er ikke forskelligt fra den billige fra Lidl.
Lyder godt med skruer og adgang. Jeg kan forestille mig, at du har mange timers tænketid investeret i hver løsning inden du sætte dig til at tegne i CAD eller skære huller hist og her.
Brugeravatar
Erik Dahl
Kontakt:

Indlæg af Erik Dahl »

Thumbs up!
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Midtfyns Midelflyveklub / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
ClausT
Kontakt:

Indlæg af ClausT »

Tak Erik, det er generelt en funktion der savnes på dette Forum, men det må vi nok leve med.

Enig, ingen forskel i selve krympningen men nogle tænger er bare lettere at lave ensartede krympninger med.
Og som allerede nævnt, bare fordi tangen siger 'klik' er ikke garanti for at det er vellykket, kontrol er super vigtigt her.
En forskel mellem tængerne kan være om de har et stop for ledningen, eller det er på 'gefühl' om ledningen er positioneret korrekt.

Og for at skære ovenstående tabel ud i pap, krympningen skal kunne klare et træk på 2-4kg.

Har været i gang med at kigge billeder, og kan se at sæder og instrument konsoller faktisk er ret spot on.
Ja, forsæde piloten sidder og blafrer med tæerne helt oppe under canopy.
Eneste er at 'bunden' af cockpit naturligvis er lavere i originalen, men til at skjule drivakkuer og mængder af elektronik er det vel ok her.
Tror at 'bunden' skal have en noget mørkere farve.

Det hele forventes monteret med ø10x1mm magneter der er på lager, men ikke nok, så har netop bestilt ekstra fra magnetz.dk.
Vedhæftede filer
SB10-seating.png
SB10-seating2.png
SB10-seating3.png
SB10-seating4.png
SB10-seating5.png
*
ClausT
Kontakt:

Indlæg af ClausT »

Er ved at tilpasse cockpit indretningen.
Det kniber lidt med pladsen bagtil, havde jeg godt luret, formentlig fordi understellet blev flyttet lidt frem fra den oprindelige position efter prototypen blev testfløjet.
Man kunne lukke øjnene og bare lade det gabe lidt bagtil, men hvorfor ikke hygge sig med det et par timer og få det til at passe som det skal :D
Mangler 'lige det sidste', men det må blive i morgen, ikke sikker på mine naboer gider at høre på støvsuger og fræser en søndag aften.

Planen er at fastholde hele indretningen med 10x2 og 10x1mm magneter, holdere er printet.
Vedhæftede filer
20260315_155422808_iOS.jpg
20260315_160223676_iOS.jpg
20260315_182240982_iOS.jpg
20260315_165920174_iOS.jpg
20260315_165529102_iOS.jpg
*
Besvar