Hvornår skifter man modtager accuer?

"hjørnet" for elektronikspørgsmål, svar eller bare gode idéer
Besvar
Brugeravatar
Stenild
Indlæg: 1496
Tilmeldt: 24 apr 2002 10:52
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Hvornår skifter man modtager accuer?

Indlæg af Stenild »

Klassisk spørgsmål, og jeg har jo selv svaret :D
Er ved at finde min gode gamle ASH31er frem fra gemmeren.
Den har ikke fløjet i ca. 5 år, og vel fløjet omkring 50-75 ture tidligere.
Modtageraccuerne er A123celler som måske kan holde op til 1000 cyles.
Jeg kan se de er fra 2014, så 12 år gamle. En vis alder for batterier. Men de stod med 3,4V pr. Celle og kunne lades lige så fint op.
Nu har jeg skiftet dem til nye, og tænker de måske bare bliver smidt i en gammel model af en art, eller på genbrugspladsen.
Men er det synd, hvis ellers de virker?
Måske det bare er bedst for mavefornemmelsen?
Hvad tænker i?
Vedhæftede filer
IMG_3035.jpeg
Mvh

Brian Stenild

Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 6121
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Re: Hvornår skifter man modtager accuer?

Indlæg af Robert Danielsen »

Jeg har lige skiftet akkuen i min sender.
Jeg havde glemt den tændt, så akkuen blev tømt, til hvor senderen selv lukker ned.
Efterfølgende synes jeg at den løb hurtiger tør, end før.
Det kan nok forklares med at jeg flyver mere end jeg har gjort i en del år.
Men jeg havde stadig tanken i baghovedet "er den ved at stå af".
Så både for at få ro i sindet, og for at være sikker på jeg ikke udsatte andre og mig selv for fare, blev den skiftet.

Og jeg tænker mange akkuer bliver skiftet alt for tidligt, for at have ro i sindet.
Men det er en lille pris at betale, for det😊
Mvh Robert Danielsen.

Woodstock MFK.
Aviator MFK.
haumovie
Indlæg: 124
Tilmeldt: 21 okt 2018 13:34
Geografisk sted: Mols
Kontakt:

Re: Hvornår skifter man modtager accuer?

Indlæg af haumovie »

For mig er det med akkuer generelt: "Better safe than sorry".
Jeg har set mere end 1 fly dratte ned og få omfattende skader pga akkuer, som ellers lå på 4.1v kort forinden, opgav at levere noget som helst i nærheden af hvad der var tilstrækkeligt.
De koster ikke alverden - tænk på alle de andre stumper i modellen ift. akkuerne. Lige med modtagerakkuer, er de energi til din eneste livline til modellen.
Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster