Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
lasse999
Emnestarter
Indlæg: 468
Tilmeldt: 04 aug 2002 20:31
Geografisk sted: Rødekro
Kontakt:

Hvordan Laver i Strøm...?

05 mar 2018 10:46

Hej DLG proffer

jeg vil gerne lige høre jer om hvordan i laver strøm i jeres DLGer.
Bruger i 1s lipo med booster på, eller 2 celler, og regulator. eller noget helt andet..?

jeg er ved at lave en (PJAT) DLGer jeg skal have en løsning til..

på forhånd Tak..

hilsen Lasse
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hvordan Laver i Strøm...?

05 mar 2018 12:08

Jeg bruger et NiMH batteri på 4.8V, fordi vægten alligevel passer til at balancere min Blaster DLG, så et lettere LiPo er unødvendigt. Bortset fra det, så er både servoer og modtager beregnet til 2S LiPo, så det også er en mulighed.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvordan Laver i Strøm...?

05 mar 2018 12:28

Hej Lasse.

I mine modeller hvor udstyret kan håndtere 2s kører jeg direkte.
Har et par stykker hvor servoerne ikke kan tåle 2s og her bruger jeg en Techgio converter fra 2s til 5v.
Har også et par stykker på FrSky hvor pladsen er trang. Her er det 1s direkte. Var skeptisk i starten, men det virker ret godt. Her er telemetri på forsyningssiden et must.

Hvad er det for en pjat dlg du har gang i?

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hvordan Laver i Strøm...?

05 mar 2018 12:51

Godt spørgsmål: Spørger du 5 svingere får du sikkert 10+ svar :mrgreen: Kører selv 2S med hhv Axel Handrups regulator (Techgio) samt graupners 5.9V ditto til et old-school D47/D60-setups (Streams). Og 4S NiMH (Lady N, 500mAh) i en (kortnæset) Twister 2 ligeledes med samme servoer. I mine nyere DLG'ere (NXT og Flitz 2) bliver det 1S (uden booster) og Blue Bird A10 samt KST X08 (mere eller mindre den dominerende konfiguration nu om dage i F3K).

Morale herfra: Der er fordele og ulemper ved alle setup's... Det "rigtige" valg afhænger af fx
  1. Din ønskede flyvetid? Flyver du "kun" konkurrence er en flyvetid på ca. 1.5t vel OK. Jeg kan godt lide min. 2.5t til afslappende hippieflyvning -> skal ikke medbringe lader
  2. Kan du skifte akkuen eller er låst fast i snuden (ja, nogle "proffer" har sgu lavet det sådan, at de kun kan skifte akku ved at afmontere servoerne!)
  3. Er næsen (flyets altså) "lang" eller "kort"?
  4. Bruger du moderne (kraftfulde) digi-servoer a la KST eller MKS? OBS de æder mere strøm end analoge, hvilket også betyder at din brugbare kapacitet bliver lidt mindre og at din nedre spænding skal være højere for at kunne klare højere peak-forbrug... Hvilket igen betyder behov for større kapacitet eller brug af spændingsovervågning via telemetri (telemetri koster så igen et lidt højere strømforbrug - genialt gøglershow, ik?!)
  5. En fordel ved LiPo'er er de mange formfaktorer - der er ikke meget plads i snuden på moderne DLG og nogle er ovale andre cirkulære... Og så er de billige (brøken Wh/$ synes højere end for NiMH'ere)
Keep it simple, Lasse - held og lykke :mrgreen:
 
Brugeravatar
lasse999
Emnestarter
Indlæg: 468
Tilmeldt: 04 aug 2002 20:31
Geografisk sted: Rødekro
Kontakt:

Re: Hvordan Laver i Strøm...?

05 mar 2018 13:11

HEJ

TAK FOR SVAR, .tror jeg skal gå med en 2s og regulator løsning.

Det er bare en H.king model, jeg har købe, bare for lige at se om det er noget for mig igen.

https://hobbyking.com/en_us/h-king-rave ... e-pnf.html

hilsen Lasse
 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Re: Hvordan Laver i Strøm...?

05 mar 2018 13:24

I forhold til maks ydelse så må det være 1s lipo med booster på.

Hvis du så skal tænke på balance så kan du jo vælge imellem 400 - 800 mha

hvis du så har en smart booster, hvor du kan lade direkte fra et f. eks 2200 mha på pladsen, ja så har du et rigtig godt setup
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.