Kunsten med det der med at parre en forsyning sammen med en skærebue med en given længde/type tråd ligger i at trådens
modstand og forsyningens spænding skal passe sammen, så man ca. får den rigtige effekt afsat
pr. meter tråd; Jeg plejer at gå efter ca 50-60W pr. meter, det plejer at passe nogenlunde. Om det skal være nærmere 50 eller 60W afhænger af skummets tæthed og den ønskede skærehastighed.
Trådmodstanden afgøres af en kombination af længden, diameteren og materialets specifikke modstand. Jeg kunne godt poste formlen, men jeg har i stedet lavet et lille regneark, der kan hjælpe med at finde frem til den og give et bud på nødvendig forsyning (vedhæftet zip - indeholder også et regneark til udregning af den manglende part, hvis man har 2 ud af de 3 dele: bue(=trådlængde), trådmodstand/meter og forsyning; skader sikkert ikke.)
Håber det kan bruges til at finde en egnet løsning.
PS: har kigget på dit første forsøg med - skal vi gætte på en 0,3mm nichrome tråd(?) på 0,6m og 16V forsyning vha. de 2 regneark.
En 0.3mm nicrome tråd har en modstand på ca 15,5ohm/meter. 0,6 meter af dette giver en total modstand på godt 9 ohm.
Ved 16V skulle det give et strømtræk på ca 1,7A og afsætte ca 27W, svarende til ca. 45W/m. Ikke helt towligt
Du har så nok i praksis lidt lavere spænding og strøm pga tab i fobindelserne hen til buen, så din skæreeffekt er nok lidt lavere. Passer meget godt med at det skærer lidt vel langsomt.