Alle danske modelpiloters forum

 
Drechsler
Emnestarter
Indlæg: 445
Tilmeldt: 15 nov 2011 21:39
Kontakt:

Beklædning af Svæver

04 mar 2018 14:20

Hej

Har et projekt forude hvor jeg skal til at færdiggøre en svæver. Flyet er et af de større med et spænd på +5mtr. Det står træfærdigt.

Havde som udgangspunkt tænkt at det skal være hvid/oldtimer hvid da det vil passe til flyet.

Har i nogle gode råd? Jeg havde selv tænkt at det skulle være oratex (er der noget der er bedre?). I det tilfælde skal jeg have fundet et egnet varmejern. Nogen der har et billigt eller vil udlåne, synes indkøb af nyt virker af meget nu når det formentlig er første og sidste gang jeg går igang med sådanne et projekt.

Bor i Biersted i nordjylland.

Mvh
Asbjørn
 
ClausT
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Beklædning af Svæver

04 mar 2018 20:50

Hej Asbjørn,
Kan klart anbefale Oratex, har efterhånden beklædt en del stor modeller med det, inkl. svævere.
Det er nemt at arbejde med og giver en god stærk finish.

Det påføres med ~100 grader, hvilket er der hvor limen aktiveres, men folien ikke er begyndt at krympe endnu.
Derefter kan der strammes op ved ~150 grader.
Ved ~180 grader kan du også strække det, så kan der kommes rundt om de mest utrolige krumninger (vingetipper etc).

https://www.oracover.de/downloads/get/190/oracover-application-instructions


https://www.oracover.de/downloads/get/187/oratex-modellbau-verarbeitungsanleitung



Kan gøres med et strygejern, men jeg foretrækker et foliejern til formålet, de er til at finde brugt fra tid til anden.
Lån et om muligt, eller køb et og sælg det efterfølgende...

Hvis det er til en 'tidlig' svæver (1920-1940) er det antik hvid, er den fra 1950 og frem er det naturhvid (hvis den skal fremstå umalet) og ellers hvid.
Hvis den skal males og du ikke ønsker transparens så overvej sølv versionen, den er lystæt (som med alu dope under).
 
Brugeravatar
Claus
Indlæg: 877
Tilmeldt: 03 dec 2001 22:15
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: Beklædning af Svæver

05 mar 2018 00:02

Hobbyking har fine og billige foliejern til et par hundrede kroner
Claus, Høje Taastrup Modelflyveklub
 
Drechsler
Emnestarter
Indlæg: 445
Tilmeldt: 15 nov 2011 21:39
Kontakt:

Re: Beklædning af Svæver

06 mar 2018 21:42

Hey

Tak for hjælpen... Jeg tænker naturhvid da den er fra 1966(fløj første gang)

Finder mig et jern og bestiller hjem.

Fedt med hurtig respons. Troede egentligt at forum var ved at dø..

/Asbjørn
 
ClausT
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Beklædning af Svæver

06 mar 2018 23:17

Selv tak.
Forum er ikke dødt, billeder forsvinder fra tid til anden, men det skrevne ord består  :?

Må man gætte på en ASK 13 i 1:3, eller hvad kommer til at pryde det danske luftrum?

Mht. farverne er rådet direkte fra hr Oracover/Oratex, købte en del antik hvid på en messe i det tyske.

Nu skal man ikke gå ned på udstyr, og en varmepistol kan være nyttig til at stramme beklædningen op, men pas på varmen, er den på 300 grader risikerer man at smelte huller i beklædningen. En termostatstyret varmepistol er lækker her  :)

Husk at der skal være et ventilations hul i samtlige ribber (hvis de er solide), ellers oplever du at når du varmer en sektion så udvider luften sig og strækker dermed beklædningen, når det køler igen er det ikke stramt som du forventer.


 
 
Drechsler
Emnestarter
Indlæg: 445
Tilmeldt: 15 nov 2011 21:39
Kontakt:

Re: Beklædning af Svæver

11 mar 2018 18:41

Ja det er en ASK-13..

Flyver stadig i en i 1:1 så da jeg fik muligheden for at købe en model så slog jeg til.

Godt med gode råd. Har ikke beklædt en flyver i 25 år og sidst var en bluephönix. Så er da lidt spændt.