Alle danske modelpiloters forum

 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Der er koldt på toppen...

19 sep 2017 12:31

Sh!t, mand... 

https://www.youtube.com/watch?v=uNBWOokynPM


En fin lejlighed til at diskutere forholdet mellem "flyv for sjov" og konkurrenceflyvning...

Min 50-øre: Ser primært konkurrenceflyvning som et middel (ikke mål) til at blive en bedre pilot... Målet er stadig ud-af-kroppen naturoplevelser i termikken!
 
Brugeravatar
pbm77
Indlæg: 891
Tilmeldt: 06 nov 2005 21:12
Kontakt:

Re: RE: Der er koldt på toppen...

19 sep 2017 13:13

bruel skrev:
Sh!t, mand... 

https://www.youtube.com/watch?v=uNBWOokynPM


En fin lejlighed til at diskutere forholdet mellem "flyv for sjov" og konkurrenceflyvning...

Min 50-øre: Ser primært konkurrenceflyvning som et middel (ikke mål) til at blive en bedre pilot... Målet er stadig ud-af-kroppen naturoplevelser i termikken!
Lige er opklarende spørgsmål. Er det ikke korrekt, at man kun må bruge de fly der ligger i "boxen"? Altså at det teknisk set ikke er ok at hente en anden DLG der befinder sig et andet sted, når prep time er gået igang?

Mht konkurrence, så kommer jeg hovedsageligt for at tilbringe dagen samme med en masse fede lidelsesfæller.

Hvor om alting er, så er det dejligt at vi ikke har de problemer til konkurrencer her i DK :)
Peter Madsen
 
Brugeravatar
pbm77
Indlæg: 891
Tilmeldt: 06 nov 2005 21:12
Kontakt:

Re: Der er koldt på toppen...

19 sep 2017 13:14

Forresten mangler vi da også, at høre lidt om din sidste konkurrence ;)
Peter Madsen
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1709
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Der er koldt på toppen...

19 sep 2017 14:53

Det er altid træls når enkeltes usportslige handlinger påvirker andres følelser negativt. Jeg håber at Pierre bliver glad igen, og vender tilbage, Her ganske kort fra FAI's F3K regler:

Each competitor may only have one model glider in the start and landing field at any moment
during the working time. Only the model gliders that are in a spare model area or in the start and
landing field at the start of the working time may be used during the working time.
To change
model gliders, the ‘old’ one must be placed in the same spare model area as the ‘new’ one, before
the ‘new’ one is taken out.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Der er koldt på toppen...

19 sep 2017 15:40

Ang. reservefly: Det er i al fald ikke i orden at hente fly udenfor 'ready boxen' i arbejdstiden, jf vedh. Mht forberedelsestid ved jeg ikke... Ja, regler skal (vel) følges... - men jeg forstår godt Meuniers' forbitrelse - en lille fejl som får så store konsekvenser for så suveræn en pilot. Paragrafryttere skal sgu blive hjemme - "may the best man win!". (Skrevet efter Dahl's indlæg.)

Stockhorn Trophy: Flyvefeltet var kæmpe (a la 85mx85m!) og fandt sted på et øvelsesareal for panserkøretøjer (! - Hans Duss arbejder i militæret). Om lørdagen var der show til ære for forældrene til panserrekrutter ca. 300m væk - kæmpe brag og røg det meste af dagen! :D I modsætning til fx SWDK var der opstillet en kæmpe streamer tæt ved flyvefeltet (har jeg aldrig set før). I AllUp fløj vi med de nuv. ('17) regler, som tillader at hjælperen er i flyvefeltet. Der var en no-fly zone (øvelsesarealet grænsede op til en lokal 1:1-svæveflyveklub) - men der var ingen, som fik et hak i tuden selvom det så ud til, at den nogle gange blev overfløjet (var dog relativt langt ude - måske 150m fra kanten af flyvefeltet). Lokale medlemmer af Duss'ernes klub (MG Wimmis) checkede tiderne (kontrol) på nogle piloter (har jeg heller aldrig hørt om før). Preparation time var lidt anderledes end i DK - arbejdstiden startede 10s efter flight testing time og jeg mener at hele forberedelsestiden var 3 minutter (?).

Vejret var halvskidt om lørdagen (overskyet, småregn i perioder -> aflyste grupper og skiftende vind som friskede op sidst på dagen). På det tidspunkt var blandingen af termik og turbulens så giftig, at jeg troede at jeg havde mistet kontakten til flyvet - hun hoppede rundt i luften (Stream'en er kendt for at være hysterisk i turbulens - jeg fløj endda med CG ret langt fremme). Noget bedre vejr søndag hvor vi dog kun fløj fra 9-12:30. Det lykkedes mig at finde en timer til alle runder (en schweizer og Max Finke var suveræne hjælpere), mindre suverænt gik det med en italiener og en tysker (var flinke men deres engelsk var so so - og mit det er mit tyske også, fandt jeg ud af! - nogle gange "glemte" de at tælle ned!). Generelt: Flinke folk og virkelig dygtige piloter (ikke mindst kastere - 70+m hvergang, selv efter QT's)! Lidt skræmmende - må se at komme ud af hængekøjen og ind i et fitnesslokale!

Jeg fløj 92-et-eller-andet% om lørdagen og endte med 90-et-eller-andet% om søndagen. Specielt husker jeg, at jeg fik ikke max i de sidste to flyvninger i "3200" da jeg ikke troede jeg kunne nå "flokken" og valgte at gå diamentralt modsat - massivt synk :shock: Resultater og lidt billeder kan ses her:

https://stockhorntrophy.jimdo.com/competition/results/

Vedhæftede filer
skift-model-F3K.jpg
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Der er koldt på toppen...

19 sep 2017 16:51

Som jeg læser reglen Erik linker burde det falde ud til Pierres fordel, han kan hente alle de modeller han vil i prep-time?

Havde det været mig havde jeg betalt 30euro for at lave en protest på baggrund af denne regel. Hvis det betyder SÅ meget at komme på holdet er 30euro ingen penge at betale, sammen lignet med hvad der ellers bliver brugt på udstyr og rejser.
Jeg har selv været i en ligende situation til EM for nogle år siden hvor jeg fik en DQ i en tidlig runde, men dengang var der ingen regel mod det som blev gjort og derfor mente jeg det var en ugyldig DQ, forsøgte da med en modprotest, men desværre gik det ikke. I dag er det skrevet i regel bogen.

Det er naturligvis en helt anden situation hvis det handler om at nogle er bedre venner med dommeren end andre og får fordele af det.

Fik ikke helt fat i om dette var en officel FAI world cup (eller hvad de ny hedder i F3K), men hvis det er og man han belæg for at reglerne ikke er blevet overholdt kan man (vist nok) skrive til FAI og så kan hele konkurrencens resultat blive annulleret (gjort ugyldigt).
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Der er koldt på toppen...

19 sep 2017 18:51

Noget jeg ikke helt forstår i Meunier's video er, at han refererer til dommeren/CD - lidt mærkeligt at det ikke er en jury som afgør tvister... Lyder også som om hele den franske udtagelse sker til et weekendstævne (?) i stedet for et gennemsnit at flere nationale og udlandske konkurrencer, jf proceduren her til lands.

Anyways: Den (påståede) dårlige stemning, klikedannelsen og nidkærheden var det som overraskede mig og som jeg gerne vil advare mod, at vi importerer... Hørte at noget ligende var tilfældet i den hollandske lejr til VM (?). Alright: Vi er konkurrenter men skal samtidig hjælpe hinanden (fx med at tidstage!) såvel indenfor som udenfor flyvefeltet. I modsat fald taber vi allesammen på den lange bane...
 
Søren Nørskov
Indlæg: 423
Tilmeldt: 22 jan 2004 20:58
Kontakt:

Re: Der er koldt på toppen...

19 sep 2017 21:06

Hejsa
Det er da en trist video... håber at han finder lysten til at være med igen.

Mht. protester, så mener jeg at det skal være juryen der afgør protester og ikke af CD alene. Overrasket over det med mærkerne. Jeg har aldrig været ude for at modellerne skulle hverken checkes eller have klistermærker på til en Eurotour / worldcup konkurrence. Det har kun været tilfældet ved EM og VM.

Du må godt lægge fly i skifte-boxen indtil start af arbejdstiden. Han var da i god tid til det. Man kan så diskutere om han skulle have sat mærker på tidligere. De mærker var vel til at markere hvilke fly der skulle bruges... men underligt

-Søren
Søren Nørskov, GRCC & SMSK
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1709
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Der er koldt på toppen...

19 sep 2017 21:33

Hej Bruel,
Tillykke med et fint resultat. Det er altid spændende at komme udenlands og møde "lidelsesfæller".

Jeg har lidt forskellige kommentarer til de forskellige emner i nogle af indlæggene.

Ganske kort om hvor mange modeller man må bruge i F3K, og hvordan man må bruge dem:

Man må have 5 modeller med.
Dele må skiftes mellem modellerne, så længe modellen overholder specifikationerne (1,5m spænd / 5mm næseradius /max 600 gram vægt)
Fra reglerne: Only the model gliders that are in a spare model area or in the start and
landing field at the start of the working time may be used during the working time.

Dvs. at på alle andre tidspunkter må man disponere over sine 5 modeller. Også i forberedelsestiden og testflyvningstiden og uanset hvor de er. I det øjeblik arbejdstiden starter, må man KUN bruge de modeller der ligger i "Model change box(ene)" eller den man har i flyvefeltet, og man skal bytte dem i den box, hvor det fly man vil erstatte med, ligger.

CD / jury?
Det er CD der afvikler stævnet og afgør hvordan regler skal fortolkes, Lige indtil der er nogle der er uenige. Så indgiver man en protest, og SÅ er der juryen der afgør fortolkningen af reglerne. For at en jury skal komme i spil/aktion, kræver det altså at man indgiver en officiel protest og betaler prisen.

Hvis det var en officiel World Cup under FAI, skal reglerne overholdes. Jeg tror dog at han får svært ved at få noget igennem, hvis han ikke har nedlagt en protest? Som jeg skriver ovenfor, er det jo enhver CD's "ret" at misfortolke reglerne. I sådan et tilfælde må man mande sig op, og udfordre misfortolkningen via reglerne = protest.

Udtagelsesregler:
Der findes mange rigtige måde at udtage et landshold på. I DK har vi i mange år haft en række konkurrencer der hver i sær gav "udtagelsespoint" til den samlede udtagelsesliste. Det har været rigtigt i DK i mange år.
Tyskerne gør noget lignende, og de har ofte en del, på forhånd definerede, udenlandske konkurrencer med i de konkurrencer man kun får udtagelsespoint i.
Denne metode vægter stabilitet over lang tid, højt, og kan nemt fungere i et (lille?) land hvor de fleste toppiloter ofte mødes til de samme konkurrencer.

Svenskerne/amerikanerne/franskmændende (og andre?)gør det også rigtigt, men på én weekend / én konkurrence.
Denne metode vægter "peak performance", og man skal også huske, at den også tager hensyn til, at piloter fra et stort land måske sjældent mødes til samme konkurrencer. Så kan man jo diskutere om Tyskland er et "større" land end Frankrig, men lad det ligge ...

Stikprøvekontrol:
Vi har tidligere også lavet stikprøvekontrol til SWDK og kontinuerligt ved VM F3K i 2013.
Udover at man kan opdage enkelte fejl, så vil jeg mene at det har en præventiv effekt i forhold til potentielt "gavmilde" tidtagere.

Klikedannelse / dårlig stemning:
Det har desværre altid været et tilbagevendende - men også forsvindende - problem i de fleste klasser. Det forsvinder ofte samtidig med, at enkelte personer stopper. Hmm?? Kan det være at klikedannelse og dårlig stemning hænger sammen med kemi mellem mennesker?? Det er jeg 100% sikker på at det gør! Den eneste modgift mod det, er kærlighed og gruppekram i store mængder :D :D

"Kys og kram"
Erik
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Der er koldt på toppen...

20 sep 2017 10:33

Tak for dit grundige svar, Erik!

I øvrigt var det måske værd at overveje at forankre sin DLG-stander i klarboksen (vægt og/eller pløkke) så et vindpust ikke kan lave den ravage, der startede Pierre's nedtur. (Der er så mange små detaljer og scenarier man skal overveje, når/hvis man "går pro"...)