Hej Bruel,
Tillykke med et fint resultat. Det er altid spændende at komme udenlands og møde "lidelsesfæller".
Jeg har lidt forskellige kommentarer til de forskellige emner i nogle af indlæggene.
Ganske kort om hvor mange modeller man må bruge i F3K, og hvordan man må bruge dem:Man må have 5 modeller med.
Dele må skiftes mellem modellerne, så længe modellen overholder specifikationerne (1,5m spænd / 5mm næseradius /max 600 gram vægt)
Fra reglerne:
Only the model gliders that are in a spare model area or in the start and
landing field at the start of the working time may be used during the working time.Dvs. at på alle andre tidspunkter må man disponere over sine 5 modeller. Også i forberedelsestiden og testflyvningstiden og uanset hvor de er. I det øjeblik arbejdstiden starter, må man KUN bruge de modeller der ligger i "Model change box(ene)" eller den man har i flyvefeltet, og man skal bytte dem i den box, hvor det fly man vil erstatte med, ligger.
CD / jury?Det er CD der afvikler stævnet og afgør hvordan regler skal fortolkes, Lige indtil der er nogle der er uenige. Så indgiver man en protest, og SÅ er der juryen der afgør fortolkningen af reglerne. For at en jury skal komme i spil/aktion, kræver det altså at man indgiver en officiel protest og betaler prisen.
Hvis det var en officiel World Cup under FAI, skal reglerne overholdes. Jeg tror dog at han får svært ved at få noget igennem, hvis han ikke har nedlagt en protest? Som jeg skriver ovenfor, er det jo enhver CD's "ret" at misfortolke reglerne. I sådan et tilfælde må man mande sig op, og udfordre misfortolkningen via reglerne = protest.
Udtagelsesregler:Der findes mange rigtige måde at udtage et landshold på. I DK har vi i mange år haft en række konkurrencer der hver i sær gav "udtagelsespoint" til den samlede udtagelsesliste. Det har været rigtigt i DK i mange år.
Tyskerne gør noget lignende, og de har ofte en del, på forhånd definerede, udenlandske konkurrencer med i de konkurrencer man kun får udtagelsespoint i.
Denne metode vægter stabilitet over lang tid, højt, og kan nemt fungere i et (lille?) land hvor de fleste toppiloter ofte mødes til de samme konkurrencer.
Svenskerne/amerikanerne/franskmændende (og andre?)gør det også rigtigt, men på én weekend / én konkurrence.
Denne metode vægter "peak performance", og man skal også huske, at den også tager hensyn til, at piloter fra et stort land måske sjældent mødes til samme konkurrencer. Så kan man jo diskutere om Tyskland er et "større" land end Frankrig, men lad det ligge ...
Stikprøvekontrol:Vi har tidligere også lavet stikprøvekontrol til SWDK og kontinuerligt ved VM F3K i 2013.
Udover at man kan opdage enkelte fejl, så vil jeg mene at det har en præventiv effekt i forhold til potentielt "gavmilde" tidtagere.
Klikedannelse / dårlig stemning:Det har desværre altid været et tilbagevendende - men også forsvindende - problem i de fleste klasser. Det forsvinder ofte samtidig med, at enkelte personer stopper. Hmm?? Kan det være at klikedannelse og dårlig stemning hænger sammen med kemi mellem mennesker?? Det er jeg 100% sikker på at det gør! Den eneste modgift mod det, er kærlighed og gruppekram i store mængder
"Kys og kram"
Erik