Alle danske modelpiloters forum

 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Limning slibebånd

21 jan 2017 16:47

Den gamle Dremel båndslibers (model 1731, se vedh) bånd var brugt og der var ikke flere af finde i hulen. Fandt derimod en kasse med ca. 60 (!) gamle slibebånd til en slibemaskine jeg ikke bruger (til montering på en boremaskine - sikkert fancy engang i slut-70'erne) og i en lidt større bredde, men kortere længde. 

Købe nye bånd eller prøve at lime to gamle bånd sammen? Mine tidligere forsøg med limning af sprungne bånd til en håndholdt båndsliber (B&D 280, vedh) var ikke gode. Havde limet dem med CA og forskellige slags epoxy (30min- og laminering-) men de sprang efter få sekunders brug. Så denne gang skulle PVA-lim prøves (Bostik udendørs 730). De fleste ved nok, at PVA har en af de bedste vedhæftninger mod træ (en tand bedre end epoxy) og træ er jo primært cellulose og lignin. Slibebånd er smergellærred dvs en hel del bomuld der jo netop er - cellulose. Så der er en vise chance for at PVA er rette lim til dette projekt.

Båndenes limflader blev slebet med en korn 80 slibeklods, så bomuldsfibrene var tydelige og renset med rensebenzin. PVA på begge limflader (a la kontaktlim), "kys" fladerne med en hårtørrer i ca. 20 sek så overfladen begynder at størkne (øger vedhæftning ved sammenføjning -> nemmere håndtering efterfølgende), føj båndene sammen så de flugter præcist og sæt limfladerne i hårdt spænd (skruestik fx, gerne med lidt papir på hver side). Båndenes overlapning ift båndets fremføringsretning kan gøres på to måder og den ene vil være væsentlig stærkere end den anden i mødet med slibeemnet... (se vedh skitse). Lad sidde natten over, og er du paranoid som undertegnede, så får de også lige ca. en time i ca. 60C-varmekasse. Virker super - har nu kørt ca. 30min (slebet fyr og balsa) uden tegn på at slippe :) Nærbilleder af de to limninger på båndet er vedh.

Bostik 730 er dog ret hård, hvilket kan blive et problem, hvis båndet skal bukkes meget pga lille radius på maskinens ruller (jf fx den håndholdte B&D-280'er!). PVA'er er ikke alle lige hårde - "bogbinderlim" (til bogrygge) er fx noget mere elastisk og derfor noget jeg vil afprøve næste gang. Varmlim kunne også tænkes at være en god kandidat  (minder kemisk om PVA).

Sørg for at altid at have bånd nok (enten nye eller "egen-limede") - det er MEGA-frustrerende at måtte stoppe et byggeprojekt fordi et sk*de slibebånd springer!
Vedhæftede filer
DSC_0876.JPG
DSC_0879.JPG
rækkefølge-bånd-ender.png
rækkefølge-bånd-ender.png (10.52 KiB) Vist 1795 gange
DSC_0877.JPG
DSC_0878.JPG