Alle danske modelpiloters forum

  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15
 
Brugeravatar
altidsulten
Indlæg: 2210
Tilmeldt: 25 nov 2004 17:49
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

30 okt 2019 08:33

Uden at komme ind på hvor jeg ved det fra, så vil jeg lige sige at der i hvertfald findes mindst to typer oasis, den grønne der kan holde vand og bruges til friske blomster, og så en grå der er lidt hårdere og mere trykfast. Den bruges til tørrede blomster. Nem at forme med sandpapir

Sendt fra min F3111 med Tapatalk
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

30 okt 2019 09:03

Okay, jeg kender kun den grønne. Den kan man nærmest ikke røre uden at deformere den.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

30 okt 2019 09:04

Har tænkt lidt mere over de cowl flaps: tror måske at jeg ridser dem op på formen, så de er nemmere at finde, udklippe og bukke på aftrykket.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

05 nov 2019 07:15

Nu bliver det spændende om det virker! 

Som sagt, så valgte jeg at ridse kanterne af cowl flaps op. Jeg håber at dybden ikke bliver et problem, når epoxyen en gang skal slippe:

IMG_1907.JPG


Længere "lige" streger på krumme overflader har vist sig at være nemmest at tegne ved at bruge tape some lineal:

IMG_1908.JPG


Så blev der lavet en ramme - og her begik jeg først fejl, da jeg limede den lodrette ramme på ... næste morgen gik det op for mig, at den jo skal tages af halvvejs, og jeg nåede at save den af inden jeg fortsatte. Derefter blev den beklædt med det billigste folie jeg kunne finde (39.95 kr pr. 2 meter i Røverkøb):

IMG_1909.JPG

IMG_1910.JPG


Huset lå inde med "Silk clay" fra den lokale boghandler - en letvægs modellervoks - og den blev så brugt til at tætne kanterne:

IMG_1911.JPG


Overfladerne blev først vokset med, tjah, kokosfedt  :roll: fordi den voks jeg havde på lager, viste sig at opløse skummet (langsomt men sikkert). Derefter hældte jeg PVA slipmiddel i airbrushen og sprayede en masse lag på indtil at overfladen ikke længere skinnede fra fedtet.

Og så var det ellers i gang med epoxy'en. Jeg har købt både grafitpulver og silica til henholdsvis at farve epoxyen (og vistnok også forstærke den lidt) og til at gøre den lidt tykkere, så det ikke løber ned at siderne.

Først et "gel" eller "tooling" lag, med ren epoxy. Her lavede jeg så anden fejl - overfladen skal jo nå at blive sej og klistret førend man fortsætter, så jeg ventede ... og ventede ... og da der ikke skete noget, så lunede jeg ovnen til ca 40 grader (og slukkede igen), og satte det hele derind. Næste gang jeg checkede, var overfladen tør! Øv! Jeg sprittede overfladen af (for at fjerne det voks-agtige biprodukt som epoxyen danner), så blev det lidt klistret igen, og lagde derefter væv og meget mere epoxy med grafit ovenpå:

IMG_1912.JPG

IMG_1913.JPG


Her til morgen ser det sådan her ud - og så må vi se om jeg kan få den lodrette plade af, og gentage processen på den anden side.

IMG_1914.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

05 nov 2019 21:07

Første halvdel lykkedes!

Det viste sig, at det største problem at få af, var det modellervoks, som var brugt til at tætne kanten. Det var tørret ud natten over, og klistrede rimeligt godt fast. Desværre nåede jeg at lave et par ridser i formen før jeg fik det af  :(

IMG_1915.JPG


Men jeg fik da renset det hele af til sidst, fedtet ind, sprayet med PVA og gjort klar til anden omgang:

IMG_1916.JPG


Og så var det ellers på med epoxy igen. Denne gang fik det hele en tur i ovnen fra starten af, og tak skal du have, det var effektivt! Der gik mindre end 30 minutter før end at jeg kunne starte med væv oven på gel-laget (og denne gang var overfladen perfekt).

Til gengæld løb jeg ind i et andet problem - gel-laget ville ikke sidde fast! Denne gang havde jeg åbenbart ikke tørret nok fedt af, så det var lidt besværligt, men ikke umuligt, at få gel-laget til at dække, da det skilte i overfladen. Konklusion: fedt duer ikke, da det ikke hærder på samme måde som voks. Hvis der ikke er andet, så skal det i hvert fald tørres grundigt af!

Nåh, men nu står julegaven klar til i morgen, og jeg er edderspændt på at åbne den  :D

IMG_1917.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

06 nov 2019 00:06

Sådan, skal nok blive godt!

Har du nogle styr til at samle de to form halvdele efter pluggen er taget ud, kan ikke lige se det på billederne.
Ellers bor et par huller igennem kanterne på de to halvdele før du åbner julegaven, så er der noget til at styre halvdelene sammen igen før der skal støbes.

Kunne jeg naturligvis godt have sagt tidligere, så kunne du have støbt det med i formen, men var ikke lige opmærksom på det  :o
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

06 nov 2019 08:11

Jeg har slebet en række små fordybninger i den første form, så det er til at styre - og regner også med at bore et par huller hele vejen igennem til skruer. Tak  ;)

Prøvede også at lirke lidt på det her til morgen. Det slipper meget fint på folien, men virker til gengæld meget sammenklistret der hvor de to epoxy halvdele møder hinanden (men jeg ved at der både fedt og PVA på - jeg glemte ikke den del). Håber at det kan skilles ad!
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

06 nov 2019 10:45

Evt. blæse med en luftpistol (kompressor)  bruger jeg tit
Mvh.
Arvid
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

06 nov 2019 23:01

Der skulle en hel del mere end luft til, Arvid! Det var nok den sværeste julegave at åbne, som jeg nogensinde har fået (eller givet mig selv)  :o

Det gik fint at få det hele af pladen. Men allerede der kunne jeg se første problem - jeg havde ikke overvejet at tætne bunden, så epoxyen var løbet ind under formen:

IMG_1918.JPG


Det gik bedre end forventet at få adskilt de to epoxy flanger, som ellers virkede godt sammenklistrede. Men originalen sad urokkeligt fast! I sidste ende viste det sig, at der var mere slip mellem maling og originalens glasvæv end mellem malingen og det nye epoxy - jeg måtte grave indholdet ud i små bidder, og da jeg så efterhånden fik løftet glasfiber overfladen fra originalen ud af den nye form, så kunne jeg se hvordan overflademalingen stadig sad i den nye epoxy:

IMG_1919.JPG


Det var også tydeligt at det første gel-lag var blevet for tørt da jeg lagde væv på. Der var flere steder hvor det ganske enkelt var løftet af - men heldigvis kun på flangen rundt om:

IMG_1920 (redigeret).JPG


Jeg havde nær givet op, men blev enig med mig selv om, at der jo var for meget materiale i formen - ikke for lidt, så det burde kunne slibes af. Det kunne det heldigvis. Det tog en times tid, men det var da hurtigere end starte forfra:

IMG_1921.JPG


Nu har jeg så en form der burde virke  8-) og er gået i gang med at vokse den. Med rigtig voks til formålet fra Lindinger Modellbau. Og øv hvor det stinker i hele stuen - det lugter stærkt af skosværte, så måske skulle jeg hellere have brugt skosværte end lidt kokosfedt - for det fungerede i hvert fald ikke.

I morgen får jeg forhåbentligt lagt væv i til det endelige resultat.
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
 
Brugeravatar
JornWildt
Emnestarter
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 06 aug 2012 11:10
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Byggetråd - P47D Thunderbolt skala 1:10

08 nov 2019 21:31

Det lykkedes! Den færdige motoromslutning/cowl kom fint ud af formen uden de store problemer. Denne gang virkede det som forventet med voks og PVA.

Det er måske lidt tynd i materialet - 2 lag 100 g/m2 var åbenbart i underkanten. Jeg ser lige hvordan det bliver, når den er skåret ud og limet på en bagplade. Hvis det stadig virker spinkelt, så kommer der nogle støtte-lag med kraftigere væv på indersiden (også selvom det rent kemisk ikke binder særligt godt med frisk epoxy på hærdet epoxy).

IMG_1925.JPG
Har crashet både det ene og det andet, men er efterhånden gode venner med de fleste af mine fly.
Medlem af EFK87.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15