Kampflyvning med små elmodeller - Om ESA/EPA combat
- Ruben Sonne
- Indlæg: 4934
- Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Kampflyvning med små elmodeller - Om ESA/EPA combat
Endnu en ESA-model klar i det Midtjyske.
Jespers Hellcat er blevet rigtig flot! Så nu kan vi flyve 4 stk på een gang.
Hvad sker der ellers derude?
Jespers Hellcat er blevet rigtig flot! Så nu kan vi flyve 4 stk på een gang.
Hvad sker der ellers derude?
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub
Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
- Ruben Sonne
- Indlæg: 4934
- Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Kampflyvning med små elmodeller - Om ESA/EPA combat
Lidt action fra modelflyvningens dag.
Billeder taget af Herning fotoklub.
P51, Hurricane og FW190
Billeder taget af Herning fotoklub.
P51, Hurricane og FW190
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub
Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
Re: Kampflyvning med små elmodeller - Om ESA/EPA combat
Forskellige fly, sikkert også lidt forskellig motorer osv.
Men Akku 3s LiPo max 1350 mA og mindst 7 minutters flyvetid.
Dermed kan der jo starte et optimeringskapløb - eller en begrænsning i reglerne så "banen" bliver mere ens. i Formel 1 gør man jo det samme.
Hvad sker der?
Jo mere luft / eller hurtigere luften kan flyttes, desto kraftigere føles modellens setup. Altså så længe motortiden kan holdes over 7 minutter. iflg reglerne.
Vi der har fløjet, har hidtil fløjet mest med den orange GWS 8040 - dvs. 8"x4" propel - den er med i sættet fra MG modellbau.
Der bliver dog allerede eksperimenteret med propeller med større stigning, da GWS 8040 giver over 10 minutters flyvetid. En større stigning vil giver kortere flyvetid, da flyvehastigheden bliver større. Ampererforbruget stiger med propellen med større stigning.
Kenneth/Erik: GWS 8060 - højere flyvehastighed, stadig et godt træk lodret der fortsætter, men måske lidt for kort flyvetid iflg. Kenneth Due (1050mAh på 6 minutter)? Sikkert lidt mere flyvetid med lidt mindre diameter? Klip 10mm af hvert propelblad, pus så formen bliver fun og sørg for at propellen er i balance.
Ruben: Gemfan 7050 - trebladet (en propel fra droneverdenen: flyvetid afventer.
Og så er det jo også sammenhængene mellem propel (diameter OG stigning) samt motorens konstruktion, viklinger samt diameter og længde på ankeret. Det kan der skrives lange artikler om
Men vi har skrevet følgende i de danske regler:
§3.2 Motor
Det er kun tilladt at bruge elektriske motorer.
Motoreffekt 150-180W, 1000-1400kv. (Der kan dispenseres for dette)
og
§3.4.3 Propeller
Kun propeller, der er kommercielt tilgængelige )i det land, hvor konkurrencen afholdes),må bruges. “Kommercielt tilgængelig” betyder, at propellen kan købes i almindelige hobbybutikker. Alle propeller skal være af sikker konstruktion til den tiltænkte brug
redigeret: Man skal bruge en kommerciel propel, men man må gerne modificere diameter og stigning
Og der kan jo optimeres og eksperimenteres med at vælge forskellige propeller der passer til motor og flyvning, (hurtigt eller trækkraft i skarpe drej)
Men Akku 3s LiPo max 1350 mA og mindst 7 minutters flyvetid.
Dermed kan der jo starte et optimeringskapløb - eller en begrænsning i reglerne så "banen" bliver mere ens. i Formel 1 gør man jo det samme.
Hvad sker der?
Jo mere luft / eller hurtigere luften kan flyttes, desto kraftigere føles modellens setup. Altså så længe motortiden kan holdes over 7 minutter. iflg reglerne.
Vi der har fløjet, har hidtil fløjet mest med den orange GWS 8040 - dvs. 8"x4" propel - den er med i sættet fra MG modellbau.
Der bliver dog allerede eksperimenteret med propeller med større stigning, da GWS 8040 giver over 10 minutters flyvetid. En større stigning vil giver kortere flyvetid, da flyvehastigheden bliver større. Ampererforbruget stiger med propellen med større stigning.
Kenneth/Erik: GWS 8060 - højere flyvehastighed, stadig et godt træk lodret der fortsætter, men måske lidt for kort flyvetid iflg. Kenneth Due (1050mAh på 6 minutter)? Sikkert lidt mere flyvetid med lidt mindre diameter? Klip 10mm af hvert propelblad, pus så formen bliver fun og sørg for at propellen er i balance.
Ruben: Gemfan 7050 - trebladet (en propel fra droneverdenen: flyvetid afventer.
Og så er det jo også sammenhængene mellem propel (diameter OG stigning) samt motorens konstruktion, viklinger samt diameter og længde på ankeret. Det kan der skrives lange artikler om
Men vi har skrevet følgende i de danske regler:
§3.2 Motor
Det er kun tilladt at bruge elektriske motorer.
Motoreffekt 150-180W, 1000-1400kv. (Der kan dispenseres for dette)
og
§3.4.3 Propeller
Kun propeller, der er kommercielt tilgængelige )i det land, hvor konkurrencen afholdes),må bruges. “Kommercielt tilgængelig” betyder, at propellen kan købes i almindelige hobbybutikker. Alle propeller skal være af sikker konstruktion til den tiltænkte brug
redigeret: Man skal bruge en kommerciel propel, men man må gerne modificere diameter og stigning
Og der kan jo optimeres og eksperimenteres med at vælge forskellige propeller der passer til motor og flyvning, (hurtigt eller trækkraft i skarpe drej)
Senest rettet af Erik Dahl 05 jun 2026 09:33, rettet i alt 2 gange.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Midtfyns Midelflyveklub / bredt engageret modelflyver
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
Re: Kampflyvning med små elmodeller - Om ESA/EPA combat
åh
nu havde jeg ellers tænkt mig at tage en tomme af 8x6'eren for at prøve det
nu havde jeg ellers tænkt mig at tage en tomme af 8x6'eren for at prøve det
Kenneth Due
"Don't ever let an airplane take you someplace where your brain hasn't arrived at least a couple of minutes earlier!"
"Don't ever let an airplane take you someplace where your brain hasn't arrived at least a couple of minutes earlier!"
Re: Kampflyvning med små elmodeller - Om ESA/EPA combat
Redigeret efter afklaring 
Klip bare løs , Kenneth
Klip bare løs , Kenneth
Senest rettet af Erik Dahl 05 jun 2026 09:34, rettet i alt 4 gange.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Midtfyns Midelflyveklub / bredt engageret modelflyver
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
- Ruben Sonne
- Indlæg: 4934
- Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Kampflyvning med små elmodeller - Om ESA/EPA combat
Tag bare en tomme af, det er jo ikke konk endnu.
Virker det, skal du jo bare finde en 7x6'er. (APC burde være en mulighed
Ruben
Virker det, skal du jo bare finde en 7x6'er. (APC burde være en mulighed
Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub
Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
Re: Kampflyvning med små elmodeller - Om ESA/EPA combat
Peter George har fået oversat nogle byggevejledninger fra polsk:
https://drive.google.com/drive/mobile/f ... Fk8Nt6iXpw
https://drive.google.com/drive/mobile/f ... Fk8Nt6iXpw
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Midtfyns Midelflyveklub / bredt engageret modelflyver
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
- Ruben Sonne
- Indlæg: 4934
- Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Kampflyvning med små elmodeller - Om ESA/EPA combat
Der har været lidt stille på Sea Fury fronten.
Nogen gange bliver man bare ramt af noget, der fylder i fritiden!
Men.
Modellen er nu klar til maling og testflyvning. Sker der ellers noget derude?
Ruben
Nogen gange bliver man bare ramt af noget, der fylder i fritiden!
Men.
Modellen er nu klar til maling og testflyvning. Sker der ellers noget derude?
Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub
Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
- Ruben Sonne
- Indlæg: 4934
- Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Kampflyvning med små elmodeller - Om ESA/EPA combat
Next in line.......
DeHavilland Misquito....
Ruben
DeHavilland Misquito....
Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub
Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
- Robert Danielsen
- Indlæg: 6121
- Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
- Kontakt:
Re: Kampflyvning med små elmodeller - Om ESA/EPA combat
Har i overvejet klap propeller. Tænker man kan knække de alm propeller i feks landingen. Eller er det ikke et problem?
Mvh Robert Danielsen.
Woodstock MFK.
Aviator MFK.
Woodstock MFK.
Aviator MFK.
Hvem er online
Brugere der viser dette forum: Ingen og 0 gæster