Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: DLG 2018

18 apr 2018 00:13

Tusind tak for en fed analyse! Er det vildt at bede om gentagelse senere på året?
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
pbm77
Indlæg: 891
Tilmeldt: 06 nov 2005 21:12
Kontakt:

Re: DLG 2018

18 apr 2018 00:46

Jeg brugte resultaterne på nogenlunde samme måde som Søren gør. De er gode til at se, hvor man gør det godt eller knap så godt. Sjovt nok har jeg ofte tabt noget i all up, selvom det stort set er det eneste vi flyver til hippie komsammen :)

Som Søren skriver, så er Ladder lidt giftig, men er man nogenlunde hurtig til at få afviklet de første nemme flyvninger har man faktisk nok ekstra tid til at tage en hurtig "fortrydelses-flyvning" på en af de to sidste flyvninger i opgaven.

Anyway, det jeg egentlig vil skrive lidt om, er at man  også kan bruge resultaterne fremadrettet til at planlægge løsningsforslag (i mange af bedre ord, og så fordi jeg sidder og venter på om der kommer en overenskomst eller ej).

Det er en god ide, samme aften som konkurrencen har været, hurtigt at gennemgå scenarierne i de interessante runder, så de ligger mere frisk i hukommelsen når man går igang med den dybere analyse senere.

Det er nok nemmest, at illustrere med et eksempel:

I min sidste konkurrence, som var hos Karsten sidste sæson, var min drop i 5min/7min vindue opgaven. Der var meget let termik og ikke ret meget at komme efter. Jeg gik til venstre med der samme ved start af tiden, og fik lidt, men synes ikke det var helt nok. Derfor, ned igen, og der ser jeg, at Søren er gået til højre og fundet rumlig løft, men er efterhånden langt tilbage. Jeg havde lige fået min NXT og satsede på at jeg måske kunne nå tilbage til ham. Jeg kunne på vej derud se, at jeg ikke kunne nå det og så stadig komme tilbage, hvis jeg ikke fangede det ordentligt. Søren steg ikke nok til at jeg turde satse alt på det, og dermed få en udelanding og et 0, hvis det ikke lykkes. Jeg vendte derfor om og fik resterende tid af runden af min timer. Der var ikke til 5 min tilbage længere. Jeg nåede dog at få den anden længste tid i runden på flyvningen efter jeg kom hjem fra Søren, men det var stadig alt for lidt i forhold til sørens 5 min.

Nå, men som nævnt ovenfor, gennemgik jeg resultatet om aftenen og også den runde. De næste dage grublede jeg lidt over, hvad jeg gjorde galt og hvad jeg kunne have gjort i stedet for. Der var ikke andre i gruppe der rigtig havde fat i noget, så på det punkt var der ikke noget at komme efter. Så spørgsmålet var lidt om jeg skulle have satser alt på at gå efter Sørens luft, da der jo alligevel ender med at være min drop, men jeg følte ikke af det ville have været risikoen værd, da Søren som nævnt ikke steg voldsomt mens jeg var på vej ud til ham, og han faktisk også kort efter jeg var vendt om, søgte væk.

Det jeg kom frem til var, at jeg faktisk nok burde have søgt i samme bane som hvor Søren fandt løft, men i stedet for at gå tilbage efter Søren, skulle have forsøgt fremad mod vinden i den bane, da termikken jo ofte kommer i de samme baner.

Så kan man jo sige, at det kan jeg jo ikke bruge til ret meget bagefter! Men jo, nu har jeg en løsning mere i værktøjskassen til næste gang jeg står i en lignende situation, og kan hurtig drage den ind i de løsningsmuligheder jeg står med i situationen, uden at skulle bruge tid og energi på at tænke over det.

Nå, det var en lang smøre. Nu må vi se om jeg kan holde mig vågen til der kommer et resultat af overenskomstforhandlingerne :)
Peter Madsen
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: DLG 2018

18 apr 2018 00:56

Prisværdigt at du gider analysearbejdet (gab), Søren. En analyse har du dog ikke med - ja, du vidste den ville komme, ik'  ;) Smid-væk-runde-vanviddet! Der flyves (kun) otte runder og så smides der "flot" en runde væk - wow, 'poker' fik lige en ny betydning... Bemærk variansen i de øverste placeringer

uden-smid-væk.png
 
Ahandrup
Indlæg: 308
Tilmeldt: 04 mar 2009 07:41
Kontakt:

Re: DLG 2018

18 apr 2018 08:50

Hej Søren,

Tak for den super fede analyse! Jeg gør ofte det samme om aften efter en konkurrence mens alle flyvningerne er i frisk hukommelse. Min personlige analyse gav mig følgende resultat:

Jeg tabte stort i 2 flyvninger: 1x5min og første launch i All'up.
I All'up var min fejl at jeg mente at se/føle en indikator på løft i testtiden, som jeg hårdnakket gik efter da buzzeren lyder. Jeg fejler dog at finde løftet, og har efter lidt søgen nu tabt så meget højde at når jeg finder lidt bedre luft, så er løftet ikke kraftigt nok til at føre til maks tid, men blot trække pinen ud lidt længere.
I 1x5 er den længste tid sat af jens på 4min, og jeg måtte tage til takke med 2,40 på 3 kast. Luften i den gruppe var meget svær og jeg valgte igen at gå min egen vej i stedet for at følge gruppen (hvilket jeg nok burde have gjort).

Jeg tager det med i bagagen, at jeg skal arbejde videre med min "indikator træning" - så stå på jorden.... kald ud hvor boblen er - launch, find og markere, land og repeat.

Jeg kigger også på head-to-head kampene i grupperne, for at se hvordan jeg performer i forhold til andre i det samme luft, og mest af alt hvor er det jeg taber point set i forhold i andre. "Heldigvis" er det totalt blandet hvem det er jeg taber til i grupperne, hvilket betyder at vi har et meget ligebyrdigt felt af piloter, og/eller at jeg vælger at dumme mig på relativt tilfældige tidspunkter i konkurrencen.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: DLG 2018

18 apr 2018 10:37

Hejsa,

Jeg har i mange år gjort noget lignende som Peter og Axel (mfl.):
Jeg skriver ned hvad der virkede/gik godt og hvilke overvejelser jeg gjorde mig. Jeg forholder mig også til hvad der ikke gik godt, og hvad der kunne være ændret. Det giver mig hver gang en list over hvad der virker. Disse lister plejer jeg at samle sammen og læse igennem før konkurrencer.

Generelt om det samlede resultat:
100 point mere og jeg var endt på 2. pladsen! De 100 p kunne være hentet mindst 3 steder med mere konservative beslutninger. Der kunne også været hentet en stor fordel, ved at slå ALLE i gruppen i opg "ladder", så DE havde fået 771 p! Det havde ramt Jens med ekstra -229 p!! Axel??
Hvis der ikke var smid væk (men det er der!) var jeg blevet nr 2. Det viser stabil flyvning med 3. højest smid væk (Karsten -922, Ruben -821, Erik -819)

Godt:
+ Jeg brugte lidt ballast sidst på dagen når det blæste op og termikken blev kraftigere (+22 g)
+ Jeg lavede gode beslutninger om termik:

- Jeg valgte ofte placering efter kast, basseret på enten indikationer før start, eller vinddrejninger i "1 min on ground".
- Jeg sammenlignede hurtigt min placering og løftet med resten af flokken, og tog hurtige beslutninger om at følge de andre, eller at følge de
andre og finde det gode løft inden jeg kom hen til dem.
- Jeg holdt fast i at starte med at søge længere væk, så snart jeg følte at løftet blev svagere (jeg ved hvad jer mener, og vil gerne uddybe)
- Jeg flyttede hurtigt min placering i termik så snart jeg mærkede at det blev svagere.

+ I All up førte jeg min gruppe med 1 min efter 1. start. 2. start var nem for alle og gav mig ikke nerver. Før 3. start steg min puls mærkbart og jeg begyndte at blive nervøs for min føring. Jeg fokuserede på mit åndedræt og sænkede pulsen, samtidig med at jeg fokuserede på de positivt formulerede rigtige strategier: Gå efter egne indikationer og flyt mig hurtigt. Det var en mental sejr!
+ Jeg landede inde i ALLE flyvninger
+ i middagspausen fløj jeg med fuld ballast (+80gram = 355g) og fandt fint termik. Jeg var klar til at ballaste hvis vinden og termikken blev ved med at være kraftigere, men begge faldt da vi skulle til at igang, og jeg startede igen tom.
+ Jeg var afslappet da jeg kom og bevarede roen hele dagen.
+ Jeg fløj generelt mere konservativt end jeg plejer og det var godt. Det var klogt, da både termik og vind var svag hel dagen igennem. Generelt var niveauet meget højt.
+ Jeg har det sidste 1/2 år opbygget en anden ro der er en gevinst. Jeg har flyvetrænet tåbeligt lidt (én gang efter SWDK ´17 og én gang søndagen før konkurrencen), så resultatet er basseret på mange års konkurrenceerfaring/rutine og en mentalt fokuseret indsats på dagen.


"delta" (A) (en trekant, der i matematik beskriver en ændring, altså noget jeg skal lave om. Igen fokuseret på positive formuleringer, fordi min hjerne slår bak, når den hører ordet "ikke":

Forbedres
A - 2x4 var 1. flyvning perfekt, men i 2. flyvning valgte jeg forkert og satsede for meget alene. Jeg skal være mere konservativ og bevare fokus på resten af gruppen. Specielt fordi jeg kaster lavt og termikken var svag
A - Det samme gentog jeg i 1234 - mere fokus på gruppen
A - I 5x2 går de første 3 perfekt og jeg har faktisk rimelige turn-arounds. 4 flyvning mister jeg fokus og glemmer gruppen og mister tid. Jeg bruger dog tiden på jorden godt og 5 flyvning bliver også perfekt. Husk gruppen. (Alligevel 964 p)
A - I ladder får jeg 1000 point, men jeg misser 1. forsøg på 1:45, og kan ikke nå 2:00. Jeg når 1:45 med god snak fra Rasmus både med tider og "tid tilbage" - TAK! De 1000 p kommer kun fordi alle andre også nosser i det med 2:00 :D Jeg ved ikke helt hvorfor jeg missede 1:45? Måske glemte jeg gruppen?
A - jeg havde på et tidspunkt et midair med Søren, men uden skader eller problemer. Husk reglen om "blue sky" under flyvning: Hvis ingen fly-silhuetter krydser hinanden, går alle fri af mid-airs.

Mine konklussioner:
Husk at bevare fokus på gruppen!
Tag hurtige beslutninger, og husk at blive hvor jeg er, når det løfter godt nok.
Hold fast i mine gode beslutninger om at vælge ballast.
Hold fast i de simple termikindikationer, der giver positivt afkast.

Optimalt burde jeg indtale reflektioner sammen med hjælperen lige efter flyvningen.

Jeg føler selv at jeg ved - og har vidst - meget om termik, men jeg kan med fordel genoptage arbejdet med at fokusere på termikindikationer:
"The river of air" - Dave Thornburg
"3rd vector" - Joe Wurts
+ https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... ou-to-know

Så kast do for h...... over 50m!!! Det gør livet noget nemmere!
Senest rettet af Erik Dahl 18 maj 2021 12:41, rettet i alt 1 gang.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: DLG 2018

26 apr 2018 22:15

Hej Bruel,

Dette er absolut ment venligt konstruktivt, opbyggeligt og alt muligt.

Du skrev, at der var mange på Sjælland der fløj med DLG'ere, men som ikke kom til konkurrencer? Jeg tror faktisk at der er mange over hele landet, der har en potentiel svævekonkurrencemodel liggende, som de hygger sig med uden konkurrencer?! Faktisk er der også mange der har skalamodeller som de flyver med, men som de ikke tager med ud til skalakonkurrencer med ?!??!
Jeg synes også, at det vil være fint med 2 F3K konkurrencer på Sjælland hvis der er nogle der vil arrangere dem, og - måske - én mindre i resten af Danmark.

Men alvorlig talt, hvad skal der mere til for, at få "hjemmepiloterne" ud til konkurrencer, end blot at arrangere konkurrencer tættere på hvor de potentielle DLG-piloter bor??? Ud fra tilmeldingerne til Fr3ak 2018 tyder ikke på at sjællandsgeografi er problemet, men ud fra tilmeldingerne til F5J i Århus og F5J NFK om lidt, kunne man jo godt tro at geografi betyder noget ???? Og det skriver jeg ud fra hele svæve-segmentets tilmeldinger til konkurrencer, og ikke kun ud fra "F3K 2018- indtil nu".

Jeg er overbevist om at vi alle gerne vil have at der var flere der deltager i konkurrencer, men hvad skal vi gøre? Kan vi gøre noget? Hvor meget skal vi gøre? Hvorfor begyndte du med konkurrencer på et andet tidspunkt end du begyndte med forskellige svævetyper? Hvor er de 2 andre ? (en "Linie 3" joke).

Jeg er enig med dig i, at én løsning er, at fordele konkurrencer ud over landet på forholdsvis rimelig måde. Men jeg tænker at den også skal være rimelig i forhold til dem der reelt kommer. Heldigvis er DK et lille land, så det er et godt deltagerfelt der er tilmeldt il F3eak 2018. God weekend 8-)
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: DLG 2018

26 apr 2018 23:24

Erik: Alt jeg behøver er at sætte en rørtang på kuglerne af primadonnaen (you know who), som ikke mener han kan "yde optimalt" når han er CD - så har vi to F3K-konkurrencer på Sjælland! Hvis jeg altså selv overlever CD-tjansen denne lørdag! :shock: :lol: (Resten af verdens problemer overlader jeg trygt i dine hænder...)
 
Brugeravatar
pbm77
Indlæg: 891
Tilmeldt: 06 nov 2005 21:12
Kontakt:

Re: DLG 2018

26 apr 2018 23:29

Erik Dahl skrev:

Men alvorlig talt, hvad skal der mere til for, at få "hjemmepiloterne" ud til konkurrencer, end blot at arrangere konkurrencer tættere på hvor de potentielle DLG-piloter bor??? Ud fra tilmeldingerne til Fr3ak 2018 tyder ikke på at sjællandsgeografi er problemet, men ud fra tilmeldingerne til F5J i Århus og F5J NFK om lidt, kunne man jo godt tro at geografi betyder noget ???? Og det skriver jeg ud fra hele svæve-segmentets tilmeldinger til konkurrencer, og ikke kun ud fra "F3K 2018- indtil nu".

Jeg er overbevist om at vi alle gerne vil have at der var flere der deltager i konkurrencer, men hvad skal vi gøre? Kan vi gøre noget? Hvor meget skal vi gøre? Hvorfor begyndte du med konkurrencer på et andet tidspunkt end du begyndte med forskellige svævetyper? Hvor er de 2 andre ? (en "Linie 3" joke).


Sjovt at du spørge, hvad vi kan gøre for at få flere med Erik. Karsten og jeg har lidt en plan om at lave et forsøg. Men mere om det senere ;)

Men enig i at der er folk over hele landet der flyver dlg uden at deltage i konkurrencer eller overhovedet være intresseret i evt at deltage i konkurrence. Og det skal der bestemt også være plads til. Jeg kender i hvert fald en del i både nord- og midtjylland.
Peter Madsen
 
Søren Nørskov
Emnestarter
Indlæg: 423
Tilmeldt: 22 jan 2004 20:58
Kontakt:

Re: DLG 2018

29 apr 2018 16:13

Vi har nu afholdt de to første F3K konkurrencer i 2018 - Swingking og TheFr3ak.

Jeg lagt resultaterne ind i et Excel arket, så vi alle kan følge med i stillingen - flyttet til første indlæg. Her kan man også se udviklingen af de enkelte piloter gennem årene, men den del er altså ikke opdateret for 2018 endnu.
-Søren
Senest rettet af Søren Nørskov 06 maj 2018 23:40, rettet i alt 3 gange.
Søren Nørskov, GRCC & SMSK
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: DLG 2018

29 apr 2018 16:51

VM 2019 i Ungarn i juli.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!