Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Arvid
Emnestarter
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Dreje gevind i svejse stænger

04 nov 2019 11:04

Måske kan denne lille video give inspiration til at lave egne trækstænger
Jeg har brugt denne metode i mange år (andre måske også)
Vil kun bruge færdige 2mm og 3mm gevind stænger når de kan holdes inden for 50mm længde,
fordi erfaringen viser at de bøjer meget let.
Og da der ikke var mere svejsetråd 2mm og 3mm på lager, 
blev der søgt på nettet og fandt brugbart hos

mc.importen

  varenummer 487.10.26 og 487.10.34
1kg af hver.samt at prisen er meget rimelig. 
Der er 55 stk. 2mm a 1meter og 18 stk. 3mm a. 1 meter, så der er både til brug, lager og klubben
Her er så en kort video om min måde at dreje gevind i svejsetråd.
Mvh.
Arvid
 
tindsor
Indlæg: 317
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Dreje gevind i svejse stænger

04 nov 2019 13:38

Fantastisk instruktiv video!
De trækstænger man normalt får med til byggesæt, hvilket materiale er de lavet af? Hvordan er styrken af din løsning ifht dem?
Venlig hilsen

Anders Sørensen
EFK87
 
Brugeravatar
Asger Michelsen
Indlæg: 385
Tilmeldt: 02 jan 2002 14:13
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: Dreje gevind i svejse stænger

04 nov 2019 14:31

Har brugt samme metode i flere år de kan også købes hos KJV værktøj jeg hved ikke hvad de koster da det er nogle år siden jeg købte et bundt
Mvh. Asger Michelsen
 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Dreje gevind i svejse stænger

04 nov 2019 16:55

Ja, det ser jo nemt ud. Jeg lærte ellers for mange år siden, at man skal huske at dreje baglæns med jævne mellemrum, for at knække det afskårne materiale, så det ikke sætter sig i klemme ... men det er måske ikke så relevant på udvendige eller små gevind?
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Arvid
Emnestarter
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Dreje gevind i svejse stænger

04 nov 2019 17:35

tindsor skrev:
Fantastisk instruktiv video!
De trækstænger man normalt får med til byggesæt, hvilket materiale er de lavet af? Hvordan er styrken af din løsning ifht dem?

Normalt er de trækstænger der er med vel stærke nok, hvilket materiale de er lavet af ved jeg ikke,
på de flyvere jeg bygger bliver der i mindst 80% lavet om på træksystem, derfor laver jeg dem selv.

JornWildt skrev:
Ja, det ser jo nemt ud. Jeg lærte ellers for mange år siden, at man skal huske at dreje baglæns med jævne mellemrum, for at knække det afskårne materiale, så det ikke sætter sig i klemme ... men det er måske ikke så relevant på udvendige eller små gevind?

Hej Jørn
Korrekt det har jeg også lært !  men min erfaring er at det ikke er nødvendigt på min måde!  da der bliver kørt i en kontinuerlig bevægelse
Men når man sætter stang/tråd fast i skruestik og drejer gevindbakke med hænderne så er det normalt nødvendigt/bedst 
at dreje baglæns som du skriver.
Mvh.
Arvid
 
ClausT
Indlæg: 5529
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Dreje gevind i svejse stænger

04 nov 2019 22:02

Super video og ikke mindst initiativ, kan kun beklage at jeg p.t. ikke selv bidrager med så meget på den praktiske front (=få hænderne ud fra siden af kroppen og "gør det", ikke bare skrive/tale om det :roll:)

Personligt benytter jeg de bløde gevindstænger der er på markedet (hobbypusheren eller byggemarkedet på den anden side af gaden).
Er det til en kort trækstang er udbøjning ikke et problem, link loddes/skrues direkte på.
For længere stænger benyttes samme bløde gevindstang, men her kommer der et kulrør udenpå til at give stivheden, en klat lim holder det godt fast.

Hvorfor nu det?
Primært fordi jeg finder det nemt at købe gevindstang i metermål, til mit forbrug holder det i årevis..
Sekundært fordi jeg i min tid som kontrollant har oplevet trækstænger der knækkede præcist der hvor gevindet stopper, det være sig i færdigkøbte stænger med rullet gevind eller i hjemmeskårne "kun det bedste er godt nok" rustfri stænger, nøgleord er formentlig kærv virkning.

Loddet?
Ja, det foretrækker jeg, det tager det slup der er mellem gevindet i linket og det som er i gevindstangen. En kontramøtrik løser også opgaven, men den kan gå løs.
Ved godt mine fly nok er mærkelige, men når servo er monteret, ror er monteret, rorhorn monteret.. så er længden af trækstangen også givet, der er ikke behov for at kunne justere den efterfølgende.

Nylon link
Ja, de kan være super lækre, og det er jo besnærende at gevindet er 'selvskærende', dvs. passer 100% på det gevind der skrues ind.
Men, vær opmærksom på den sidste omdrejning eller to, er det linket der drejer rundt, eller er det reelt stangen der vrides en halv gang eller to... hvis det er det sidste har man (igen) en meget svag metalstang på grund af overdrejningen, som knækker når man mindst har brug for det.

Skal finde lidt billeder fra gemmerne senere (Forum har desværre tabt en del af dem), alternativt når jeg får pustet støvet af i hobbyrummet.   
 
Brugeravatar
Arvid
Emnestarter
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Dreje gevind i svejse stænger

05 nov 2019 10:07

Hej Claus
Vi er enige om det hele
Også stormodeller, har jo selv været med der.
Lige en ting til man skal være opmærksom på
Når man monterer kuglelink (som her på billede)
Dem til 2mm må max skrues 9mm ind (der er plads til 10mm) men skruer man for langt så det strammer bag i kuglelink så sprænges det over tid!
har jeg set hos os i klubben!
Mine 3mm må skrues max 10mm ind, så der er mindst 1mm fri inde i kuglelink bagtil.
og min måde er også med kulrør, hvor det er muligt hvor stangen med gevind (med slebet hakker) kommer 40-50mm ind i kulrøret,
som er af-fedtet, bliver limet i med UHU Endfest 300 (grøn) det tager her 4-6 timer før den holder og 24 timer gennemhærdet
2019-11-05 09.49.35.jpg
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
sstv
Indlæg: 1688
Tilmeldt: 24 maj 2004 04:37
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Dreje gevind i svejse stænger

25 feb 2020 11:59

Davs Arvid.
Jeg ser lige din tråd, og vil lige kommentere dit gevind fif.

1. Man skal altid huske, at det er kærne diameteren i skåret gevind, der angiver træk/tryk styrken i gevind stangen.
    Ved 2mm gevind er således den ækvivalente tråd "kun" 1,51mm, og 3mm er 2,4mm.
2. Og samtidig er et skåret gevind i sig selv svagt, da der opstår en kærv virkning i bunden af gevindet.
    Det er ustyrligt let at knække et 2 og 3mm gevind, da der fortvivlende let opstår metaltræthed i kærnen af skåret gevind. 
    Skåret gevind kan ikke anbefales til brug i forbrændings motor fly.
3. For nu at tilgodese nævnte svagheder, ruller man alle mindre gevind op (kaldet at Steele gevind. Rulle det op.).
    Ved at Steele gevindet  bevares metallets struktur i gevind stangen, derved bliver stangen stort set lige så stærkt som den ydre diameter.
    (Og jeg ved ikke hvad værktøjet koster. Jeg køber gevind stangen.)
Vedhæftede filer
Steele værktøj.jpg
Steele værktøj.jpg (10.29 KiB) Vist 2797 gange
Med venlig hilsen,
Steen Svane.
Nordsjællands Modelflyveklub (NFK)
 
Brugeravatar
Arvid
Emnestarter
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Dreje gevind i svejse stænger

25 feb 2020 14:46

A: tak for info, man kan jo altid lære noget!

B: Har fløjet med mange diverse modelfly typer
over 40 år! og har endnu ikke haft nogen af mine trækstænger der er fabrikeret på denne måde, som er knækket!
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
sstv
Indlæg: 1688
Tilmeldt: 24 maj 2004 04:37
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Dreje gevind i svejse stænger

25 feb 2020 15:06

Tja, jeg har mistet en Extra i mine unge dage på den konto.
Med venlig hilsen,
Steen Svane.
Nordsjællands Modelflyveklub (NFK)