Alle danske modelpiloters forum

 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

1S setups

31 jul 2018 14:39

En tråd om 1S setups: Fordele, ulemper (gerne gyserhistorier! :mrgreen:), tips & tricks...
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 1S setups

31 jul 2018 14:53

Hvor langt ned kan man forsvarligt (læs undgå 'brown outs') aflade et 1S setup? 3.7V? 3.6V? Kommer vel an på mange ting! Hvornår står modtageren af? Hvornår gør servoerne? Det gennemsnitlige strømforbrug? Mulige peak-strømforbrug (fx fuld bremser -> begge flaperon-servoer i max-udslag), indre modstand i akkuen (dens kapacitet, alder, ...) osv. derudaf.

Hvis vi antager afladning til 3.7V ubelastet (måske 3.6V over Rx belastet ???) så svarer det til et udtag på (sølle) 50% (definition nominel spænding). Langt fra lad os sige 80% (https://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html - søg efter '80% rule') for et muligt ca. 0.2C-udtag af en LiPo (omend der ikke er tab i form af en spændingsomformer).

Er flyvning på 1S uden spændingsovervågning via telemetri = galimatias? (Telemetri bruger jo også strøm!)

Kommentarer?
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: 1S setups

31 jul 2018 17:36

Flyvning på 1s uden overvågning kræver en opmærksom pilot. Piloten bør kende sit setup og dermed afgøre hvor længe der kan flyves.
Ikke galimatias, men man bliver let over-forsigtig.

I mine 1s setup bruger jeg telemetrien til at overvåge accu-spændingen. Det er let, når det hele er indbygget i radiosystemet, (FrSky). Kunne ikke drømme om at lade være. Grænsen for alarm er sat ved 3,7V. Hvilket giver rigeligt tid til at komme hjem.
Alle mine 1s setup kører med 4*kst X08. Denne servo bruger en del mere strøm end D47, D60 og Hyp 09, som blev anvendt før. Skift af servoer har halveret flyvetiden på samme accu størrelse.

På 2s setup har jeg brugt og bruger AH's regulator m akustisk alarm. Og på setup uden regulator AH's accu-alarm.

For år tilbage, mistede jeg en Akcent på en afladet 2s lipo. Efter at have fået overvågning på er det ikke sket.

Jeg er klart tilhænger af accu overvågning på den ene eller anden måde. Det fjerner et stress-moment i en konkurrence situation.
Jeg er ikke bange for at bruge 1s, men lægger hellere 2 celler i modellen frem for bly.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 1S setups

31 jul 2018 18:23

Tak, Ruben. Alarm ved 3.7V belastet - har du en ide om hvad det svarer til ubelastet?

Skuffende herfra at 50% udtag nok er max på et 1S-setup - et godt argument for 1S + booster (som Nørskov, Hoffmann og måske flere kører med): Selv hvis boosteren æder 10% kan man gå op til 80% af akku-kapaciteten dvs opnå ca. 80-10 = 70% akku-udnyttelse.

Max akku-udnyttelse er ikke nødvendigvis den vigtigste parameter for ex en F3K-pilot i kampens hede. Man skal vide hvad der vigtigt for en og være klar til at æde de kameler som alle setups har.

(Apropos 2S: Kan varmt anbefale denne 2S -> 5.9V regulator, https://www.lindinger.at/en/?sViewport= ... le=9708236 , hvis der skal lidt mere smæk på Dymond- og eller Hyperion-servoerne. Måler op til 20% mindre tab ift 5V AH-regulatoren - men det kan også skyldes akkuer med mindre indre modstand.)
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: 1S setups

31 jul 2018 19:13

Hej Peter.

Typisk siger mine celler 3,74 - 3,82 når jeg tilslutter dem laderen.

Mine setups er ikke lavet for at maximere flyvetiden.
Jeg går efter at have strøm til min 2 runder i konkurrence med en god margin.
På mine 350mAh celler har jeg 45-60 minutter.
Har lige købt nogle 500mAh, som skal testes.


AH regulatoren er testet til 5A kontinuerligt uden fejl. Samtidig er den villig til at ofre cellen frem for modellen. Derfor er lydadvarslen rigtig god. Den kan høres på lang afstand!

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
pentium
Indlæg: 676
Tilmeldt: 01 jul 2002 23:12
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: 1S setups

31 jul 2018 19:32

I en tråd på rcgroups blev Frsky X4R testet funktionsdygtig ned til 2.5v i praksis. Telemetrien stod dog af lidt før.

Det er er nok servoerne der er den største udfordring. Og man skal lave rorforbindelserne ordenligt, dvs stødsstænger må ikke gå sejt eller binde.

Jeg har brugt 1s 900 i 4 år med x4r og vario. Selv om jeg har 4 strømslugende MKS servos har der aldrig været det mindste. Jeg har telemetri og datarecorder og data viser ingen problemer med glitch. Jeg har også prøvet med d47 servos. Heller ingen problemer.

Jeg kunne aldrig drømme om at gå tilbage til 2s. 2s er ringere i enhver henseende. Jo, servoerne kører hurtigere og har mere moment men jeg kan ikke lige se hvad jeg kan bruge dette til på en DLG.

1s er simplere at indbygge og oplade og man får masser af kapacitet.

Hvis jeg skulle køre 1s på andre mærker end Frsky vil jeg nok teste mindste funktionelle spænding på modtageren først. Hvis denne ligger på 3,5-3,7v vil jeg nok overveje 2s igen. Minimums spænding angivet af producenten er ofte misvisende livrem-og-seler. Praktisk test/andres erfaringer er nødvendige.

Og man skal se hele anlægget i en helhed, dvs har man strømslugende telemetri og servoer og spiller det hele sammen under eks. 3,5 v
Mikael Christensen (SMSK - Formand).
Rigtige mænd laver ikke Range-check.
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 1S setups

31 jul 2018 19:50

God info, Ruben og Mikael! OK - så har jeg nok ligget tættere på 3.7V-grænsen (med 3.82V i tomgang) end jeg troede...

Ikke enig med 'bedre i enhver henseende', Mikael. Ca. 50% kapacitet-udnyttelse er ikke imponerende i min bog! "Kræver" vel også dyre (WV, wide voltage) servoer a la KST og MKS - D47/D60 fx på 1S??? Kræver (måske) telemetri (som igen drikker juice). KISS my a.. ;)

Kunne være interessant at få Nørskov og/eller Hoffmann på banen mht deres brug af booster? Warum so ein Ding, lieber Herren? (Tror det muliggør en bedre kapacitet-udnyttelse...)
 
Brugeravatar
kempf
Indlæg: 588
Tilmeldt: 26 sep 2010 18:14
Geografisk sted: Ejstrupholm, midtjylland
Kontakt:

Re: 1S setups

31 jul 2018 21:21

Flere gadgets ala booster og regulatorer giver bare mindre plads i kroppen = mindre batteri = mindre flyvetid til Lizzy Larsen.
Kiss, med simpel bat telemetri ( det virker )
Kempf
smid din svæver og nyd det
( a er helt tosset med dlg )
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 1S setups

31 jul 2018 21:28

kempf skrev:
Flere gadgets ala booster og regulatorer giver bare mindre plads i kroppen = mindre batteri = mindre flyvetid til Lizzy Larsen.
Kiss, med simpel bat telemetri ( det virker )
Kempf

- sagde Hey Joe, som flyver med magnetkontakt... :lol:
 
Brugeravatar
kempf
Indlæg: 588
Tilmeldt: 26 sep 2010 18:14
Geografisk sted: Ejstrupholm, midtjylland
Kontakt:

Re: 1S setups

31 jul 2018 21:34

Ja, men nu flyver jeg jo også f3k og der fungerer zepsus magnet perfekt til nem og hurtig opstart.

Troede vi snakkede der perfekte setup for dit vedkommende Peter, et kast om dagen = 3 t flyvning.
smid din svæver og nyd det
( a er helt tosset med dlg )