Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Beklædning af balsa

16 aug 2019 12:48

Jeg undskylder på forhånd for at rode rundt i et emne som har været diskuteret i flere omgange, men ...

Jeg har en fuldt balsabeklædt P-47 (el-motor) på 120 cm i spænd, som jeg skal have overfladebehandlet. På mine to tidligere skalamodeller har jeg brugt henholdsvis Airspan (polyesterpapir) med vandbaseret gulvlak - og Glasvæv med epoxy.

Airspan var letvægt, nemt og kunne med et strygejern lægges pænt på dobbelt-krumme flader. Men det har vist sig at det bobler op i solskin - som om papiret udvider sig mangler og vedhæftning nogle steder. Og, værst af alt, så produceres det ikke længere (eller ville jeg nok prøve det igen).

Glasvæv og epoxy fungerer rigtigt fint, lægges nemt på dobbelt-krumme flader og er super stærkt. Men jeg syntes også jeg kunne se på vægtudvklingen, at selv et tyndt skrabet lag epoxy alligevel vejer en mærkbar del.

Jeg kan sagtens bruge glas/epoxy igen denne gang - men frygter lidt for vægten.

Jeg ønsker ikke at bruge strygefolier, da de ser meget plastiske ud og efterlader overlap/kanter rundt omkring (både Airspan og glasvæv kan lægges helt uden synlige kanter/overlap). Desuden tvivler jeg på at der kan males på dem?

Brunt indpakningspapir (eller avispapir) er jeg heller ikke interessert i til denne model (men bruger det gerne i anden sammenhæng).

Konstruktionen er stærk nok i sig selv, så der er ikke den store brug for styrke i beklædningen - det skal bare ende med en glat overflade, som skjuler revner og porer i træet, og som kan males.

Jeg har kig på japanpapir, som er til at betale og kan fås helt ned til 18 g/m2. Men hvor godt er det med dobbeltkrumme flader? Og kan man undgå at bruge celluose-lak/dope til at krympe/glatte det med? Jeg syntes jo det var helt genialt at Airspan kunne behandles med vandbaseret lak.

Er der kommet lette polyester-alternativer til Airspan? Det er en jungel af beklædningsmaterialer!

På forhånd tak.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Beklædning af balsa

16 aug 2019 20:01

Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Beklædning af balsa

16 aug 2019 20:39

hmmm, tak, men når vævet er fyldt op med gulvlak ... er det så ikke cirka det samme som hvis det fyldes med epoxy? Eller er lakken bare lettere?
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Beklædning af balsa

16 aug 2019 20:52

På min mossi   
Venstre vinge vejede 660gr. før behandling
25gr. væv
Junckers Gulvlak vandbaseret 

1 gang lak og væv 668gr. 
2" gang lak 50% og 50% talkum 678gr.
3" gang lak 50% talkum % + farvepasta 690gr.
alså vægt lagt på = ca. 30gr.

PS; på en kollegas flyver er der kommet Oracover på  med samme vægt pr. m2 ca.
men han skal bruge mere maling for at dække !
Og jeg har noget hårdere oveflade !
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Beklædning af balsa

17 aug 2019 08:48

Jeg kan se at jeg brugte 12 g epoxy for “vingeoverside” (for min 65” Mossy) - og dertil væv. Men jeg kan ikke huske om det var for en eller to halvdele. Tror dog at det var begge vinger ... så det er 6 g epoxy og 5 g væv (25 g/m2 væv, 21 dm2 overflade) = 11 g / vinge-halvdel-overside.

Bagefter kom der yderligere lak og talkum på som du har gjort.

Er dine tal både over og underside af én vingehalvdel? Dine vinger er jo lidt større, skal vi sige 31 dm2, så væv alene må vel være op mod 8 g alene for én side på én vingehalvdel?
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Beklædning af balsa

17 aug 2019 09:44

jeg får det til 44 dm2  over+underside og motorgondoler ialt og - flaps og krængror
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Beklædning af balsa

17 aug 2019 13:39

Ok. Men nu fik jeg gjort det til en diskussion om Mosquitoens overfladeareal. Det var ikke meningen :D Tak for input.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Beklædning af balsa

22 aug 2019 19:12

Nu blev jeg alligevel lidt nysgerrig og tænkte at jeg ville prøve.

Jeg tog to stykker 1.5 mm balsa og skar i 40 cm stykker. De blev så spartlet med letvægtsspartel, slebet og dernæst beklædt med væv og henholdsvis epoxy og WBPU (vandbaseret gulvlak).

Der blev kun lagt ét lag "velskrabet" epoxy på - derefter blev der fyldt op med WBPU og talkum.

Der er selvfølgelig lidt usikkerheder med så små stykker, men i sidste ende var der virkelig ikke meget forskel på de to. På billedet kan man se at epoxyen vejer cirka det samme som WBPU'en efter første lag, måske er epoxyen marginalt tungere - men det opvejes af at der skal færre lag "fylder" på bagefter.

Min tese er at *faststof-vægten*, altså cirka massefylden af det hærdede materiale, er nogenlunde den samme for epoxy og polyurethan. Hvis bare man skraber godt af med epoxyen (meget vigtigt!), så ender man med lige meget hærdet materiale i begge teknikker, og dermed samme vægt pr. overfladeareal.

I mit forsøg endte jeg på ca. 4 g pr. plade - altså 1 g/dm2 og dermed 100 g pr. m2.

Det er altså lidt ligegyldigt om man bruger WBPU eller epoxy mht. vægten. Men til gengæld er der en verden til forskel på processen - det er mange gange nemmere at bruge WBPU til det hele, da det er vandbaseret og hærder meget hurtigere end epoxy - og så er det også billigere.
Vedhæftede filer
IMG_1822.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Beklædning af balsa

22 aug 2019 19:20

Dit resultat med +30 g for 44 dm2 svarer til 68 g/m2, hvilket jo er lidt bedre.

Og min kommende flyver er cirka 1.5 m2 totalt (både vinger over/underside, krop og haleplaner). Dvs. en forventet vægtforøgelse på (68...100) g/m2 * 1.50 m2 = 100 ... 150 g ekstra for beklædning alene. Det er en hel del ud af en total vægt på 1400-1600 g. Men diverse Oracover film vejer jo også mellem 80 og 100 g/m2, så på den måde er væv+WBPU jo ganske fint.

Mit fly behøver dog ikke styrken fra vævet (da der er bygget over en skumkerne), så jeg skal lige se om jeg kan finde ud af beklæde med papir - og håber på at det er markant lettere.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.