Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Fremstilling af hjemmelavet udstødning

22 jul 2016 15:02

Hej forum,

Jeg er blevet meget opsat på at lave mig egen udstødning til min næste benzinmodel. Jeg har leget lidt med fremstillingsmetoderne og kan både MAG svejse (alm. CO2) i 0,9mm karosseriplade og sølvlodning/slaglodning/hårdlodning. Jeg er blevet meget interesseret i sølvlodning da jeg synes det er let at gå til, resultatet bliver pænt, og så fungerer det på både stål, rustfri stål, kobber og messing og skulle være lige så stærkt som en svejsning samt det kan bruges til meget tynde materialer (testet på 0,2mm blik). Desuden er det hårdlodning jeg snakker om, altså vi er over 600 grader inden lodningen smelter, så det kan godt holde til temperaturen under brug.

Jeg har kontakter i en virksomhed hvor jeg kan købe materialer fra sanistål til rigtig gode priser, men jeg mangler lidt hjælp til hvad der ville være en god ide at kigge efter.

Umiddelbart tænker jeg 0,5mm rustfri stålplade. Grunden hertil er at det er et meget stærkt materiale, dermed kan pladetykkelsen være lav, og dermed lav vægt på den færdige udstødning. Desuden er austenitisk stål meget formbar hvilket sikkert vil hjælpe under fremstillingen.
Desværre er rustfri stål også 3 gange så dyrt som alm. stål men vi snakker 70kr kontra 225kr for en plade på 1x2m så prisen er ikke altafgørende.

Hvad med rør? Der skal jo nok noget flexrør ind et sted mellem cylinder og potte/kammer. Kan man bruge korrugeret rør eller bør man holde sig til noget interlock rør?

Råd og tanker modtages gerne :-)
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Mr.Homer
Indlæg: 830
Tilmeldt: 05 feb 2007 22:46
Kontakt:

No Title

22 jul 2016 16:57

Hej.

Jeg har også prøvet mig med hjemmelavet udstødning og afgangs rør hjemmelavet
Lidt foto.
Gi\' bund gaaaaaaaas
Hvis du tør ha ha ha ha
 
Brugeravatar
altidsulten
Indlæg: 2211
Tilmeldt: 25 nov 2004 17:49
Kontakt:

Under "skalamodeller" har jeg en

22 jul 2016 17:03

Under "skalamodeller" har jeg en tråd der hedder noget i retningen af "Black horse 62cc Corsair". I den beskriver jeg kort hvordan jeg har brugt alm. silikone kølerslange til biler, til at forbinde mine to potter (dæmper og efterdæmper). Modellen er nu ca. 5 år og det har ikke givet nogen problemer
 
HenningOvergaardLarsen
Indlæg: 1534
Tilmeldt: 27 feb 2011 15:04
Kontakt:

En rustfri potte skralder lidt

22 jul 2016 18:38

En rustfri potte skralder lidt mere end feks en alupotte. Men hvis støjen ikke er et problem er rustfrit bare et lækkert materiale. I rustfri er sølvlodning nok at foretrække pga det høje vibrationsniveau. Vibrationerne får let en TIG svejsning til at revne, hvorimod sølvlodningen holder til rigtigt meget.
Medlem af:

Sleipner Modelflyveklub
Modelflyvning Danmark
 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Mr.Homer, er de limet eller

22 jul 2016 22:49

Mr.Homer, er de limet eller loddet sammen? Kan du huske godstykkelsen på den brasso beholder?

altidsulten, efter den første dæmper er temperaturen nok også noget lavere end på et forrør, men ideen er god. Er det bare noget armeret silikoneslange uden at det er noget specielt high-temp racer halløj?

HenningOvergaardLarsen, støjen er ikke et problem som sådan. Jeg har en alu pitts potte på min nuværende eneste benzinflyver, faktisk tænkte jeg på om jeg ikke bare skulle starte med at se om jeg kunne lave en kopi af den pitts potte i rustfri stål, bare som øve projekt, og nu er der jo en anden god grund også, nemlig at lytte til forskellen i lyden mellem alu og rustfri stål så jeg ved nøjagtigt hvad du snakker om. Hvis jeg ikke bryder mig om lyden, må jeg jo eksperimentere med noget afstivning af de store flader på udstødningen eller indlægge noget rustfri ståluld eller hvad jeg nu kan finde på.
Ved du evt. om den skraldende lyd kommer fra vibrationerne i stålet og udgår fra ydersiden af udstødningen, eller om støjen ligesom ligger i udstødningsluften?

Jeg savler også lidt ved tanken om at lave funktionelle skala udstødninger, flyveren er en P-51D på 226cm i spænd. Jeg drømmer om at lyden bliver en hel anden end med en nedadvendt pitts potte, den må gerne skille sig lidt ud fra mængden ;)
Ovennævnte tip ang. silikoneslange vil sikkert kunne bruges mellem potten og skala udstødningerne :D
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Mr.Homer
Indlæg: 830
Tilmeldt: 05 feb 2007 22:46
Kontakt:

Brasso beholder er vel 0,2

22 jul 2016 23:35

Brasso beholder er vel 0,2 mm (normal spray dåse) og ikke limet sammen :p det tror jeg da ik kan holde. Nej du loddet. ;)
Gi\' bund gaaaaaaaas

Hvis du tør ha ha ha ha
 
Brugeravatar
J. Linnebjerg
Indlæg: 2203
Tilmeldt: 25 sep 2009 13:21
Kontakt:

Havde en mustang 2,5 meter

23 jul 2016 08:12

Havde en mustang 2,5 meter i spænd en 2 cylendret Super Tiger inline 60 cm 3- 12 udstødninger er lavet af letvægtskobber potter fra køleskab rustfri flexslange og ciliconeslange med væv i, den lød bare godt men stort arbejde - i kan se den på GOOGEL Bording Airport filmfratv midt vest . mch, Jan Linnebjerg 7441 Bording Airport. DK.
Modelflyver af hjertet;)
 
HenningOvergaardLarsen
Indlæg: 1534
Tilmeldt: 27 feb 2011 15:04
Kontakt:

Snipped... Ved du evt. om den

23 jul 2016 10:56

Snipped...
Ved du evt. om den skraldende lyd kommer fra vibrationerne i stålet og udgår fra ydersiden af udstødningen, eller om støjen ligesom ligger i udstødningsluften?
...snipped


Den kommer fra pladerne.
Medlem af:

Sleipner Modelflyveklub
Modelflyvning Danmark
 
Brugeravatar
altidsulten
Indlæg: 2211
Tilmeldt: 25 nov 2004 17:49
Kontakt:

Ganske almindelig silikone køleslange, købt

23 jul 2016 11:10

Ganske almindelig silikone køleslange, købt på ebay. Den originale "dæmper" er bare et lille kammer og fungerede kun som oliefanger:-) så der er ikke lang vej til den første slange, temperaturmæssigt
 
Brugeravatar
Futterama
Emnestarter
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Jan, jeg har lige set

23 jul 2016 14:34

Jan, jeg har lige set TV indslaget, den er rigtig fin.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub