SB 10 skala 1:3.18 fra Chocofly
Re: SB 10 skala 1:3.18 fra Chocofly
Stort tillykke med jomfruflyvnimgen. Jeg glæder mig til at høre mere om turen, og se den i luften over DK et sted.
Som altid en fornøjelse at følge med i dine byggetråde.
Som altid en fornøjelse at følge med i dine byggetråde.
Mvh
Brian Stenild
Brian Stenild
Tillykke med en vellykket tur med den. Noget til justering, lidt til fejlsøgning og rettelse, men ellers lyder det til den er klar til at give en hel masse gode oplevelser.
Tak!
Ja, stor fornøjelse at få den i luften, diverse mindre genvordigheder til trods.
NEP (Niels Erik) havde taget det store rør (telelinse) med, TAK!
Nu var det første tur, så jeg havde mere travlt med at trimme og føle mig frem end at posere og vise alle de frække sider til fotografen.
Uanset hvad, gode billeder og en super eftermiddag i mosen
Ja, stor fornøjelse at få den i luften, diverse mindre genvordigheder til trods.
NEP (Niels Erik) havde taget det store rør (telelinse) med, TAK!
Nu var det første tur, så jeg havde mere travlt med at trimme og føle mig frem end at posere og vise alle de frække sider til fotografen.
Uanset hvad, gode billeder og en super eftermiddag i mosen
*
Afmonterede hjulet her til aften.
Ja, skivebremsen klemte lidt, men det var ikke problemet.
Hjul akslen havde stort set svejst sig fast på bøsningen i hjulet og kunne således slet ikke dreje rundt.
Det hele peger tilbage på mig selv, den messing bøsning jeg havde drejet til at erstatte standard aluminium bøsningen var åbenlyst ikke et hit.
Messing/stål burde ellers glide fint, men det var nok dengang der var en smule bly i alt.
Altså, presse ud, slibe/polere div grater væk, samle, give noget teflon 'fedt', prøv igen.
CT på halefinne flyttet lidt op.
OY-SBX på bagkrop sidder lidt lavt, men ikke noget jeg vil rette for nu.
Alt i alt klar til en tur mere, fredag ser god ud i kalender og vejrudsigt.
Ja, skivebremsen klemte lidt, men det var ikke problemet.
Hjul akslen havde stort set svejst sig fast på bøsningen i hjulet og kunne således slet ikke dreje rundt.
Det hele peger tilbage på mig selv, den messing bøsning jeg havde drejet til at erstatte standard aluminium bøsningen var åbenlyst ikke et hit.
Messing/stål burde ellers glide fint, men det var nok dengang der var en smule bly i alt.
Altså, presse ud, slibe/polere div grater væk, samle, give noget teflon 'fedt', prøv igen.
CT på halefinne flyttet lidt op.
OY-SBX på bagkrop sidder lidt lavt, men ikke noget jeg vil rette for nu.
Alt i alt klar til en tur mere, fredag ser god ud i kalender og vejrudsigt.
*
- Robert Danielsen
- Kontakt:
Tillykke med luft dåben. Et virkelig fint fly.
Mvh Robert Danielsen
Aviator MFK.
Aviator MFK.
Tak Robert!
Som altid lidt en drengedrøm, Carrera SB 10 med FEM meter spændvidde, det var vildt dengang!
Efterfølgende fik vi i NFK vores 'egen' SB 10, Gunnar Hagedorns skalstøbte projekt var absolut også avanceret og helt fremme i layout og udførelse.
Så da Daniel fra ChocoFly begyndte at lufte tankerne om en 'stor' SB 10 skrev jeg kort "ja tak, hermed bestilt!"
Et par af de billeder i ikke har set før, udskæring til propelblade.
Jeg lavede en afstøbning af fronten på SB 10 og derefter en afstøbning af bagsiden af propelbladet.
Dette gav mig en 'skal' der var klar til at lime i efter der var skåret ud til den.
God plan, men havde ikke helt regnet med at SB 10 er støbt super solidt fortil.
Glasfiber er ok, men et kraftigt aramid (kevlar) bånd gav virkelig udfordringer med at skære ud som planlagt.
Ændrede derfor planen lidt, men var stadig glad for de erfaringer prototypen havde givet, ligger bladene for dybt kommer de ikke frivilligt ud når motoren starter.
Som altid lidt en drengedrøm, Carrera SB 10 med FEM meter spændvidde, det var vildt dengang!
Efterfølgende fik vi i NFK vores 'egen' SB 10, Gunnar Hagedorns skalstøbte projekt var absolut også avanceret og helt fremme i layout og udførelse.
Så da Daniel fra ChocoFly begyndte at lufte tankerne om en 'stor' SB 10 skrev jeg kort "ja tak, hermed bestilt!"
Et par af de billeder i ikke har set før, udskæring til propelblade.
Jeg lavede en afstøbning af fronten på SB 10 og derefter en afstøbning af bagsiden af propelbladet.
Dette gav mig en 'skal' der var klar til at lime i efter der var skåret ud til den.
God plan, men havde ikke helt regnet med at SB 10 er støbt super solidt fortil.
Glasfiber er ok, men et kraftigt aramid (kevlar) bånd gav virkelig udfordringer med at skære ud som planlagt.
Ændrede derfor planen lidt, men var stadig glad for de erfaringer prototypen havde givet, ligger bladene for dybt kommer de ikke frivilligt ud når motoren starter.
*
Modigt det dér - og du forstår nu min undren forleden, da jeg så med fingrene
/NEP
/NEP
Niels Erik Pedersen
DEN-1807
(Medlem af NFK)
----------------------------
DEN-1807
(Medlem af NFK)
----------------------------
- Robert Danielsen
- Kontakt:
Så det godt på Choco's FB, og tænkte om vi var blevet snydt for noget
Det er simpelthen top lækkert. Og det er der også mange der synes på FB.
Det er simpelthen top lækkert. Og det er der også mange der synes på FB.
Mvh Robert Danielsen
Aviator MFK.
Aviator MFK.
Tak
Ja, jeg har holdt det tæt at jeg snittede et flot nyt fly op... 'bare' for at have et par propelblade der ikke stritter ud som et drivanker når der svæves.
Den korte video blev set ca 10.000 gange de første par dage og så tog det helt af, på et døgn blev den set 100.000 gange... (over en gang i sekundet).
Så må sige at den ramte og centrerede den virale termik helt ok
160.000 visninger, det var nok mine 15 seconds of fame 
Tilbage på jorden (Langstrup Mose) fik jeg fløjet både fredag og lørdag.
Fredag med et hjul der kunne køre rundt, hjalp gevaldigt på starten. Fik også nogenlunde trimmet højderor i de forskellige flyvefaser.
Termikken var lidt forblæst, men der blev dog skruet højde på relativt ubesværet.
Lørdag var vinden svagere, nu med full power i starten, af banen på 7-8 sekunder og derefter stig med ~5 m/s.
Absolut godkendt, når hastighed i stiget kommer på plads vil jeg tro at det rammer 6 m/s.
Min Diana 2 stiger 8 m/s, men den har også en 22" propel der flytter en del mere luft end 17" gør på SB 10.
Et stig, derefter kunne der hygges løft og distance flyvning, behøves næppe at sige at den flyver godt og ikke mindst styrer/reagerer dejligt
Landinger har indtil nu været helt ukritiske, flap/krængror udslag for max brems virker rigtige, har indtil nu vøret 3 ud af 3 mulige smør-landinger.
Ja, jeg har holdt det tæt at jeg snittede et flot nyt fly op... 'bare' for at have et par propelblade der ikke stritter ud som et drivanker når der svæves.
Den korte video blev set ca 10.000 gange de første par dage og så tog det helt af, på et døgn blev den set 100.000 gange... (over en gang i sekundet).
Så må sige at den ramte og centrerede den virale termik helt ok
Tilbage på jorden (Langstrup Mose) fik jeg fløjet både fredag og lørdag.
Fredag med et hjul der kunne køre rundt, hjalp gevaldigt på starten. Fik også nogenlunde trimmet højderor i de forskellige flyvefaser.
Termikken var lidt forblæst, men der blev dog skruet højde på relativt ubesværet.
Lørdag var vinden svagere, nu med full power i starten, af banen på 7-8 sekunder og derefter stig med ~5 m/s.
Absolut godkendt, når hastighed i stiget kommer på plads vil jeg tro at det rammer 6 m/s.
Min Diana 2 stiger 8 m/s, men den har også en 22" propel der flytter en del mere luft end 17" gør på SB 10.
Et stig, derefter kunne der hygges løft og distance flyvning, behøves næppe at sige at den flyver godt og ikke mindst styrer/reagerer dejligt
Landinger har indtil nu været helt ukritiske, flap/krængror udslag for max brems virker rigtige, har indtil nu vøret 3 ud af 3 mulige smør-landinger.
*
Tillykke med den Claus 
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
Medlem af EFK87.