Plan for at lære nye at flyve fastvingede modelfly - "At gå til Modelflyvning"

Er du ny i hobbyen. Her kan du stille spørgsmål og få svar.
Besvar
Brugeravatar
Erik Dahl
Kontakt:

Plan for at lære nye at flyve fastvingede modelfly - "At gå til Modelflyvning"

Indlæg af Erik Dahl »

På B&U-inspirationsdagen lørdag 11/1-2024 i RC-Parken, snakkede vi bl.a. om et udkast til en plan for at lærer at flyve med et fastvinget modelfly (elmotor).

Planen er slet ikke færdig, og den kan og skal laves mere detaljeret. Ideen er, at når den er lavet bedre med DIN hjælp, kommer den på MDK web, som et hjælperedskab når man står med en begynder - eller flere - og er i tvivl om, hvilken rækkefølge man skal vælge og hvad der er bedst at gøre.

Planen er vedhæftet som wordfil, så du selv kan tilføje. Men har du gode tilføjelser og kommentarer, så skrive dem her, så vi sammen kan lave et godt forslag til dem der ikke vil finde på det hele selv :D
Vedhæftede filer
Modelflyvenyt-4-1998 Side 19-22 (1).pdf
(4.9 MiB) Downloadet 56 gange
“At gå til modelfly”.docx
(11.48 KiB) Downloadet 55 gange
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Midtfyns Midelflyveklub / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
Brugeravatar
Erik Dahl
Kontakt:

Re: Plan for at lære nye at flyve fastvingede modelfly - "At gå til Modelflyvning"

Indlæg af Erik Dahl »

En tegning der viser det man skal lærer for at have kontrol over sit modelfly.
IMG_20250112_204645.jpg
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Midtfyns Midelflyveklub / bredt engageret modelflyver :D
Brugeravatar
Arvid
Kontakt:

Re: Plan for at lære nye at flyve fastvingede modelfly - "At gå til Modelflyvning"

Indlæg af Arvid »

Det er da vist til rygflyvning el, humor kan forekomme
Mvh.
Arvid
Brugeravatar
Erik Dahl
Kontakt:

Indlæg af Erik Dahl »

:D humor er godt :D
Det var ikke med vilje at billedet vender på hovedet, men ... -Når nu billedet er på hovedet, illustrere det måske, at man skal lære at KONTROLLERE sit modelfly i mange flyvestillinger - også på hovedet ;)
ClausT
Kontakt:

Indlæg af ClausT »

Hvem er målgruppen her?
5-15 årige der lærer med det samme, eller 'middelalderlige mænd' med langsomme reflekser og tilsvarende motorik.
Når turen går på ski om et par uger, så bemærk hvordan ungdommen kaster sig ud i det :)

Jeg er selv en spadser på ski, skateboard og et-hjulede cykler, men lærte lige før det var for sent at holde balancen på et surfboard.
Flyvning med modelfly startede heldigvis tidligt for mig, fritflyvende, linestyret og fjernstyret, det går ok, men det koster stadig et fly i ny og næ.

Peter Bech har en vigtig pointe i 'lær at styre' 'det er dig der bestemmer'.
Lær at flyve mod dig selv er nok første punkt.
Når det er på plads, så tager det for den unge 'hjerne' ikke mange ture på pladsen før der flyves rul, loop, hover, touch and go... kort sagt så flyver de i cirkler om den 'gamle' instruktør.

Det hele kan formaliseres med simulator og flyveskole, men formentlig har 'aspiranten' allerede checket et par simulatorer og er fuldt fortrolig med biler og små multirotorer.

Min pointe?  er jeg heller ikke selv sikker på, men hvis interessen er der, er der nok brugt tid på en simulator og/eller fjernstyret bil/båd/multirotor... og så er styre reflekserne på plads !?
Senest rettet af ClausT 15 jan 2025 11:26, rettet i alt 1 gang.
*
Brugeravatar
Erik Dahl
Kontakt:

Indlæg af Erik Dahl »

Tak for spørgsmål og undring.

Hvem er målgruppen?????? Mit svar bliver lidt opdelt.

Målgruppen her, er dem der godt vil fange nogle (børn, unge, midaldrende eller gamle) og lærer dem at flyve med modelfly. Ved at lave et rimeligt koncentreret kursus (=ikke 2 gange om ugen i 52 uger), kan flere klubmedlemmer måske opdage, at de kan finde tid til at give - hvis man vel og mærke kan tænde ilden for at lære at flyve med modelfly hos nogle?? Målgruppen er bl.a. dem der var med på B&U's inspirationsdag her i januar.

Målgruppen for at snakke om hvordan en modelflyveundervisningsplan kan se ud, er jo dem der er famlende overfor hvordan man lærer andre noget og hvordan man kan lave en plan (oversigt?) over hvad man skal gøre fra gang til gang.
Dem der allerede har styr på det. fx. en klubstruktur for at undervise nye medlemmer, erfaren instruktører og måske endda en plan, må MEGET gerne dele så dem der har behov for input, kan blive klogere?

Målgruppen for en undervisningsplan for begyndere i modelflyvning, er grundlæggende, dem der vil lærer det. Uanset alder. Og det giver jo det problem du pegr på: at mennekser lærer forskelligt. Peter Bech havde vist heller ikke en præcis alder i tankerne I hans artikel, hvis jeg husker ret?

Forbehold:
En plan er jo kun en ide om hvordan en udvikling kan se ud. Altså en plan for, hvilke elementer der er bedst at lærer før andre? Så kommer der 1-2-3-4 begyndere, der lærer og fanger i forskellige tempi og de får så derfor et forskelligt læringsforløb. En har måske lært alt på simulator og er klar til det hele, en skal måske havenogle af lektionerne flere gange - og så tager det lidt længere tid uanset alder. Ligesom nogle unge lærer at kører bil på færrest lektionstal og andre skal bruge flere? Selvom de har ca samme alder?

Måske røg jeg u d af en tangent - eller flere? Det er sket før!? Måske svarede jer slet ikke på det du spurgte om? Det er også sket før :roll: :D
ClausT
Kontakt:

Indlæg af ClausT »

Jeg startede godt nok med et spørgsmål, men det var nok mere et forsøg på at give lidt input ;)

Et input i retning af at man også kan lege sig til lærdom, og er målgruppen i 'lege alderen' (dvs. under 120 år), så kan det at kaste rundt med en LIDL svæver og styre den hvorhen DU vil, være en afslappet start på at komme igang med flyvningen. (men det er måske lidt ved siden af emnet her?)

Jeg ser små indendørsmodeller som måske betragtes som legetøj, men trods ultrasimpel styring giver det gode flyveoplevelser at 'lege' med dem, og før man ved af det bliver de skiftet til mere avancerede fly.

Jeg ser lærer/elev flyvninger hvor flyet racer rundt 'langt ude' (50-100 meter), i stedet for langsomt og tæt på hvor der kan observeres hvad flyet gør, ikke blot hvilken kurs det nu har. Det stresser ung som gammel elev.

Man lærer også af fejl, men fejl og flyvning giver tit reparationsarbejde hvis ikke instruktøren griber ind.
Tilbage til den lette/elastiske model, den banker ned i 45 grader og laver et par groundloop, hvorefter man samler den op og prøver igen.. det gør ikke så ondt at fejle og lære her.

Ja, det er korte flyvninger, men stoltheden over at kunne kaste, styre rundt i cirkel, ottetal eller måske et loop, og så lande for fødderne igen er ikke til at tage fejl af.
Når man er fortrolig med det, er 'skolevejen' lige til.

Start småt, drøm stort.
*
Brugeravatar
Erik Dahl
Kontakt:

Indlæg af Erik Dahl »

Under oprydning, dukker alt muligt op. Et link til det svenske modellflygforbund.se og deres forslag til en modelflyveskole:

https://www.modellflygforbund.se/downlo ... 202022.pdf

Retur til oprydning :D
ClausT
Kontakt:

Indlæg af ClausT »

Jeg er via Jens Arnt blevet spurgt om hvor jeg har købt EPP blok.

Svaret er 

EPP Block / RG20 / 1200x900x150mm ** incl. Versand **, 195,00 €

De har en afkrydsningsbox for forsendelse til Danmark, og ligesom hos bageren kommer spørgsmålet 'må vi skære den over?' ellers bliver pakken for stor til almindelig forsendelse.
Ja tak, og så en dag senere kom spørgsmålet, må den skæres ned fra 60cm til 58cm, igen for at få pakken ned på tilladte mål.

Et par dage efter stod der en stor kasse foran døren, lidt morsomt at se EPP skum pakket ind som den skrøbeligt del :)  (sender blot for at indikere størrelsen)
Vedhæftede filer
attachment_801.jpg
attachment_802.jpg
*
Besvar