Mercedes hale?

Spørgsmål og svar om svæveflyvning og svævefly
Besvar
ClausT
Kontakt:

Mercedes hale?

Indlæg af ClausT »

Jeg var til julehygge/årsafslutning hos Chocofly i weekenden og så nogle af de nye fly 'med fingrene'.

Cederic Duss kom forbi med en ny 7 servo F3K model hvor haleplanet har negativ V-form og en servo på hver side så det kan styre med som side/krængror.
Det ses også på enkelte nye F5J modeller, Nordmændene testede det på skrænt for 20-30 år siden, og Hanno Prettners F3A Curare er jo legendarisk (men vist uden separat styring af klapperne).

Philipp Gardemin (Mr. AUFWIND) kom også på besøg og mon ikke der vil være en kort beretning om denne nye F3K model i næste nummer.
AUFWIND udkommer i øvrigt også i en Engelsk udgave, så hvis du er træt af kun at kigge billeder og springe over al den tyske tekst, så er her julegave ideen til dig der kun mangler nogle gode ønsker ;)

Daniel (aka Mr. ChocoFly) havde prøvet at kurve med Cederics F3K, så det tog ikke mange sekunder før en stakkels Appollo sportsklasse GPS model fik brækket haleplanet og testet med tilsvarende negativ V-form i haleplanet. "I like" var tydeligvis Daniels reaktion, så konceptet er nu i produktion som "Phantom", stadig den originale vinge fra Appollo, men med en markant længere krop (introduceret på 'Slick' versionen) og nu omdøbt til Phantom med 'Mercedes hale' som tyskerne kalder det.
Nej, ikke Phantom of the Opera, nærmere F-4 Phantom :D

Lidt billeder fra en ellers grå dag, nogle af dem vil du formentlig finde i AUFWIND, blot set gennem Philipps linse.

Og naturligvis en tilhørende video fra ChocoFly
Vedhæftede filer
20251213_100111135_iOS.jpg
20251213_100118229_iOS.jpg
20251213_102812312_iOS.jpg
20251213_130217672_iOS.jpg
20251213_130408592_iOS.jpg
*
Brugeravatar
Erik Dahl
Kontakt:

Re: Mercedes hale?

Indlæg af Erik Dahl »

Fedt! Robert Danielsen spurgte i december 2024 om teorien bagved.
Jeg klogede lidt om hvorfor det kan give en gevinst og havde også input fra Cedric Duss via Benjamin:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 8740926946

Her er teksten så du ikke behøver at bevæge dig ud i sociale medier:

Erik:
En del af grunden er vist også styrbarhed når de 2 højderor bruges som både højderor OG krængror eller omvendt V-hale om man vil. Vladimir Gavrilko lavede en F5J flyver med 2 halebomme og omvendt V-hale sammen med Joe Wurts .
http://f3j.in.ua/plus-pro-f5j.html

På en normal V-hale giver venstre sideror vist en krængrorseffekt modsat. På en omvendt V- hale er krængrorseffekten vist til samme side. Altså en kombination/forstærkning.
På den hale du viser, er "omvendt V-hale" funktionen mht sideror ikke så kraftig fordi vinklen er tæt på 180grader, men krængrorseffekten er der når de styres sepperat.

Hvilken teori kan der ligge bag??
Hvis man bruger små (korte) ror med store udslag, skaber man meget modstand. Det er træls på et fly der flyver uden motor. Altså også svævedelen af en F5J flyvning - og al svæveflyvning.
Hvis man bruger længere ror med mindre udslag, skaber man mindre modstand. Det er rart.
Hvis man bruger lange ror, fx hele bagkanten som krængor OG bruger højderorsfladeren til lidt krængrors-tilføjelse, kan man bruge mindre krængrorsudslag og dermed få mindre modstand.
Jeg vil tro, at ved at bruge både flapperons OG højderorsflader som krængror, får man mindre modstand totalt ved den samme krængningseffekt. Altså en gevinst på effektiviteten = bedre synkehastighed og/eller glidetal
Eller:
Man kan få en større styrbarhed med samme totale modstand og derfor en gevinst på styrbarheden UDEN at øge synkehastighed og/eller glidetal.

Cedric Duss (D1 pilot):
Så snakkede jeg også lige med min søn Benjamin, der til EM 2024 i Polen snakkede med en af D1-piloterne, Cedric Duss, CH. Han fortalte Benjamin, at han (Cedric) mixede meget krængror ind i højderorsfladerne (=2 servoer).

F3K/DLG D1 designer - Arjan Huclak:
Svar fra designer/producent af D1 og testet på F5J Explorer i 2019:
Bedre styring med 2 servoer på højderoret.

DLG (D1 - The one (Arjan)):
2 servoer til højderoret.
Bedre kastehøjde
Bedre siderorsvirkning/styrbarhed
(Billede af D1-forkrop indsat, 1 servo til sideror og 2 til højderor)
Arjan har også brugt det samme på F5J med forøget siderorseffekt/styringsautoritet. Det var faktisk forsøg på F5J Explorer i 2019 (2 servoer på højderor), der startede hans forsøg på DLG'eren D1 (2 servoer på højderoret).
Link til forklaring fra D1:
https://www.facebook.com/share/p/15FYKcHYSc/

Don Stackouse skrev om samme emne i 1999:
https://charlesriverrc.org/articles/des ... verse-yaw/

En overvejelse om de ganske få procent eller promiller af effektivitet som forbedringer giver?
Jeg kan ikke mærke en forbedring på 1-2-3 procent i aerodynamikken når jeg flyve. Måske kan det måles hvis man er dygtig nok med måleudstyr og de forhold man måler under?

Men 50 små forbedringer én ad gangen der hver giver 1%, giver tilsammen 64,4% forbedring. DET kan mærkes.
i 2020-2021 Fløj jeg både med Spline 1 og Keld Sørensens Corona KS1 og begge var noget af det bedste på deres tid. Men sikke en forskel!!! 2 F3B fly med 35 år mellem sig. De var usammenlignelige!

1% forbedring kan ikke mærkes, men hvis man bliver ved med at forbedre 1% mange gange ...
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Midtfyns Midelflyveklub / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
Brugeravatar
Speedster
Kontakt:

Indlæg af Speedster »

:twisted:
Mercedes halen er lavet til dem der har fløjet med V hale i F5j og ikke vil indrømme at siderors virkningen ikke rigtigt virker når man flyver så langsomt.
Så i stedet for at skifte til en normal siderors model og blive drillet, så har man lavet Mercedes halen så de ikke helt taber ansigt når de skifter til noget der virker. :lol:
Speedster

Dynamic Soaring will change your life :D

http://www.youtube.com/user/SpeedsterDEN
Brugeravatar
Robert Danielsen
Kontakt:

Indlæg af Robert Danielsen »

Ja, som Erik er inde på har jeg spurgt til de Mercedes ror før.
Både af nysgerrighed, men også gså fordi jeg ikke synes det er pænt. Og specielt på en dlg virker det udsat.

Umiddelbart tænker jeg det er lidt det samme, som vinglets og v hale. Det er nemlig get der kommer og går, for at få os til at købe det nyeste grej.

Feks ville jeg helst have haft min F5J med x hale. Men lige nu er det på mode med V hale.
Så jeg endte med sådan en.
Og den styrere noget bedre end v halen på min Ceres. Men den er også større, og med større ror.

To servoer på højderoret, som bruges til en form for krængeror, må da give en del mere modstand. Så ja, man får mere styre villighed, men prisen er at det æder noget af energien.
Og nej, det er ikke noget jeg har læst, men min egen lomme filosofi.

Men det er da sjovt og fedt at nogen prøver ting af. En ting er sikker. Vis det faktisk virker og er bedre, vil det hænge ved. Er det bare pop, for at sælge flere fly, vil det forsvinde igen.
Mvh Robert Danielsen.

Woodstock MFK.
Aviator MFK.
ClausT
Kontakt:

Indlæg af ClausT »

Helt enig, det kan vel være en døgnflue eller blot en måde at få alle os lemminger til at følge mesteren og købe nye fly :)

Som jeg så/hørte dem brugt er det netop for ekstra siderors effekt ved langsom flyvning.
At de også giver udslag samme vej som krængror er positivt, men primær effekt er som sideror.

På traditionel V-hale giver 'sideror' til den ene side et tilhørende modsat (men mindre) rul i den modsatte retning.
Med omvendt V-hale virker sideror og den tilhørende svage krængrors virkning i samme retning.

Alt i alt ændrer det nok ikke på at den gode pilot stadig har den største fordel ;)
*
ClausT
Kontakt:

Indlæg af ClausT »

Nå, det må prøves :D
Vedhæftede filer
PhantomGPS-CT.jpg
*
Brugeravatar
Stenild
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Indlæg af Stenild »

Spændende at høre om der kan mærkes forskel;0)
Mvh

Brian Stenild

Brugeravatar
Robert Danielsen
Kontakt:

Indlæg af Robert Danielsen »

Ja, det glæder jeg mig også til at høre om😊
Mvh Robert Danielsen.

Woodstock MFK.
Aviator MFK.
Besvar