Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Offset struts - gør det selv - hvordan?

06 mar 2020 10:00

Jeg er i gang med at bygge en P-47 og det går sådan set rigtigt godt. En af de udfordringer jeg har givet mig selv, er at lave understellet fra bunden af. Det går faktisk også ret fint - se fx 

https://www.modelflyveforum.dk/viewtopic.php?f=86&t=104454&p=529745#p529727

.

Jeg har både retract-delen på plads og affjedring - men nu mangler jeg bøjlen til at montere selve hjulet, og her er jeg gået lidt i stå ...

Normalt ser de ud som her - enten et rør som er bøjet og sat fast på støddæmperen:

Strut-2.jpg


Eller tilsyneladende fræst ud af et stykke aluminium:

Strut-1.jpg


Jeg står nu med en støddæmper i aluminiumsrør, som er 8 mm udvendig og 6 mm indvendig ... og skal lave en bøjle som dem ovenfor, som skal kunne fæstnes på røret - eller på et indre rør (6 mm), de låses fast i det ydre rør.

Hvis bøjlen skal skæres/saves/fræses ud af aluminium, så skal man have fat i en blok, der er mindst 8 mm tyk (med plads til et 6 mm monteringshul) - hvor får man lige fat i sådan en klods?

Hvis bøjlen laves af et bukket rør, så tror jeg ikke at en almindelig lodning kan holde det fast på fx et 6 mm messingrør der låses fast i støddæmperen.

Bøjlen kunne eventuelt også bukkes af 3-4 mm metalplade og derefter saves ud som om det var fræst af en blok.

Det skal lige siges at jeg ikke har hverken det store eller det lille smedekort :-) Men jeg saver, bukker, borer og lodder gerne hjemme på spisebordet!
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
tindsor
Indlæg: 317
Tilmeldt: 15 feb 2003 16:05
Kontakt:

Re: Offset struts - gør det selv - hvordan?

06 mar 2020 14:08

Jeg står også og skal bruge lidt metal til at fræse i, og har fundet et sted her (har endnu ikke haft tid til tage forbi)
https://metalcentret.dk/da/tilbuds-og-stumpeliste/
Venlig hilsen

Anders Sørensen
EFK87
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Offset struts - gør det selv - hvordan?

06 mar 2020 14:54

Ja, dem havde jeg sjovt nok også fundet :-)

Men ... 

https://metalcentret.dk/da/faq/

 :


Vi yder ikke salg direkte til privatpersoner via telefon og mail.

Vi handler derimod med alle kundetyper på B2B-markedet.

Det kan selvfølgelig godt være at man må møde op og handle på stumpelageret - altså så længe man ikke ringer eller skriver til dem?

Måske skal vi koordinere et besøg en dag?
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
CarstenD
Indlæg: 158
Tilmeldt: 10 dec 2007 10:29
Kontakt:

Re: Offset struts - gør det selv - hvordan?

30 mar 2020 18:25

Jeg har handlet hos dem et par gange. De er vældig flinke, men man skal kunne klare sig selv. Man møder bare op, fortæller om sit ærinde og så kan man selv kigge i deres kasser med afklip. Det er dog på ingen måde billigt.

Hvad med den lokale skrothandler. Der henter jeg det meste af det metal, som jeg skal bruge.

Carsten Danielsen
EFK87
 
ClausT
Indlæg: 5529
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Offset struts - gør det selv - hvordan?

30 mar 2020 23:23

TAK for at tage dialogen her (I stedet for i en mindre gruppe/klub forum) den har interesse for mange.
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Offset struts - gør det selv - hvordan?

31 mar 2020 09:27

Jeg har en stang 8mm tyk alu stående samt nogle stumper deraf. Jeg kender ikke legeringen men vil gerne donere til dit projekt hvis du selv vil betale forsendelsen. Hvor stort et stykke skal du bruge?
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Offset struts - gør det selv - hvordan?

31 mar 2020 09:33

Tak for tilbuddet! Men jeg har været heldig, for det viser sig at vingen er så tyk, at der er plads til hjulene uden at skulle bruge en offset strut. Så jeg gemmer metal-arbejdet til en anden gang.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Offset struts - gør det selv - hvordan?

31 mar 2020 09:44

Sig til hvis du ændrer mening senere hen  :)
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Offset struts - gør det selv - hvordan?

31 mar 2020 11:23

Er ved at teste 3D Print.  Bliver dog til min model fræset ud i alu til modellen hvor det skal sidde
hvor meget vejer din model startklar ?

billedet er prototypen, lige nu ved at printe en i 1:1 størrelse
testgear.jpg
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Offset struts - gør det selv - hvordan?

31 mar 2020 12:14

Min P-47 ender nok på 1900-2000 gram (vingespænd 120 cm). Den er blevet lidt småfed undervejs ...
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.