Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

02 nov 2017 21:45

Nu har jeg forsøgt at lave en prop i enden og sætte en skrue i ... desværre virkede det ikke. Som det ses på billedet, så er materialet så tyndt, at det med det samme bliver trukket i stykker. Det er lavet i aluminium, hvilket tydeligvis ikke kan holde til det - men jeg kan ikke lige producere noget i hårdere metal hjemme på køkkenbordet. Så det må blive en anden løsning.

1-Fil 02-11-2017 21.38.10.jpg


Tak for ideer! Jeg prøver med e-clips som det næste.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

03 nov 2017 12:18

Nu ved jeg ikke om du har mod på at lave nye underben, men jeg ville være fristet til at lave det lidt i stil med den måde man laver stikaksler til MC'er o.lign. , dvs med en mindre diameter lang bolt, evt. med undersænket hoved i det ene ben, og med gevind skåret i foden af det andet ben. Det giver mindre huller i benet og evt. mulighed for at lave indsatser i rør-enderne til at forstærke rør og gevind, skulle det være nødvendigt.
Og så med et indvendigt afstandsrør svarende til hullet i hjulet imellem benene til at låse geometrien og omkring det et par løse afstandsrør til at positionere hjulet.
Senest rettet af kedde kræn 03 nov 2017 13:04, rettet i alt 2 gange.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

03 nov 2017 12:22

Akslen er 4mm pianotråd, korrekt?

Hvad er dimensionerne på alu røret, indv. og udv?
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

03 nov 2017 13:44

Kom lige i tanke om en anden mulig variant - den er så lidt mere "vovet/tænkt ud af kassen", så jeg tør ikke love det virker, men det kunne da tjene som inspiration til fælles diskussion:

Du borer 4mm hul i begge ben til din eksisterende aksel som hidtil, men med følgende ændringer:

Hvis det er muligt at tage underbenene af/trække dem neden ud forud for frigørelse af hjulet, nøjes du med at bore hul i indersiden af underbenene. Dette minimerer svækkelsen af røret betragtelig. Akslen skal selvføglelig afkortes til at passe imellem benene.

Hvis ikke det er muligt borer du det ene rør igennem begge sider, det andet borer du kun hul i den ene side. På den måde kan du skyde akslen ind fra den ene side, og minimerer stadig svækkelsen på det andet rør.

Så skærer du slidser over hullerne på indersiden, startende i overkanten af hullet og måske 6-10mm op på siden af røret. De skal være så smalle som overhovedet muligt. Så sætter du en - hvad ved jeg - 3mm(?) maskinskrue med låsemøtrik igennem over akslen, men vinkelret på denne, så du i praksis kan klemme underbenets ende sammen om akslen og låse den fast på den måde. Samtidig hjælper maskinskruen akslen mod at flække underbenene ved impact.

En endu bedre løsning end maskinskruen ville så være en art spændebånd eller rørklemme, da du så ikke svækker benet med ekstra huller, men jeg ved så ikke hvor man i givet fald ville kunne få sådan en i så lille størrelse fra. Med dem ville du muligvis også kunne lave slidserne og montere rørklemmerne under akslen, da de ikke deformerer røret så galt, og de tynde rørsider derfor sandsynligvis bedre holder til det.

Det er ihvertfald ideen. Det burde være rimelig til at lave, hvis ellers du kan slippe af sted med at skære fornuftigt udseende slidser med en dremel el.lign.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

03 nov 2017 20:18

Futterama skrev:
Hvad er dimensionerne på alu røret, indv. og udv?

Akslen er 4 mm, røret er 6 mm indvendigt og 8 mm udvendigt.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

03 nov 2017 20:24

Christian, tak for de mange ideer. De giver god inspiration. Nu ved jeg fx også hvad en stikaksel er  :geek: 


Forsøgte i dag at skaffe nogle e-clips, men de var for store ... 4 mm betyder åbenbart ikke at de sidder godt på en 4 mm aksel med slidse i  :roll:

Hmmm ... jeg eksperimenterer videre!
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

03 nov 2017 22:04

Nu tror jeg sgu' at jeg fandt en nem og funktionel løsning :-) Det viste sig at en 3 mm møtrik lige kan klemmes ind i røret, så jeg savede slidser i bunden, bankede møtrikken ind forbi slidserne, og klemte enden sammen.

Skruen kan strammes godt til uden at flytte sig, og akslen sidder godt fast.
Vedhæftede filer
1-Billede 03-11-2017 21.54.43.jpg
2-Billede 03-11-2017 21.56.10.jpg
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

03 nov 2017 22:49

epoxy endfest 300 plus til at lime møtrik ekstra fast
hærde i 24-48 timer og du vil aldrig få den ud
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

05 nov 2017 21:19

Lyder fornuftigt.
Hvis du så filer 2 små flade facetter på akslen der hvor 3mm skruen trykker, behøver du faktisk ikke engang at spænde den særlig hårdt, da kanterne på facetterne vil låse akslen 100%. Og så enten blå skruesikring eller evt. bruge en låsmøtrik, så går det sikkert ingen steder.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.