Alle danske modelpiloters forum

 
neigaard
Emnestarter
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 mar 2009 07:38
Kontakt:

Hjælp til at finde finkornet skumplader

24 maj 2019 09:28

Hej,

Jeg er ikke modelflyver, men jeg har store problemer med at finde det rette materiale til et andet projekt, og har fået at vide at I herinde måske ved noget om dette.

Jeg skal have lavet en form eller plug af et sæde til en motorcykel, som jeg så kan dække med kulfiber for at bygge et sæde i kulfiber, og jeg har læst at det er godt at lave det i flamingo eller EPS, men det flamingo/EPS jeg har kigget på i mit lokale jem og fix er, lige som det flamingo jeg kender fra indpakning, fyldt med små bobler eller kugler, det er nærmest “bygget” af små kugler, og det tror jeg bliver besværligt at slibe helt fint uden at den smuldre af i de kugler. Jeg leder efter et sted hvor jeg kan købe skumplader i et skum materiale som er meget finkornet og som egner sig godt til at blive slebet relativt fint. Kender i til et EPS produkt der er meget mere fint i strukturen, og hvor kan jeg købe det? Jeg har ledt og ledt og kontaktet diverse skum forhandlere nu, men jeg har intet fundet, så jeg håber at I kan skubbe mig i den rigtige retning.

Mvh
Søren
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hjælp til at finde finkornet skumplader

24 maj 2019 10:43

Du skal have fat i XPS (Extruded) skum i stedet for EPS (Expanded) skum. XPS kan slibes fint og er slet ikke opbygget med kugler på samme måde som EPS er.

Desværre er XPS ret svært at få fat i her hjemme, da man åbenbart kun isolerer med de klassiske hvide "flamingo" EPS kugleplader, der, som du selv siger, er ret besværlige at arbejde med. 

Nogle tømmerhandler kan måske levere en pakke hvis du snakker med dem - men på nettet kan man kun købe 12 pakker ad gange og det koster i milliard i transport.

Det bedste jeg har fundet hos den lokale XL-byg, er en lyserød vådrumsplade i XPS skum - men den har et tyndt cementlag på begge sider og koster en halv bondegård.

Så vidt jeg kan se, så er XPS mere udbredt i både Sverige Norge og Tyskland.

Hvis du finder noget, så skriv!
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hjælp til at finde finkornet skumplader

24 maj 2019 11:42

Du kan også søge på Roofmate.
Det er blå xps. Er ofte brugt som underlag for støbning af betongulv.

Som nævnt ovenfor er det en udfordring at finde det i DK.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hjælp til at finde finkornet skumplader

24 maj 2019 11:58

Find fx en forhandler af "Sundolitt" - 

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/produkter/sundolitt-xps

Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hjælp til at finde finkornet skumplader

24 maj 2019 11:59

Hmmm, kan se at min lokale XL-byg står på forhandler-listen (

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/salg-og-service

) ... måske skulle jeg tage en lokal snak med dem.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
lat
Indlæg: 94
Tilmeldt: 04 dec 2002 20:56
Kontakt:

Re: Hjælp til at finde finkornet skumplader

24 maj 2019 12:05

Hvis du kun skal bruge små mængder kan det fås her:
https://architegn.dk/shop/skum-xps-skum-80c1.html
Lars Thomsen
 
neigaard
Emnestarter
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 mar 2009 07:38
Kontakt:

Re: Hjælp til at finde finkornet skumplader

24 maj 2019 12:21

Er der forskel på kvalitet/finhed, eller er XPS bare XPS?

Mvh Søren
E-Sky Honey Bee
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hjælp til at finde finkornet skumplader

24 maj 2019 12:41

Der er helt klart forskel på XPS - jeg har både noget finkornet, som jeg engang købte af en privatperson og den lyserøde fra XL-byg, som er mere grovkornet. Men mon ikke det skal spartles med fx polyfylla eller tilsvarende uanset hvad, for at få en pæn overflade før du lægger væv på? Det er nemmere at slibe spartlingen glat før du lægger epoxy på, end at slibe epoxy bagefter!
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hjælp til at finde finkornet skumplader

24 maj 2019 13:02

Hej Søren,

Jeg kan ikke hjælpe dig med hvor man kan købe det, udover de links der er lagt op.

Du spørger om der er forskel i kvalitet, og det er der. XPS fås i flere forskellige massefylder. Jo tungere det er, desto fastere er det også at arbejde i er min erfaring. Tin vinger kan det jo gøre en forskel hvor tungt det bliver, men til "bygningsværker" eller ting der ikke skal flyve kan det jo være ligemeget. Jeg har skåret en del skumvinger i XPS (30 kg/kubikmeter) og det bliver fint nok uden at man skal spartle.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!