Alle danske modelpiloters forum

 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Hvor får man sådanne hængsler fra?

27 sep 2017 20:36

Man kan også producere dem i metermål, et rør, lidt fiber og en improviseret form... done.

Se detaljer her: viewtopic.php?f=88&t=18112  (indlæg #10 og #11)

 
hængsel.jpg
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hvor får man sådanne hængsler fra?

28 sep 2017 08:38

Den der metermåls-ide - det er sgu' snedigt  8-)
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hvor får man sådanne hængsler fra?

28 sep 2017 12:54

Nu kom jeg så til at tænke lidt længere frem ... hvordan søren positionerer I hængslerne korrekt? Er der nogle gode tricks her? Det eneste jeg kan komme i tanke om, er at hængslerne skal "sidde på linje", så de ikke modarbejder hinanden. Er det smartest at lime hængsler på lugen først - eller på kroppen først?

På Mosquitoen har jeg nogle gode close-up billeder af de rigtige hængsler, og jeg kan se at omdrejningspunktet er lige indenfor kanten på kroppen ... så jeg gætter på at denne del af hængsles kan placeres først, hvorefter lugerne lægges ovenpå og den anden hængsels-del limes fast der hvor den nu ender på lugen.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Re: Hvor får man sådanne hængsler fra?

03 okt 2017 08:44

Kunne forstille mig at det vil være en temmelig stor fordel igennem hele montageprocessen at have én lang så stiv som muligt stang gennem samtlige hængselrør, fx. noget rustfri svejsetråd, kulstang eller noget (hvis der er tale om pladearme så måske en gevindstang med møtrikker på til at holde armene på plads og i vinkel), da det vil hjælpe gevaldigt med at holde alle hængsler på samme hængsellinie.
Den egentlige hovedpine må vel egentlig være når krop/dæksel er født med (dobbelt-)krumme former som i dit første billede; så vil det kunne være nødvendigt at "klodse" hængseldelene op (eller ved metal hængsler evt. bare "forme" fæstepunkterne lidt til med en tang).

Mht. at finde den rette positionering af de enkelte dele er den eneste fremgangsmåde jeg lige nu og her har hjernekraft til at forstille mig (der ikke kræver matematik/CAD-konstruktions redskaber el.lign. ingeniørlignende evner) at fastgøre delene midlertidigt med små dråber af noget egnet lim (Fx. varmlim? Bemærk at varmlim er relativt nemt at få til at slippe igen ved at dryppe en dråbe isopropylalkohol på det - se fx.: https://www.youtube.com/watch?v=dNNqSXgj6DE - husk at alkoholen lige skal renses af/fordampe inden du kan varmlime på fladen igen), og så møjsommeligt prøve sig frem til de rigtige positioner/vinkler på beslagene og evt. opklodsning er fundet. Min mavefornemmelse er at det vil være snedigst at starte med at hæfte hængslerne til kroppen, så er det nemmest at placere buerne i hænslerne ifht. kanten af kroppen, og så hæfte armene på plads i dækslet én ad gangen med dækslet liggende i kroppen.

Når de rigtige positioner er fundet og klappen kører op og i optimalt, kan du frigøre hængslerne fra kroppen og rengøre limfladerne (Med forsigtighed, så den midlertidige limning til dækslet bevares), lægge dækslet på plads på kroppen og lime kropsenden af hængslerne endeligt fast og lade det hærde op. Så burde det fastholde positioneringen af hængslerne, så den midlertidige liming til dækslet kan fjernes/renses af. Herefter burde det være en nogenlunde smal sag at lægge dækslet på plads i kroppen igen og lime hængselarmene fast i den perfekte position.

Hagen ved ovenstående vil naturligvis være at det kræver en vis grad af adgang til brønden fra anden side. Hvis der er 2 dæksler er det jo så nok ikke helt så stort et problem, selvom det sikkert godt kan blive lidt akavet.

PS: Nej, jeg har helt ærligt og redeligt ikke prøvet det selv(endnu), men det virker for mig som et nogenlunde gangbart forslag til en plan. Alle skal være mere end velkomne til at gennemhulle det sønder og sammen hvis de ved bedre :) .
Senest rettet af kedde kræn 03 okt 2017 10:49, rettet i alt 3 gange.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Re: Hvor får man sådanne hængsler fra?

03 okt 2017 10:20

Fik så lige en lidt alternativ idé til hængsler - der dog betinger at 2 hængselpunkter er nok: at bruge kuglelink i hængselpunkterne. Det løser problemet med dobbeltkrumme flader på en nem måde, så det ikke er helt så vigtigt at line hængsellinien perfekt op(klarer kuglerne af sig selv) , og armene i såvel krop som til dæksel kan desuden have en lidt vilkårlig vinkel på hængsellinien, så de er nemmere at rette ind og fastgøre. Hængslerne bør så om muligt stadig limes i med dækslet liggende i kroppen, så det kommer til at lukke præcist i. Husk at tjekke at kuglelink og arme har frigang i hele bevægelsen.

Kunne fx. forestille mig at man kunne bruge et kuglelink ála det her:
Billede
hvor gevindet på kugledelen fx. kan skrues sideværts ind i en solid klods der limes i kroppen.
Og så kunne man evt. lave armen af et stykke gevindstang (tåler så ikke alt for ekstreme buk), cykel-eger (hvis gevindet passer i kop-delen - nemt at forme) eller piano med gevind skåret i, bukket i facon. Det gør dels armene en smule fleksible, så det måske vil være muligt at "knappe" kuglelinkene af og afmontere dækslet ifbm. evt. reparation el.lign, og desuden kan tråden formes i en lidt "arbitrær" facon, hvis der er problemer med at gå fri af understel mm. Burde være relativt nemt at lave, omend det indrømmet ikke er frygteligt skalarigtigt at se på.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hvor får man sådanne hængsler fra?

03 okt 2017 15:07

Tak for ideer :-)

Jeg (gen)fandt forøvrigt lige et gammelt billede af de originale hængsler (klik for større udgave).

Mosquito-hængsler.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.