Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Erfaringer med låseringe?

10 okt 2017 08:31

Jeg har endnu engang bevæget mig ud på lidt dybere vand end jeg er vandt til ... jeg har et hjemmelavet understel til en Mosquito, som desværre er en anelse for bredt i forhold til den nacelle hjulet trækkes op i (en designfejl som jeg nu forsøger at lappe på). I min oprindelige løsning sidder hjulakslen fast med en stelring på hver side - men nu skal akslen være kortere, så den kan trækkes ind i nacellen. Derfor tænker jeg på at sikre akslen med låseringe (som fx disse: https://www.thansen.dk/vaerktoj/bolte-skiver-motrikker/sortimentsaesker/laasering-sortiment-300-stk./n-458629732/pn-458624220/). 

Men jeg har nul erfaringer med låseringer, så jeg vil lige høre om der er nogle faldgrupper, som jeg skal være opmærksom på :-) Der skal fx skæres en rille/spor - det kræver nok en drejebænk, så jeg skal lige spørge en klubkammerat ...

Min aksel er 4 mm pianotråd.

På forhånd tak.
Vedhæftede filer
1-Billede 02-10-2016 22.07.30.jpg
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

10 okt 2017 11:27

De låseringe kaldes også E-clips. De er meget udbredt til RC biler, også til largescale benzinbiler.

På den store benzinbil jeg har, bruges der E-clips til f.eks. hjulophæng, men til motoraksel bruges der det som T-hansen kalder en udvendig låsering:
https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 244696055/

Det har nok noget at gøre med hvor hurtigt tingene snurrer rundt, hvilken type man lige vælger.

Rillen ville jeg lave på drejebænken men med en dremel med en tynd skæreskive som skæreværktøj.

Der findes sikkert DIN standarder for dimensioner af rillen. En hurtig søgning på Google:
Låsering type RA - DIN 6799
Billede

Mht. faldgruber, så ville jeg nok undlade at bruge en E-clips der har været monteret og afmonteret for mange gange, så brug en ny når du endeligt samler tingene.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

10 okt 2017 11:29

Nu kiggede jeg lige på billedet igen, og har du overvejet at sætte en "prop" i røret hvor akslen går igennem for så at lave hul med gevind til en pinolskrue i proppen? Der skal ikke så meget til at holde den aksel, 3mm gevind med 3-4mm længde vil sikkert være fint.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

10 okt 2017 11:32

Futterama skrev:
Nu kiggede jeg lige på billedet igen, og har du overvejet at sætte en "prop" i røret hvor akslen går igennem for så at lave hul med gevind til en pinolskrue i proppen? Der skal ikke så meget til at holde den aksel, 3mm gevind med 3-4mm længde vil sikkert være fint.

Næh, det havde jeg ikke overvejet :-) Tak. Og tak for de andre tips.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

10 okt 2017 12:48

Det var så lidt  ;)

En klubkammarat med en drejebænk burde let kunne lave proppen til dig, den skal jo bare være dyb nok til at have fat omkring akslen, den behøver jo ikke engang gå stramt i røret.

En anden fordel ved prop-fremgangsmåden er at du ikke får græs til at sidde fast ved E-clipsen  :lol:
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
LP
Indlæg: 367
Tilmeldt: 28 jun 2002 21:08
Geografisk sted: 8723
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

10 okt 2017 13:19

Du behøver ikke monterer stel ringene udvendig.
Monter stel ringene indvendig - i forhold til de 2 understels ben. Der ser ud som om du har plads til det..
Så skal du kun korte hjul aksel af.
mvh

Leif
Venlig hilsen
Leif Poulsen
http://www.fw190.dk"
 
Brugeravatar
lat
Indlæg: 94
Tilmeldt: 04 dec 2002 20:56
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

10 okt 2017 13:20

Kort hjulakslen af og lav gevind til pinolskruer i bunden af benene.
Lars Thomsen
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

10 okt 2017 13:39

LP skrev:
Du behøver ikke monterer stel ringene udvendig.
Monter stel ringene indvendig - i forhold til de 2 understels ben. 

Det har jeg også overvejet - og der er fin plads til det. Men stelringene har den egenskab at de holder lidt sammen på det hele, så benene ikke "går i spagat" (det gør de nu ikke, for det passe ret fint sammen - men jeg tænker at det hjælper de to ben til at støtte sig til hinanden og fordele sideværts kræfter lidt).
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

10 okt 2017 14:14

Her er jeg 100% enig, hele konstruktionen bliver mere stabil hvis benenes afstand holdes konstant af akslen.
Hvis du kommer forbi Herning, så skal jeg med glæde hjælpe dig med at lave propperne men der er jo lidt langt at køre fra Allerød  :lol:
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Erfaringer med låseringe?

10 okt 2017 14:26

Hvis du kommer forbi Herning, så skal jeg med glæde hjælpe dig

Tak for tilbuddet :-D Tror nu godt jeg kan bore ud og lave gevind til det hvis jeg kan finde en stump aluminiums-stang, der passe i røret.

En lille skrue i siden af det eksisterende rør, som så presser akslen fast, kunne også virke - men vil svække røret. Jeg kan bedre lide ideen med en "prop" (hvis jeg tolker det rigtigt).
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.