Alle danske modelpiloters forum

 
LARSR
Emnestarter
Indlæg: 64
Tilmeldt: 02 maj 2002 20:15
Kontakt:

Bly

23 aug 2020 16:47

Hej

Jeg er ved at afbalancere en model og skal have omkring 400 g, bly i snuden. Jeg har netop købt bly, men de kommer i små klodser af 5 g. stykket. Det giver kun virker ikke rigtigt. Var lige forbi Silvan som ikke rigtigt havde noget.

Nogle gode idéer. Tænker jeg vil prøve det lokale dækcenter for at høre om de har bly, som benyttes til afbalancering af hjul.

På forhånd tak

Lars
Lars Rasmussen
 
Brugeravatar
Krolle Erik
Indlæg: 799
Tilmeldt: 03 feb 2008 19:49
Geografisk sted: Nykøbing Mors
Kontakt:

Re: Bly

23 aug 2020 17:34

Hej,
jeg har fået en del store stykker af en blikkenslager. Det er brugt til inddækninger ved tag/skorsten/skotrende.
Kan være at du er heldig.
Mvh. Erik.
 
Ryberg
Indlæg: 212
Tilmeldt: 02 jun 2011 20:55
Kontakt:

Re: Bly

23 aug 2020 17:59

Bly er blevet forbudt at bruge til rigtig mange ting, så det kan være svært at få fat i, prøv evt med tin, det bruges bl.a. til anodisering på skibsskrog


Sent from my iPhone using Tapatalk
T-Rex mekaniker; HEX-udvikler, Bixler, Rearbeare, Twinstar

]
 
Brugeravatar
Stenild
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 24 apr 2002 10:52
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Re: Bly

23 aug 2020 19:38

Den lokale produkthandler er et godt bud. Og hvis du kender en som er i en skytteforening. Så har de også en del affaldsbly. Men det skal så smeltes om. Et lidt større arbejde.
Mvh

Brian Stenild

 
Brugeravatar
JornWildt
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Bly

23 aug 2020 22:35

Hvad med 1 kg dykkerbly - 

https://shop-diving2000.dk/shop/78-bly-og-baelter/796-haardt-bly-1kg/

 - skær eller brænd gummiet af og smelt det om. Bly kan fint smeltes i en gammel jerngryde over et gasblus (udendørs) - eller skær det midt over som det er, og smid det i næsen af flyet.

Eller køb en rulle til taglægning af fredede huse - 

https://vvs.dk/ukategoriserede-varer/lagervarer-dag-til-dag/200mm-blyplade-rulle-vvs-nr-288005020

.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Bly

24 aug 2020 21:25

Hvad har du af plads?  ja, det er let at støbe en blyklods på mål (eller indstøbe blyhagl i lim), men det kan jo også være messing/tin/kobber... eller den praktiske, ekstra stor modtager akku så der kun skal lades ved sæsonstart ;)

Oversigt over metallers massefylde - de starter godt nok med candyfloss - men måske der kunne være inspiration til alternativer til bly?

https://da.wikipedia.org/wiki/Massefylde

 
Buth
Indlæg: 544
Tilmeldt: 05 apr 2009 20:47
Kontakt:

Re: Bly

25 aug 2020 11:08

my two cent:
Jeg antager at du har været i gang med at flytte batterier, modtager, tank, osv., så langt frem i kroppen som muligt.  
Evt. kan lyddæmperen skiftes til en større og tungere, der er måske "råd" til en efterdæmper. 
Vægten af propel og monteringsbolt/møtrik kan betyde en del, da de er så langt væk fra tyngdepunktet. 
En tung propel vil give et mere roligt fly, centrifugalkraften i propellen gør at den "stritter imod" rorbevægelser, en fordel for nogen og ..beep... irriterende for andre. 
med venlig hilsen
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga

Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.